Corydoras pygmaeus sammboere?

I dag fikk jeg se min første Pygmaeus yngel på bunnen av mitt 128 liters akvarium, dær jeg har 13 Corydoras Pygmaeus
Saken er at jeg skulle gjærne ha hatt en art til i akvariet, men problemet er at jeg er veldig forsiktig med tanke på at jeg ikke skaffer meg en fisk som setter pris på pygmaeus-yngel middag
Fundert litt på om Boraras micros kunne vært en kandidat, men er stadig ubestemt, så håper på noen gode forslag til meg.
Inaktiv bruker
va med salt og peperpansermallen det er jo en liten corydorasart =
david g
va med salt og peperpansermallen det er jo en liten corydorasart =:-D


Hadde faktisk tenkt tanken selv, eller Dvergpansermalle, men hadde egentlig lyst på en fisk som holder seg litt høyere i vannet slik at når Coryene ligger gjemt blant plantene og slapper av så er det fortsatt noe liv dær
De aller fleste fisk som trenger lik vannkvalitet går bra sammen med cory (om de ikke er alt for aggressive, eller ciklider som hevder revir på bunn).

"Problemet" ditt kommer når du ikke vil at fiskene skal kunne ta coryyngel For fisk er det bare en ting som gjelder: Passer det i munnen, er det mat.

Og nyklekte coryyngel passer i de aller flestes munn.

Nå kan jo coryene selv ta sine yngel også, da.

Du kan redde noe ved å ha en diger dott javamose i karet, men skal du ha annen fisk må du nok regne med at ikke all verdens yngel overlever - om fiskene skulle leke selv om det er annen fisk i karet. Som regel er det enklere å få lek om coryene er eneste fisk i karet.

Skal vi se bort fra yngel-problematikken er den mange flotte små stimfisk å velge mellom. Jeg kan jo slå et slag for venusfisk. Vakker, liten fisk med flotte farger. Og svært fredelig, den vil ikke plage coryene på noen som helst måte
ElinH
De aller fleste fisk som trenger lik vannkvalitet går bra sammen med cory (om de ikke er alt for aggressive, eller ciklider som hevder revir på bunn). "Problemet" ditt kommer når du ikke vil at fiskene skal kunne ta coryyngel ;-) For fisk er det bare en ting som gjelder: Passer det i munnen, er det mat. Og nyklekte coryyngel passer i de aller flestes munn. Nå kan jo coryene selv ta sine yngel også, da. Du kan redde noe ved å ha en diger dott javamose i karet, men skal du ha annen fisk må du nok regne med at ikke all verdens yngel overlever - om fiskene skulle leke selv om det er annen fisk i karet. Som regel er det enklere å få lek om coryene er eneste fisk i karet. Skal vi se bort fra yngel-problematikken er den mange flotte små stimfisk å velge mellom. Jeg kan jo slå et slag for venusfisk. Vakker, liten fisk med flotte farger. Og svært fredelig, den vil ikke plage coryene på noen som helst måte :)


Jeg har akkurat kvittet meg med venusfiskene mine som gikk sammen med Coryene mine siden at de begynte å spise rekene mine, samt at de blandet seg opp i og jaget på mine coryer, så de ble solgt til en dyrebutikk hele hurven :P
Jeg har hatt venusfisk med cory i lang tid, og har det fortsatt Ingen problemer her i hvert fall. Men at de spiser reker er det ingen tvil om. Det gjør alle fisk

Ikke mange fisk som er rekesikre. Cory og reker går greit sammen, det gjør kuhlii og reker også. Og sikkert ancistrus. Men stimfisk, ciklider, gurami osv tar alle reker de klarer å få tak i :p
Tanken slo meg at det muligens hadde vært bra om fisken var planteeter, som Otocinclus affinis eller Otocinclus vittatus.
Noen meninger om dette?
ElinH
Jeg har hatt venusfisk med cory i lang tid, og har det fortsatt :) Ingen problemer her i hvert fall. Men at de spiser reker er det ingen tvil om. Det gjør alle fisk ;-) Ikke mange fisk som er rekesikre. Cory og reker går greit sammen, det gjør kuhlii og reker også. Og sikkert ancistrus. Men stimfisk, ciklider, gurami osv tar alle reker de klarer å få tak i :p


Jeg har hatt minimalt med rekespise problemer så langt, mine Lampeøyer lot rekene være, samt, Dragefinnene og Dvergtannkarpene.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap