Betta kjøpt!

Hei,

hadde ett 35liters (tidlige pico reef) akvarium stående med T8 jeg tenkte jeg kunne gjøre noe gøy med. Så satt det igang med sand ( fin quartz ), lavastein og vann. Hellte opp i litt salt og kjell sand for å få opp phen litt. Etter to uker med litt beplantning og en alge spiser som ble plaget i malawi akvariumet valgte jeg å ta en tur på dyre butikken ( hadde sett for meg en gruppe mindre fisker killi størrelsen etc ) men da jeg gikk forbi kamp fiskene så jeg den fineste kamp fisken jeg noen gang hadde sett den hadde rød hale som gikk over til lilla som igjenn gikk over til lyslys gul.

Mange år siden jeg har hatt betta men visst endel om de, men nå etter en uke i akvariumet skulle jeg ønske den hadde noen venniner eller evt en annen fiske familie da han ser svært ensom ut, men veldig aktiv.

Jeg ser på sidene at det er anbefalt 60liter for betta, blir ikke dette litt overkill for ên han? evt en han og to hunner? Er det noen planter som er spesielt godt likt av bettaer som også er lett å få til uten oksygen tilførsel?

Og sist men ikke minst er det "lett" å drive ett lite drett på disse? har ett 120liters akvarium stående i kjelleren jeg vuderer å dele opp slik jeg kan ta ut han'ene ettervært som de vokser opp... Har litt lyst å prøve å få denne fargen han idag har litt videre hvis jeg finner en hun med tilsvarende farger eller evt helt gul....

men trenger litt informasjon, evt noen andre som driver med drett på disse, ting jeg må vite?

Lurer også på hva halen på den her heter? er den mest vanlige ut ifra hva jeg vet men vet ikke helt hva den heter... Kjører idag ikke noe pumpe på systemet bare godt med lys og automatisk diming til 5W 2 timer før jeg legger meg og så mørkt i 11 tiden. Finner ikke helt en effektiv og god pumpe som er liten samtidig ikke gir så veldig sterk strøm i akvariumet.

Har tatt ut alt av planter dan han spiste på de så lurer på som sagt noen gode planter som han ikke spiser samtidig planter som kanskje kunne festet seg til steinene?


Takker på forhånd på svar!
hvis du putter en eller flere hunner sammen med han der så vil det bli stressing og muligens død, kampfisker møtes bare for formering, må ha rimelig stort akvarium for å kunne holde hanne sammen med hunner over lengre tid. 60 liter for en hann alene er ikke overkill. Da ligger utfordringen i å heller få akvariumet til å se pent ut uten å måtte tilsette mer fisk.

skal du drive oppdrett så må man vel operere med flere kar, ett som "leksscene" der hannen tar imot hunner, ett til å holde hunnene i, og ett til å oppdrette yngelen i, den 120 litern f.eks.

nå har jeg null erfaring men dette høres rett ut for meg.
Takker for svar, ja høres no veldig rett ut for meg og... hvis jeg tar å stikker bort å kjøper meg ett 60 liter nå til å ha ståene i stuen med han jeg har idag, sette opp 120 literen, dele det i to med en glass plate slik jeg kan skille hunnene ifra hannene bruke den 35 literen jeg har idag til hunnene en 2\4 hunner?

Altså:

35literen: hunner
120literen: unger
60literen: lek
det høres ut som det vil funke for min del ihvertfall, men vent å se hva noen med mer peiling sier. Ellers så er det vel bare å prøve å optimalisere forholdene så de vil oppmuntres til lek, siden du er i oppstartsfasen så er det vel verdt å nevne at kampfisk flest ikke er noe særlig glad i vannsirkulasjon. Så jeg tror faktisk jeg ville ha anbefalt filter som var svakere enn hva som er ment for gitt akvariestørrelse, skal vel ikke være så veldig med fisk der uansett. filtrering i yngelkar må selvsagt tilpasses med svamp eller noe som dekker for innsug.


Edit: kan legge til at f.eks snegler og reker kan være ok å holde sammen med kampfisk, går fint med meg(de rengjør også), men kampfisken jakter litt på rekene da, han kan drømme videre (de må ha litt gjemmesteder)

og jeg er usikker på hvor godt kampfisk hunner går sammen, mora mi hadde en hanne og en hunne i et 30liters søyleakvarium en gang, og han plagde vettet av henne ihvertfall, lar noen andre svare på om hunner går sammen.
Høres bra ut det, men husk at alle hannene må skilles rundt to måneders alder, så i tillegg til 120 literen til hunnene må du ha masse 4-5 liters beholdere som hannene kan puttes i til de kan selges.

Men hvis du skal flytte yngelen til 120 literen uansett, da ville jeg latt leken foregå i 120 literen slik at yngelen ikke må flyttes. De er nemlig veeedlig følsomme de første ukene.

Og jeg ville brukt 60 literen til hunnene og 35 literen til den enslige hannen.
ja det høres mer fornuftig ut. spørs vel hvor frekvent man ønsker at de skal yngle, men det der hørtes mye bedre ut, bør vel ikke være nødt til å ha dem til å yngle så ofte at yngelen i 120literen er i veien for ny yngel.

Men, vil hannen i hele tatt gjøre yngelen sin noe? hvis ikke så kan han vel gå i 120literen hele tiden?
jeg ville ha hatt dette oppsettet:

60: Lek og oppforing av yngel.
35: Opbevaring av hannen.
120: Oppbevaring av hunnne.

reker eller snegler er "nødvendig" i lek/oppforingstanken. Under oppforingen mater man såpass ofte og mye, og langt fra alt blir spist opp. Så for å unngå unødvendig nitirt har man disse "vaktmesterene" som spiser opp restene, og evt. død yngel...

60 literen bruker du til leks og oppforingskar, fordi dette er det mest praktiske. Bør være BB, slik at rengjøring er enda enklere.
Når eggene er klekket og yngelen har blitt frittsvømmende (ca3 dager etter klekking) "må" hannen tas ut. Man kan ikke flytte yngel da de er såpass sårbare og tåler ikke flytting.

35 literen brukes for å huse kampfiskhannen.

120 literen til å huse hunnkampfisker (og annen fisk om det ønskes)
3-4 hunner kan være greit. med forskjellige farger kan det bli kjekt å blande farger.

En ting må man huske på, når yngelet har nådd en viss alder begynner "hann-instinktet" å kicke inn. Etter dette må hannene tas ut og være alene, hvis ikke kan de finne på å sloss, som kan føre til en tidlig død.

to sider som er verdt å lese:
Sveins dyreverden: Betta oppdrett
kampfisk.com : Yngel

les igjennom disse to sidene. etter du har lest dette burde du ha en teoretisk kunnskap om "oppdrett".

Det er en metode som innebærer å la hannen gå med yngelen på ubestemt tid, men da ville jeg brukt 120 literen og den må være godt beplantet. Hannen vil ofte passe på yngelen også etter den er frittsvømmende, men jeg skal ikke si noe mer om denne metoden siden jeg ikke har noe særlig kjennskap til dne.

Det tryggeste er å flytte hannen så snart yngelen er frittsvømmende.
Den metoden har jeg utprøvd, med hell og uhell.

jeg leste hos flere sider hvor en og flere profesjonelle asiatiske oppdrettere lar "faren" gå videre med sitt kull, til de blir "voksne".

De mente at yngelen vil tilegne seg bedre egenskaper med tanke på yngelpleie osv. Om dette stemmer eller ikke forblir en myte.

I disse tilfeller har hannens lyte mye å si. Noen er fredligere og mer "kjærlige" enn andre. En av mine gikk sammen med yngelet til de var store nok til å bli flyttet og skillet. En annen spiste det frittsvømmende yngelet, da han iherdig prøvde å putte de frittsvømmende tilbake i redet.

Men, anbefalt metode er å ta ut hannen uansett. dette er fordi hannen er nokså utmattet etter 5-6 dager uten mat. Når man tar ut hannen er det viktig å fore han med næringsrik mat og la han få ro, for å hente seg inn. røde myggiser er "must".

Har du kun en hann tror jeg neppe at du komemr til å få såpass mye yngel at det er nødvendig å bruke 120 literen til dette. Husk dette, hyppig dretting fører til at hann og hunner får ett kortere liv. Så jeg anbefaler å drette opp ett kull om gangen, og evt. selge unna kullet før du setter igang igjen...
takk for raske og gode svar!

Har kjøpt inn to 60 litere (200kr stk Europris, org. pris 598stk) som jeg skal sette i en reol i eget rom sammen med 120literen, dette blir jo symetrisk hehe.

Har etter å lest hva dere har å skrevet bestemt meg for å la 35literen stå i stuen med den enslige hannen. Så nå starter innkjøringsprosessen på de 3 andre akvariene... Så får vi se om jeg finner noen fine hunner i Bergens området om en uke eller to. Kjøper ihvertfall inn endel planter idag til 120literen og 35literen.

Gjør som Alexus og bruker 120literen til hunnene sammen med litt andre fisk hvis jeg finner noe av interesse.

Har forstått at disse bettaene er svært glad i flyte planter, men finnes det andre planter jeg også kan bruke som de liker? gjerne planter som fester seg til stener og\eller kommer ifra bettaens naturlige omgivelser?

Igjen tusen takk for konstruktive svar!
Flyteplantene er kjekke for kampfisken fordi hannen bruker plantene til å forankre redet sitt i dem...

Ellers er det ingen andre planter som betta'er favoriserer. Men jeg ser at min kampfisk hann bruker en anubias som "seng/sofa" i blant, slik at han ligger nærmere overflaten. disse plantene har store kraftige blad.

I oppforing/oppvekst karene er javamose viktig. under lek brukes javamose som skjul for hunnen hvis hun blir jaget i løpet/slutten av leken.

javamosen tjener også som gjemmested for yngel som er spesielt mobbet.

husk å ha lek/oppforingskaret "som BB". Altså, ikke ha sand eller grus på bunnen. en god javamosedott er alt som trengs.
Hei!
gelerium
Har kjøpt inn to 60 litere (200kr stk Europris, org. pris 598stk)


Litt OT, men når kjøpte du de karene? Var det Europris i Åsane?
Stikker innom med en bra engelspråklig link, Bettysplendens.
Igjen takker for linker og gode tips!

ang. karene så er det kjøpt til innkjøpspris ifra en jeg kjenner som ikke rett ifra butikk (Lyst på billig akvarium ta en tur til Danmark, fant 350liter til 1000kr inkludert trebord i AAlborg ) uansett nå etter denne siste linken jeg fikk her har jeg bare fått mer og mer smak på denne fisken og lurer nå på hvor i Norge det kan være mulig å få tak i HQ Bettas? tenker da på noe i duren til den jeg viser til på bildet?

bilde hentet ifra:
http://bettysplendens.com/articles/page.imp?articleid=784
...fant noen fantastiske kampfisker ifra Sverige, er det som med andre dyr fri førsel av lovlige dyr ifra sverige? Slik er jo det med hunder for.eks
Thailand har mange oppdrettere av kampfisk, som de mer enn gjerne eksporterer til andre land. Men da burde du sjekke hvilke regler som gjelder for dette. Hva som gjelder for Sverige vet jeg ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap