Ødelagt varmekoble - kaldt

520-literen har 15 grader, det oppdaget jeg nettopp. Ny kolbe blir kjøpt i løpet av dagen. Jeg har fylt på litt varmvann, men det utgjør ingen ting i forhold til litermengden.
Er det noen forhåndsregler jeg kan ta for å unngå syke fisk, selv om det kanskje er for sent.
Vi har mange store flotte fisker i karet.
Har du en frittstående oljeovn, kan du sette den på middels guffe, 10-30 cm fra glasset.

Eller du kan isolere karet med tepper og håpe at lysarmaturet varmer det opp litt.

Bare pass på at oppvarmingen ikke blir alt for brå. Det kan stresse fiskene like mye som lav temperatur gjør.
Det enkleste er vel å øke tempen i rommet akvariet står i. Vannet i akvariet synker ikke under romtemperaturen.
Jeg har fått ny kolbe og temperaturen stiger sakte. Nå er det ca. 18 grader og fiskene har begynt å røre på seg. Jeg har pøst på med salt for å forebygge hvitprikk, men er fortsatt redd for sykdom.
Det blir en dyr affære med medisinering til et så stort akvarium.
jeg har egentlig ikke noen tips. men hold romtempen iallefall over 15.
lykke til
Ikke pøs på med salt!! Dette kan gi deg langt større problemer en tempendringer. (Osmotisk sjokk) Skal man bruke salt i ferskvannskar må man være meget forsiktig og gjøre det gradvis. (Med mindre det er snakk om massiv overdosering i eget kar i en kort periode på noen minutter).

Skaden har alt skjedd, så min anbefaling er at du nå lar den nye kolben gradvis øke tempen i karet og deretter følger nøye med på fiskene noen dager fremover uten øvrige tilsetninger av div preparater. Det går ofte bemerkelsesverdig bra. Fisk tåler mer enn man tror
Det var en "ekspert" på dyrebutikken som anbefalte salt for å forebygge sykdom. Egentlig mente han at jeg skulle ha over dobbelt dose i forhold til hva jeg hadde i.
Jeg skal avvente og se nå. Temperaturen stiger gradvis.
Salt kan absolutt forebygge sykdom. Men man bør ha mye erfaring/kunnskap for ikke å overdosere. Noe som kan føre til store problemer.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap