Maritas akvariehobby <*)))x (side 9)

Kjøpte for et par uker siden åtte pygmepansermaller som jeg skal ellerhvert sette i 43 literen sammen med rekene. Akkurat nå, deler de kar med mine andre C. panda i 128 literen.

Her kommer et bilde av corydorasen og noen fra rekekaret!

[External Image]
[External Image]
Pygme egg!
Pygmepansermallene i 43 literen har lagt egg! Har sett minst 5 stykker

Er litt bekymret for at jeg har oppdaget på den ene corydoras yngelen at den har fått en sammenklistret halefinne, aner ikke hva dette kommer av, noen som kan hjelpe? Er det smittsomt?
Søk på pile-spiss så finner du litt svar ,både Mona O og meg selv har opplevd dette på noen cory-yngel .
Sølvi Gullaksen
Søk på pile-spiss så finner du litt svar ,både Mona O og meg selv har opplevd dette på noen cory-yngel .


Da må det kanskje være en form for parasitt som angriper yngel og svakere fisk... Fikk fisket ut den syke yngelen i en liten boks. Det eneste jeg hadde mot parasitter var esha exit, yngelen døde dessverre ikke lenge etter at jeg hadde fisket den opp. Har sett den en stund slik, men den har gjemt seg så godt mellom mosen at jeg ikke fikk tak i den før.
Det jeg så var at etter medisineringen så åpnet halen og ryggfinnen seg litt, så kanskje Esha exit kan hjelpe? Venter litt med å medisinere hele karet til jeg ser noen nye med sammenklistret hale.
Pygmepansermalle-egg
Noen bilder av pygmepansermalle-eggene jeg har observert i 43 literen. Og et bilde av fiskene, de skal visstnok være VF så da blir det kanskje F1 yngel dersom de vokser opp

[External Image]
[External Image]
Eggene er klekket!
I går klekket de bitte små eggene som pygmepansermallene hadde lagt i 43 literen.
Eggene hadde jeg flyttet over i eget kar (12 liter med luftpumpe og varmekolbe).
Ynglene/larvene er noe av de minste jeg har sett! Ikke så rart kanskje, når eggene ikke er store greiene heller. De ser ut som 2-3 mm lange, sorte streker.
Har tenkt at om en uke eller to, når yngelen blir litt mer levedyktig, skal jeg sette de tilbake sammen med foreldrene og rekene så kan de vokse opp på egenhånd.
Hei igjen!

Tenkte at det var på tide å skrive et lite innlegg i tråden her!
Selv om det er lenge siden jeg har skrevet, er alle karene fortsatt oppe og går (40, 54, 128 og 180 liter).

Siden har det kommet en del nye fiske-arter i kara. Ett par med perlegurami (hann og hunn) i 180 literen, flotte, store fisk! I 128 literen har det flyttet inn en gruppe med rødmunnstetra, som har satt litt farge i karet

Har hatt litt problemer med alger i noen av akvairene, i 128 literen var det alger som lignet på ull og i 180 literen var det mer sånn grønnalger og slikt. Er så kjedelig å måtte rense ut hele karet hver gang jeg skifter vann... :/ Blir dårlig med plantevekst når algene tar all næringen i vannet. Tror nøkkelen hadde vært om plantene hadde blitt mer dominerende i kara, slik det er i rekekaret (40 liter).
Bestilte happycarbo fra Happy-life for å sette i gang litt fotosyntese hos plantene. Om det virker vet jeg ikke ennå, men blir spennende å se! Begynte bare for et par dager siden å tilsette middelet. Kommer med oppdatering dersom det virker!

[External Image]
flotte bilder.
Oppdager ikke mine pygmecory yngel før de var litt mindre enn sine foreldre. Utrolig flinke til å gjemme seg.

espen
Black_Flys
flotte bilder. Oppdager ikke mine pygmecory yngel før de var litt mindre enn sine foreldre. Utrolig flinke til å gjemme seg. espen


Nå som yngelen har blitt litt større, ser det ut som om det er C. panda, må være de eggene jeg la inn fra et annet kar... jaja, søte de også da Hadde vært gøy å hatt noen pygmeyngel også!
Krystall reke
Nå har ni røde krystallreker flyttet inn i rekekaret! Håper de vokser seg store og fine og gir meg masse rekebarn

Her er et bilde av en krystallreke som beiter på catappablad

[External Image]
Siamesisk algeeter
Bildet er av den ene av mine to siamesiske algeetere som bor i 180 literen. De har virkelig vokst seg store nå! De kan være litt voldsomme av og til, veit ikke helt hva det kommer av eller om de bare er sånn :P

Uansett er de flinke til å ta algene når det virkelig gjelder! Hadde en gang et annet akvarie som var skikkelig hardt angrepet av en grønnalge som lignet på ull. Satte de inn for en ukers tid (fikk ikke noe annen mat enn de algene som var der) og da var størsteparten av algene borte

Ser nesten ut som om det står på sine to "bein", hihi
[External Image]
Mission impossible
Nå er det nok!

Har blitt veldig lei av at hver gang jeg titter inn i 128-literen, og det eneste jeg ser (eller ikke ser) er grønt vann! Det er svevealger som har forårsaket det grønne og ugjennomsiktige vannet som lar meg bare se noen cm inn i karet.

Har prøvd å mørklegge det i en uke uten mat. Det ble litt bedre, men kort tid etter at lyset var slått på blusset det bare opp igjen. Har også forsøkt å ta store vannbytter til ingen nytte.

Nå er jeg tom for "billigere" ideer og har kjøpt meg et UV-filter (9 W, opp til 200L) som jeg håper blir løsningen til problemet! Det står at den skal være en såkalt "green killing machine", så da er det bare å vente og se.

Her er et bilde av hvordan karet ser ut per i dag. Kommer med oppdateringer!



[External Image]
24 timer
Nå har UV-filteret gått i ca. 24 timer og jeg ser allerede forskjellen!
Man kan se at stadig flere planter kommer til syne.

Dette lover godt
[External Image]
2 døgn
Nå har uv-filteret gått i 2 døgn!

For å snakke om noe helt annet, har jeg to yngel av pygme corydoras i rekekaret Etter et skikkelig vannbytte og luking i karet, var de på gang med egglegging! De la noen egg her og der. Prøvde å huske hvor eggene var, men endte opp med å bare fiske opp tre stykker :P
To av de tre ble klekket i en liten isboks med eikeløv og litt mose i. De var utrolig små (noen mm), så ut som to bitte små sorte tråder! Satt de tilbake etter en dag i boksen, for jeg hadde ikke noe mat eller eget oppforingskar for bare to små fisk... Meningen var egentlig bare å klekke de og så sette de tilbake, før eggene ble spist av de andre

Noen dager har gått siden jeg satt de inn, og jeg ser at de suser rundt i mosen og de har vokst!
[External Image]
4 døgn!
Fikk ikke tatt bilde i går (hadde ikke tid), men her er iallefall dagens bilde av akvariet! Gleder meg til det bildet der vannet er helt krystallklart og fri for svevealger!

[External Image]
Rød krystallreke
Fikk låne et macroobjektiv av skolen (fra Sigma). La merke til at det ikke var helt stabilt, den minste bevegelsen ødela hele bildet. Måtte omtrent holde pusten i det jeg tok bildet.

Her kommer to bilder (av mange forsøk) jeg har tatt av den samme reka... Bildet er ikke mye redigert, enn at jeg har justert opp skarpheten litt

[External Image]
[External Image]
Auksjon :)
Jeg var for første gang med på auksjon og det var veldig gøy! Spennende å se så mye flott fisk! Jeg klarte å sikre med en gruppe med Japan blue endlers
[External Image]
10 døgn
Nå er det på tide med en liten oppdatering med hvordan det står til i karet med det grønne vannet! For det første er ikke vannet grønt lenger Jippi!

Men det jeg lurer på er om jeg kan begynne å tilsette plantenæring (flytende)? Jeg bruker vanligvis plantenæring som "Happy-life happy plant" og litt Happy-life carbo.
Har fortsatt ikke tatt ut UV-filteret, skal jeg i så fall fjerne filteret før jeg tilsetter plantenæring?

To bilder fra 128-literen:

[External Image]
[External Image]
Pygme-yngelen :)
Oppdaget i dag tre pygmeyngel i 43-literen! To av de var ca. 0,5 cm, mens den tredje var nesten 1 cm. De minste hadde jeg klekket i en isboks, for å så sette de tilbake i karet igjen (slik at eggene ikke skulle bli spist opp av de voksne fiskene).
Den siste må ha klekket av seg selv, og det er jo fint

De dukket opp i forbindelse med mating av mygglarve og forsøkte å stappe i seg maten.

To bilder av mulige foreldre
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap