Snegleproblem - hva er den beste løsningen?

Jeg har i mitt 110-liters akvarium fått et lite snegleproblem, de formerer seg fort som f og jeg begynner å se behovet for å bli kvitt dem. Så det jeg lurer på er, hva er den beste måten å få sneglene fjernet på? De alternativene jeg har sett for meg er enten å få inn noen sneglespisende fisk, eller snegler som spiser de andre sneglene, men har liten erfaring.

Ang. å få inn sneglespisende fisk er skepsisen min mest knyttet til om det finnes en art som passer sammen med mine, og om det ikke blir "overbefolket", da jeg har inntrykk av at de fleste sneglespiserne trives best i stim. Jeg har fra før av: 2 ancistrus, 2 dvergguramier og en stim på 10 dronningrasboraer..

Og dersom jeg velger snegle-løsningen, vil jeg ikke få det samme problemet etterhvert med denne sneglearten?

Noen innspill?
Praktbotia, praktbotia og atter praktbotia. Snegler er en delikatesse for de og de vil spise alt og alle snegler, selv store eplesnegler! Praktbotiaer er fredelige, snille og fine fisk. Men om du skal fange en noen gang så pass på for tornen under øyet!

Eller Pakistanbotia o.l. Du kan også kjøpe ESHA Gastropex på nettet som visstnok skal fungere og drepe kjapt alle typer snegler.
Akva-Math
Praktbotia, praktbotia og atter praktbotia. Snegler er en delikatesse for de og de vil spise alt og alle snegler, selv store eplesnegler! Praktbotiaer er fredelige, snille og fine fisk. Men om du skal fange en noen gang så pass på for tornen under øyet! Eller Pakistanbotia o.l. Du kan også kjøpe ESHA Gastropex på nettet som visstnok skal fungere og drepe kjapt alle typer snegler.


Ja, det var det de anbefalte meg i dyrebutikken også.. Men de skal da ha mye mer plass enn det jeg kan tilby dem for å trives?
Ja de blir ganske store men da kan du selge de når de har blitt for store! du kan jo søke den opp i fiskebasen.
Kloreke tar snegler. Problemet er bare at den tar fisk også hvis den får tak i dem. Kvittet meg nettopp med mine etter at Guppyene ble haleløs og minket kraftig i antall.
Kan anbefale Gastropex hvis du ikke har tenkt å ha Eplesnegler i karet senere. Den er litt ille å bli kvitt igjen og tar dessverre alle typer snegler.
Har forøvrig Praktbotia i 110 literen min. Hvis du kjøper dem små kan du høre i butikken om du får byttet dem inn i noen som er mindre når de blir for stor. Den avtalen har jeg.
Etter den erfaringen vi har så funker Gastropex særdeles dårlig.... Finnes det andre alternativer for oss som har liten plass til fisk og reker og allerede har prøvd Gastropex. Har også Eplesnegler...
Snegleproblem - hva er den beste løsningen?
Hadde samme problem i en 530 liter, ble for mange å plukke. Kjøpte to jegersnegler og for 4 dager siden 5 stk Botia kubotai (du kan slå den opp i fiskebasen) som bare blir halvparten så stor som Praktbotia, men allikevel spiser snegler. Jeg kan nå bare se et par stykker av damsneglene. Jegersneglene skal ikke formere seg i samme tempo som damsnegler og derfor ikke skape samme problem som du nå vil løse.
Men hva med oss som har eplesnegler da?? Inget alternativ??
Det finnes nok et og annet alternaltiv, men ikke som jeg vet om
530
Jegersneglene skal ikke formere seg i samme tempo som damsnegler og derfor ikke skape samme problem som du nå vil løse.

Poenget med jegersnegler er vel, hvis jeg har skjønt det rett, at de utrydder seg selv når det ikke er mer snegler igjen å spise?
Jeg plukker de som er langs kanten.
Også tar jeg en runde og knuser de jeg ser ved vannbytte. Tror fiskene spiser dem, da.

Har latt det gå litt sport i det. En periode hadde jeg som mål å knerte ti om dagen. Det hjalp.
Akva-Math
Praktbotia, praktbotia og atter praktbotia.


Nei,nei, og atter nei! Å anbefale PB som snegleutryddere i et 110l kar er kunnskapsløst, slemt mot fisken og et særdeles dårlig råd! Du må lære deg endel mer om Botia sine behov før du sier noe slikt. De har muligens utryddet sneglene i ditt kar, men da har du ikke brydd deg om fisken i det hele tatt. Beklager at jeg uttrykker meg såpass skarpt, men slike råd kjemper vi som er glad i Botia imot hele tiden.

TS har helt rett. Karet er altfor lite, og du bør ikke anskaffe PB. Hvis du skal anskaffe Botia kun for å bekjempe snegler, anbefaler jeg at du leser deg godt opp på denne arten i forkant. De kan nemlig være ganske så sære. Et 110l kar er i minste laget for de fleste artene, men til nød kan Dvergbotia eller Sebrabotia fungere. Ikke mindre enn 5 stk, men heller ikke så mange flere i et såpass lite kar. Sørg for sirkulasjon som er over middels, og mange huler/gjemmesteder.

Jegersnegler er dog et langt bedre alternativ
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap