Maritas akvariehobby <*)))x (side 5)

bernie
Fint bilde det der! Fin den danioen..

Hyggelig at du likte bildet!
Javamosen er danioenes favorittplass
Nå har jeg tømt Juwel akvariet (54l) totalt for fisk.
Har også fjernet den svarte boksen som sto i hjørnet der pumpen som fulgte med var, fordi det ble mye sløsing med plass og pumpen som fulgte
med ga ikke ordentlig sirkulasjon til vannet heller.
Har satt inn rent vann med ca. 5 (kaffe)tskjeer med salt.

Har bestemt meg for at dette karet skal bli et slags "artsakvarie" for Black molly, siden disse tåler litt varmere vann (som det har en tendens å bli om sommeren) og så liker de litt salt i vannet.

-Legger inn et bilde sånn det ser ut foreløbig, skal
sette inn en del planter til og skaffe en passende bakgrunn.

[External Image]
Oppdatering!
De har skjedd litt i karene mine siden forrige oppdatering.
Det bor 3 Black molly i 54 literen min (2 hunner en hann),
forhåpentligvis blir de flere etterhvert

Har nå 14 stk. cory-yngel + 3 befruktede egg i et lite kar
på 12 liter, ingen frafall enda og de største av yngelen er
en halv cm. Har vært flink denne gangen med å bytte vann
regelmessig
Oppdaget for et par dager siden at i karet på 128 liter var temperaturen på 32 grader i stedet for 24 grader!
Trodde det var noe galt med armaturet. Men så sjekket jeg temperaturen i dag og neimen var det ikke 32 grader igjen!
Så kom jeg på at det kanskje kunne være varmekolben det var noe galt med og det hadde jeg rett i, en nesten ny varmekolbe fra merket "sera" som sto og varmet fortsatt.
Det er sikkert noe galt med termostaten eller noe sånt.
Har heldigvis kvitteringen, så må nok ta en tur til dyrebutikken og
få fikset problemet på et vis
Hvis du har bruksanvisningen på den, så kan det nok godt hende at du må kalibrere den før du tar den i bruk
Svært mange varmekolber leveres ukalibrert fra fabrikk, så det må man gjøre selv. F.eks. Jäger varmekolbene.
mona o
Hvis du har bruksanvisningen på den, så kan det nok godt hende at du må kalibrere den før du tar den i bruk ;) Svært mange varmekolber leveres ukalibrert fra fabrikk, så det må man gjøre selv. F.eks. Jäger varmekolbene.


Har lest bruksanvisningen og det står ingen ting om dette.
Update!
Kan begynne med at det har kommet prikkesyke i karet på 128 liter! Begynte først med å ta ut de syke fiskene, men siden det var så mange som var blitt syke, medisinerte jeg likegreit hele karet, for å få en slutt på det hele. Corydorasene er de fiskene som er hardest rammet... ikke så mange fisker som har død enda, heldigvis. Untatt alle kirsebærrekene mine, plutselig døde de en etter en, så ingen tegn på sykdom, men rekene blir rammet på en annen måte kanskje?...
Tok i vertfall ut den største jawamose-dotten og vasket den i lunkent vann, det var på tide. Fant i tillegg rundt 7 stk. befruktede corydorasegg

Angående innlegget mitt over, så fikk jeg byttet den "gamle" kolben mot en tilsvarende varmekolbe.
Har alltid ønsket meg en malle i 128, som på en måte kunne
bli kongen(e) i karet på 128 liter, men den kunne ikke bli for
stor i lengden heller. Så da falt valget på 2 stk. L201 på ca. 4 cm
De er litt sky enda, men da jeg ga tabletter (tetra TabiMin),
smøg de seg frem.

Corydorasene er helt ville når de spiser (men det er kanskje ingen nyhet?) tok et par bilder av spisegleden deres
Har forøvrig nitten stk. i alt, fra en gruppe på sju.
[External Image]
[External Image]
Fine bilder du har tatt av C. Panda Har en gruppe selv, men skulle gjerne hatt flere, de er jo søte!
Joanna & Pål
Fine bilder du har tatt av C. Panda :-) Har en gruppe selv, men skulle gjerne hatt flere, de er jo søte!

Jo flere, jo bedre

Slik går karet på 128 liter inn i det nye året!

[External Image]

Dessverre etter knapt fire dager på hytta, så kommer jeg hjem til et kar med corydoras fulle av hvite prikker!
Det var ikke lenge siden sist det var sykdom der, behandlet da hele karet med medisin.
Har det brutt ut igjen? Eller kanskje det var en av corydorasene som
jeg trodde skulle legge egg, men egget ble på en måte igjen (vanskelig å forklare).
Den og flere endlers fant jeg døde når jeg kom hjem.

Tok en ny behandling med medisin, og håper det beste. Fiskene som fortsatt
lever, spiser og svømmer godt.
Inaktiv bruker
fint akvarium Marita
david g
fint akvarium Marita ;)

Tusen takk!
Nye fisker i 54 literen
Hei og hopp!

Har kjøpt 4 av mine aller første tanganyikafisker!
Neolamprologus brevis
I tilleg kjøpte jeg fire stk. sneglehus (som faktisk er fra tanganyika).
De er så morsomme, angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte de. Noen har prøvd ut sneglehusene, og virker som om de har tatt over noen også.

Generell info av 54 literen de bor i, er at det er kalkstein i vannet, i tillegg er det tilsatt både natron og "icy stone" for å øke både pH og hardhet.

[External Image]
Har nå 6 N. Brevis i karet på 54 liter. Var litt krangling
i starten, ble redd at jeg måtte "kvitte" meg med noen. Nå er det litt knuffing en gang i blant, men ellers er de helt fredelige

Karet på 128 liter ble hardt angrepet av penselalger, måtte kaste alle Rosanervig plantene og ta ut rota siden det virket som om algene kom derfra og spredde seg videre. Har klart å fjerne alle penselalgene, bortsett fra noen som har festet seg på ett og ett sandkorn, må nok fjerne disse med hov...

Slenger på et bilde av en Endlers guppy

[External Image]
Slik så akvariet ut etter luking, den eneste planten som ikke ble angripet i det hele tatt var lotusen, merkelig nok Satte inn et par Cabomba.
[External Image]

Klarte å knipse et tydelig bilde av en Endlers guppy! Sendte det inn til basen, håper at det er bra nok.
Har klart å avle et par til av denne typen, men det ble litt frafall etter at akvariet var angrepet av prikkesyke. Det problemet ble "løst" for flere uker siden, håper at det ikke dukker opp igjen!
[External Image]
Inaktiv bruker
den dere var jo kjempefin
david g
den dere var jo kjempefin :)

Takk! Liker denne typen jeg også
Innlegg nr. 100!
Var i dyrebutikken og tok noen vannprøver av 20 literen med kirsebærreker i og 54 literen med N. Brevis i.

Det viste seg til min store overraskelse at pH i 20 literen var ca. 6, det var kanskje litt lavt... satt i allefall inn en liten kalkstein i håp om en liten pH økning.

pH i 54 literen var 8,5 og GH rundt 1. Skulle helst hatt den litt høyere, noen som vet hvordan man kan øke den?
Lille Havfruen
GH rundt 1. Skulle helst hatt den litt høyere, noen som vet hvordan man kan øke den?


Fant en flaske med dh salt hjemme, tilsatte litt av dette. Ante ikke at jeg hadde noe sånt hjemme... Får ta med en ny test til dyrebutikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap