Maritas akvariehobby <*)))x (side 6)

Som overskriften sier, så pågår det noe i karet...

Har oppdaget at to av N. Brevis passer på en nesten nedgravd skjell. Den ene er stadig inni skjellet. Antar at dette er en hunn, siden den har en ganske gul farge rundt buken. Den andre jeg tror er hannen, er litt større og har ikke gul farge, bare ytterst på ryggfinnen.

Legger ved et bilde av hannen som passer på, den andre er i det øyeblikket inni skjellet. (ble ikke noe bra bilde, vil ikke forstyrre dem mer enn nødvendig)

Kjøpte forøvrig en Ancistrus sp. til rengjøringshjelp i tanganyika karet. Var litt skeptisk til hvordan ciklidene skulle reagere, men de virker respektfulle overfor den nye
Per i dag er det fortsatt noen som passer på og aldri er for langt unna sneglehuset, pleier å bytte mellom hann og hunn. Fant på denne nettsiden at det kunne ta opptil 2 uker før foreldrene slapp ut yngelen.
Var borte i helgen, så jeg fikk ikke se om det var egglegging eller ikke, så bare når jeg kom hjem at to passet på. Går ut fra at det er noen egg der.

Blir spennende å se!

Legger ut et bilde av den største fisken og et bilde av paret som passer på. (etter som jeg har lest, så skal den guleste av de være hunnen)
[External Image]
Tragedie!
Holdt på med å fotografere mine flotte øksefisk som hadde samlet seg i en liten stim i karet på 128 liter. Kort tid etter ser jeg den ene øksefisken i full fart nedover.
Den blir liggende på sanden, prøver å svømme opp til overflaten igjen, men det går ikke så bra. Fanger den opp forsiktig med en hov og setter den ved vannoverflaten. Prøver å svømme litt, men dør etter en liten stund. Den hadde ingen ytre skader.
Antar at en annen litt større fisk, kanskje sverddrager hunnen kræsjet i øksefisken....(og slo ut lufta?)
Alt skjedde så fort, og øksefisken var helt fin før dette skjedde...

Har noen opplevd noe liknene?

[External Image]
Nye liv kommer til...
Det er kjempe lengesiden corydorasene hadde egglegging. Må være flere måneder siden sist.
På onsdagen skjedde det endelig etter mating med mygglarver, oppdaget jeg to stk. egg i jawamosen!
De flinke rekene!
Blir helt forbauset over den svært gode egenskapene kirsebærrekene (i mitt tilfelle) har i å rense planter fritt for alger!
Har en koloni av disse rekene i en 20 liter der jeg setter noen algete planter inn, og (vips!) neste dag har man planter helt renset for alger!

Det fine er at Mens jeg får rene planter, får rekene mat ved å rense de, og alle blir glade for det

Før:
[External Image]
Etter:
[External Image]
Jøss, kanskje jeg skulle hatt et lite kar med reker i.

Kjempefine bilder du tar av fiskene dine

Hvordan gikk det md palettynglen?
BloppBlopp
Jøss, kanskje jeg skulle hatt et lite kar med reker i. Kjempefine bilder du tar av fiskene dine :) Hvordan gikk det md palettynglen?

Helt utrolig hva en liten "hær" av reker kan gjøre på så kort tid

Så hyggelig at du liker bildene mine!

Palettyngelene har vokst opp blitt fine, voksne fisker. Har fem av de hjemme, der alle virker som de er hunkjønn, og så har jeg solgt noen.
[External Image]
Sommerbilder
Bilde 1: Katta slapper av i "kattemynten" (plante som katter liker)
[External Image]

Bilde 2: Tulipaner
[External Image]
Uklart vann
Har i det siste slitt med uklart vann i 54 literen, der fiskene fra tanganyikasjøen holder til.

Oppdaget at "uklarheten" i vannet ikke gikk bort, da jeg skiftet vann for litt over en uke siden. Skiftet vann igjen for et par dager siden for å se om vannet ville bli klarere, men de ble det ikke...

Tilsetter av og til litt natron for å øke ph, men har gjort det flere ganger før uten at vannet har blitt noe særlig uklart av den grunn. Eller kan det være at filtervatten er gammel? Byttet ut halve filtervatten med nytt, så for jeg se om det blir noe bedre.

Noen forslag?


[External Image]
Mørklegging av 54'literen iverksatt
Etter råd fra andre her i forumet, har jeg satt i gang en full mørkelegging av karet. Tok først et vannskifte på ca 15 liter, så teipet jeg avispapir rundt hele, og det ble temmelig mørkt kan du si! Skal la det gå slik i tre dager.
Håper det gir effekt.

Limte sammen en steinhule til ancistrusen med gjennomsiktig akvariesilikon. Var så kjedelig å ta ut steinene (for å vaske de rene for alger), så sette de inn igjen og når jeg holder på inni karet for å sette sammen hulen, blir jeg heftig bitt av N. Brevis hannen, og de har tenner! (ikke såå store da..., men kan tenke meg at de blir stresset)

[External Image]
Oh! jeg ble meget facinert av bildet! kan jeg låne idéen din?
Darlaa Sproklett:

Hvis du har lyst til å lage huler av å lime sammen stein så sett igang, det er veldig morsomt hva man kan få til! Se på det ene 110 l. i profilen min for å se eksempel på stor huleformasjon.
Darlaa Sproklett
Oh! jeg ble meget facinert av bildet! kan jeg låne idéen din?

Takk! Bare å lage selv, det er bare fantasien (og antall steiner man har til rådighet) som setter grenser

Et godt råd kan være å smøre seg med tolmodighet når man setter den sammen. Jeg satt sammen få deler av gangen og lot det tørke, før jeg satt på de neste delene osv...
(Første gang jeg skulle sette den sammen, satt jeg sammen alle delene på en gang, og kort tid etter raste hele hulen sammen...)
"Avduking" av tanganyikakaret...
Min tredagers mørklegging av tanganyikakaret, hadde en form for svevealger som gjorde vannet uklart, ble ikke en stor suksess som jeg hadde håpet på... Vannet er blitt bedre og mange alger har død (sanden ble fin og hvit), men det er fortsatt uklart. Hadde det mørklagt i tre dager uten mating, tok et lite vannskifte både før og etter. Kanskje jeg mørklagte det i for kort tid?
Piltre-effekten
Mørklagte karet igjen, men denne gangen lot jeg det stå i 5-6 dager. Det hjalp lite... Denne gangen har jeg gitt opp mørkleggingen, vil ikke "pine" fiskene mer i mørket...
Fant en tråd her på forumet om at man kunne sette piltre-stilker ned i akvarie og etterhvert som de slår røtter, vil de trekke til seg all næringen i vannet inkludert svevealgene. Fant to forskjellige arter piltre og satt inn et par greiner, så gjelder det å se om det virker. Leste på et annet forum at for noen virket dette veldig godt og noen ikke (akkurat som mørkleggingen).
Bilde av greinene i vannet og bladene som stikker opp.
Piltre-effekten
8 dager senere, ser vannet i 54 literen mye klarere ut!
Det har så vidt begynt å komme små røtter på piltre-stilkene. Fiskene har det bra også, de spiser og oppfører seg som normalt
Falt litt grums fra piltre-stilkene som ligger på bunn, men det er bare å slamsuge bort, så legger jeg ut bilde når dette er gjort.
Atlanterhavsparken i Ålesund
Var i Ålesund og stakk innom atlanterhavsparken. Mye spennende fisk! Vannet i tankene og glassene var veldig rene.

Ålesund by, var også verdt et besøk!

[External Image]
[External Image]
Piltre-effekten
Her kommer bilder av karet (54 liter), sånn det ser ut nå og greinene som begynner å få røtter :-] Innlegg nr. 109 har et bilde som viser hvordan karet var før metoden med piltregreiner ble prøvd ut.

Kjøpte en ny pumpe til dette karet, for den gamle som var av merket Vitakraft bare stoppet opp... Har en Eheim aquaball fra før i karet på 128 liter (den sterkeste pumpen av aquaball), var så fornøyd med den at jeg ønsket en til karet på 54 liter også. Derfor kjøpte jeg en Eheim aquaball 60 (fra Webzoo). Byttet ut et gammelt (innkjørt) filter fra den store og satt den i den nye pumpen. (Vasket pumpen godt før bruk).
Jeg synes de fløyfiskene er såååå kule
Tilfeldig bekjentskap
© Kasper
Reklame for plussmedlemskap