Maritas akvariehobby <*)))x (side 8)

Tok et vannskifte i akvariet på 128 liter. Javamosen hadde en del alger så den måtte jeg ta ut og skylle i en bøtte.
Fant til sammen 33 C. panda egg!!! Har aldri funnet så mange!
Satt eggene i et ca. 12 liters plastkar (1/4 fylt med vann), satt inn en fluvalpumpe med blåsvamp i. Dette var det eneste jeg hadde til disposisjon, siden luftpumpen tok kvelden... Håper ikke at yngelen blir sugd opp.
Tenkte å prøve meg på å lage en mikroormkultur som mat, noen som vet om semulegryn hadde funket til dette?
Plussmedlem
Hallo

Da hopper jeg inn her, etter å ha lest gjennom mesteparten av tråden her

Gratulerer med en haug med Corydoras panda-egg! Det er moro med yngel. Har en gruppe på 8 Corydoras panda selv, de går i artskar. Det blir nok å prøve på oppdrett etterhvert, men er kanskje litt små ennå

Flotte akvarier du har! Jeg er derimot håpløs til å innrede akvarier..
Hei på deg!

Veldig hyggelig at du ville stikke innom akvarietråden min
Er ikke så veldig nøye på innredning jeg heller egentlig, men setter de høyeste plantene bakerst og de lavere foran.

Har oppmot 20 stykk voksne C. panda nå, minst halvparten har jeg drettet selv, og flere skal det bli!
Eggene har ikke klekket ennå, men ser at mange av dem er blitt mørkere (ikke hvite) noe som tyder på at de er befruktede. Kjøpte en luftpumpe i dag og byttet ut den vanlige pumpen jeg hadde der fra før (den var for sterk og sugde inn eggene).

Et godt tips til deg "Anders" er å sette inn en dott med javamose, corydorasene elsker å legge eggene sine blant mosen.
Plussmedlem
Jeg har en dott javamose Prøver å spre det i alle akvariene.. en av mine yndlingsvekster i akvariet
Anders Kaste
Jeg har en dott javamose ;-) Prøver å spre det i alle akvariene.. en av mine yndlingsvekster i akvariet ;)


Så fint! Da blir det sikkert yngel på deg også

Titta litt på akvariene du har lagt ut på profilen din, jeg syntes de var fint innredet. Når det gror seg til, så blir det sikkert veldig fint.
Plussmedlem
Tusen takk

Ja, det gror litt etterhvert.. det er noen som er litt dårlig oppdatert, hvertfall et par av dem av ulike årsaker ;P
Etter et lite vannskifte i 12 literen der C. panda eggene befinner seg i, er det nå 22 befruktede egg, fordi jeg måtte fjerne noen egg som var blitt hvite og muggne.
Har satt artemia til klekking med luftestein i.
Flere av ynglene var klekket da jeg sjekket i dag. Håper at artemiaen også klekker, slik at jeg har noe å mate de med.
Alle C. Panda ynglene har klekket! Alle sammen lever fortsatt, ca. 20 stk
Artemia eggene var visst blitt gamle og klekket derfor aldri...

Tenkte jeg skulle prøve ut mikroorm i stedet. Fant en oppskrift her på forumet og lagde grøt, trodde at mikroormen kom til å klekke ut av grøten inntil jeg skjønte at jeg trengte en startkultur med mikroorm :P Heldigvis hadde noen på forumet her mikroorm til salgs! Hadde i midlertidig gitt yngelen bunnfor knust med morter og sprøytet inn med pipette.
I dag kunne endelig yngelen kose seg med mikroorm til middag! Håper det faller i smak
Tok ut all corydoras yngelen og renset karet ordentlig med varmt vann og svamp og fylte på nytt vann. Klarte og telle 29 stykker! Ingen døde endå Det er lett å se forskjellen mellom yngelen som er en uke gammel og de som bare er noen få dager gammle.

Litt info:
Vannstanden i plastkaret er ca. 10 cm som tilsvarer ca. 5 liter med vann. Har en liten dott med Jawamose og to eikeblader. Har en liten luftpumpe med luftestein og karet står oppe på varmtvannsbrederen. Mater de en gang daglig med mikroorm.
Grattis med cory-yngel ,utrolig gøy å følge med på videre vekst
Men gi de gjerne micro-orm ihvertfall 2 gg. om dagen
Sølvi Gullaksen
Grattis med cory-yngel ,utrolig gøy å følge med på videre vekst :) Men gi de gjerne micro-orm ihvertfall 2 gg. om dagen;)


Det kan jeg gjøre, de har blitt en del større så da trenger de sikkert litt mer å spise
Har blitt en del corydoras nytt på denne tråden i det siste
Så nå kommer et bilde av mine skjønne N. Brevis. På bildet kan man se en Brevis hunn og en Ancistrus på sandbunnen. Er ikke sikker på kjønnet til Ancistrusen, men den har ikke utviklet noen "barter"/tentakler som hanner skal ha, kan det være en hunn da?
[External Image]
Cory-bebiser!
Her er noen utrolig dårlige bilder av corydoras-yngelen, på grunn av at de nekter å stå stille!
Disse har jeg flyttet over til rekekaret for at de skal vokse litt videre der før jeg flytter de sammen med de andre. Er vel rundt 16 stk.
[External Image]
Nytt rekekar!
Rekene har fått et nytt hjem på 43 liter i stedet for 20 liter!
De bor nå sammen med 9 C. panda-ungfisk (til oppforing) som også koser seg med større svømmeplass

[External Image]
[External Image]
Anders Kaste
Søøte dyr! :-)


Helt enig! ;-D
Reke
Reke på ferskvannstang!
[External Image]
Yngel i tanganyika-karet!
For andre gang har N. Brevis-paret ynglet i sneglehuset! Forrige gang oppdaget jeg bare to rømlinger som levde fritt i karet sammen med de andre og ble vel 1 cm store før de forsvant helt for meg :/

Denne gangen oppdaget jeg sju stykker utenfor sneglehuset, lurer på om foreldrene vet at de er ute? De går helt i ett med den hvite sanden.

I forbindelse med vannskifte skulle jeg forsøke å fange opp så mange av de sju jeg kunne og sette de over i et yngelnett, men dette viste seg å bli vanskeligere enn jeg hadde forutsett. Min plan var å bruke slamsugeren til å suge opp yngelen med. Klarte å suge opp tre yngel på denne måten, og to stykker fanget jeg inn med en finmasket hov.

Jeg klarte å fange opp fem stykker, de to siste lot jeg bare bli igjen ved sneglehuset. Gir de finknust flakfor, husker fra forrige gang at de to som bodde i karet sammen med de andre spiste flakfor med en gang og levde på dette.

Oppdatering tanganyika
Mange N. brevis-yngel er fortsatt i live! De ser ut som små fisk, med synlige ryggfinner og det hele
De befinner seg så og si rundt om i hele karet, de er å finne i alle kroker i karet nå. De holder seg nede på sanden som fungerer som en god kamuflasje mot de andre fiskene i karet. Når det kommer mat flyr de bort og tar og raskt ned på bunn igjen for å ikke bli oppdaget.
Foreldrene passer fortsatt på sneglehuset, kan det være noen flere yngel der?

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap