Tropheus tråd (side 10)

Tror du tolker det riktig.
For meg blir dette noe av det samme som filterbakterier på boks. Vet ikke hvor bra det er, men sikkert verdt et forsøk.
Blir litt sånn... just add water..hehe
Ja det funker sikkert. Men å bestille sand fra utlandet må bli fryktelig dyrt i frakt. En får jo kjøpt frysetørkede filterbakterier i butikker i norge, skal blandes ut i vann og has i karet.

Filtergørr fra allerede innkjørte filterpumper funker ihvertfall utmerket. Da vi startet opp 660 literen, og det fulgte med 2 stk. utvendige Eheim filter. Da fylte vi opp karet med kranvann, tok gørra fra det filtret til 450 literen og skviset det over filtermassene til Eheim filtrene, OG hadde fiskene i med en gang. Det funket utmerket. Bakteriene sprer seg veldig fort. Vi hadde det veldig travelt og for oss var det ingen annen måte å gjøre det på. Vi fulgte selvfølgelig med på vannkvaliteten fremover men det ble aldri antydning til nitritt. Det var som om filtrene hadde stått og gått forever. Vi har også brukt filtergørr til å "jump starte" andre kar også uten problemer. Men en må jo selvfølgelig være litt obs og følge med og teste vannet, observere fiskene og ta ukentlige vannbytter.

Hvordan går det med deg Linda, har du bestemt deg for noe enda, eller sitter du fortsatt med et tomt kar? Kanskje vente til yngelen min blir større og kjøpe de?
Hihi..

Den som venter på noe godt venter ikke forjeves...



Mvh Linda
Ja Linda, tålmodighet er en dyd. Beundringsverdig egenskap
Hehe.. takker 2nelise. Du skjønner at jeg er så lite dydig ellers så noe må jeg jo ha..hehe..

Sand fra Carib Sea kan bestilles hos Jan Holt Akvarium i Oslo... Der er det topp service og rask levering!

Jeg har selv bestilt en god del argonittsand der.
Svarten altså, må dra til byen å kjøpe mer spirulina fra Osean Nutrition. OSI fòret fra england er ikke kommet ennå, og boksen fra Osean Nutrition er tom. Og fiskene må jo ha mat! Heldigvis kom yngel spirulina`n, den fås visst nok ikke på den nettbutikken i Danmark. Dette er veldig irriterende, har aldri hatt noe borte i posten før. Vel, de får spise den fra Osean Nutrition enn så lenge. Så håper jeg at OSI dukker opp snart. Neste gang bestiller jeg fra Danmark!, regner med at når yngelfòret er spist opp så er de så store at de spiser vanlig OSI spirulina. Eneste forskjellen på de er at det til yngel er beriket med ekstra vitaminer.

Da jeg bestilte OSI første gangen så måtte jeg velge Sverige da Norge ikke var et alternativ. "gjøken" har garantert meg at det ble sendt til Norge, men jeg sverger på at det ligger på tolla i Sverige. Det dukker nok opp - men jeg handler ikke fra de mer. Da jeg dagen etterpå bestilte yngelfòret så hadde de endret på nettsiden slik at jeg kunne velge Norge, og det kom frem.

Søren så irritert jeg er nå...

frakt er ikke så dyrt som folk tror.
fraktkostnader fra danmark til norge er 265kr og det gjelder fra 0 til 10 kg. så det gjelder og fylle opp kvoten når enn først bestiller. neste gang vi skal ha en runde fra danmark så skal vi si i fra, så tar vi alt på en ordre, klart det lønner seg ikke kjøpe lite du må handle stort når du først skal handle. som regel når du handler for mere en 2000-4000kr så får du frakt inkludert på små ting.
Sneak peak...
Her er noen bilder av mine ferske troffer.

26 stk F1 Tropheus Kasakalawe-Bärnsten 4-9 cm

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Gratulerer Linda! De var dritfine, bra at turen gikk bra og du vil de vel hjem fra Gøteborg
oioioi grattis linda.. de var flotte. store og...
Thanks folkens.
En meget hyggelig selger fortalte at de har gått sammen med foreldrene i deres kar og da de ble mange så fikk de litt dårlig plass så noen av de er over året gamle, men kanskje ikke så store som de bør være enda. Nå har de en 400 liter for seg selv så da får de "strekke" på seg.

Det er utrolig med liv i karet. Vet ikke kjønnsfordelingen enda, men siden de har gått sammen siden fødsel så tror jeg at jeg venter en stund med å eventuellt finne det ut.
Det er ihvertfall noen av dem som er skikkelig ivrig. De rister og er i full sving. Var litt usikker da jeg hentet de hjem igår på hva som skulle skje, men foreløbig spiser de og koser seg.
Hell var at selger bruker Tropical spirulina super forte og NLS til sine troffer og det er akkurat det jeg har kjøpt inn. Fikk litt sent svar på hva han brukte så tok sjansen og denne gangen lønte det seg.

Da er jeg offisiellt troffe eier..... på godt og ondt.

Ja de var skikkelig flotte, regner med at du er stolt nå Gleder meg til å se karet i sin helhet. Det ser ut som du har noen fine steiner oppi der.

Ristinga demmes er nok for å markere seg, de skal nå danne nytt hiarki og det kan bli en del risting og slossing til gruppa har satt seg i sine nye omgivelser. Jeg ser på mine at hvis alfahannen blir irritert og går mot noen så rister den andre, det virker som det er et signal på underkuelse, og da svømmer alfahannen bort til sitt revir igjen. Det er veldig artig å observere hvordan systemet demmes fungerer. Jeg har to dominante hanner, og de sloss virkelig de første dagene, før de ble enig om hver sin ende av karet. Ingen av de tolererer at den andre kommer over på deres side. De har nå blitt enig og respekterer hverandre
det er jo bra da... men er litt galen på dere der øst på som har sweeden som nabo da... grr snerr

men nok en gang grattis... blir kjempe bra dette. må no si du har vært tålmodig.. hehe hadde aldri klart det. har jeg bestemt meg for noe så må det bare skje hehe . Så no får vi enda en ladning med fisk fra oslo neste helg tenker jeg hehe blir mange turer østover ja..

men heldigvis slipper vi denne gangen da... hehe
Hehe..
Jeg er fasinert av å se på denne gruppen.
Føler også at all info ang. troffer er mer relevant og lettere å skjønne nå som de er her.

Jepp, vi er ganske heldige som bor så nærme sweeden..hehe..
Moro at dere får nye fisker saffen. Jeg har faktisk allerede lyst på et større kar (les. 720 l) og flere troffer. Spørs om iveren er like stor hvis det blir sykdom her..hehe

Så Nols hadde lagt ut lister over troffer MED pris nå. Og jeg ser at jeg har vært meget heldig når det kommer til pris på mine.

ikke tenk så mye på dette med sykdom... men vær klar over det. men er ikke det du skal tenke på når du nyter fiskene....

kan man spørre om hva du betalte for dem?
saffen
ikke tenk så mye på dette med sykdom... men vær klar over det. men er ikke det du skal tenke på når du nyter fiskene.... kan man spørre om hva du betalte for dem?


Jeg har sykdom i bakhodet, men akkurat nå vil jeg bare nyte dem. Har kanskje en litt feil innstilling til dette med sykdom, men min innstilling er ihvertfall at jeg kan gjøre alt for at de trives med tanke på bannkvalitet, ro, for og ha medisin klar, men resten må fiskene gjøre selv. Og hvis det skulle skjære seg må jeg ta det når den tid kommer

Jeg fikk en veldig fin pris på 50 sek stk. Meget hyggelig handel og nydelig fisk.
Ja det er den berømmelige 2 meteren. Litersjuka heter det vel, hehe

Mine yngel vokser raskt, spesielt nkondene som jeg kjøpte av Kristian. De største begynner å nærme seg 3 cm, så det blir 1 cm større på disse to ukene. Jeg fòrer de 4 x daglig med OSI spirulina babyfòr og bytter litt vann annenhver dag og et ordentlig vannbytte en gang i uka. Bright red yngelen skal jeg ha i hovedkaret når de blir litt større, for å få en litt større gruppe der. Nkondene, der må jeg planlegge, de trenger sitt eget kar. Men enn så lenge så har de det bra i 65 literen.

Jeg har ett kull på bright red gruppa, eller dvs. yngel av 3 forskjellige hunner da. Jeg prøvde meg her om dagen å fange ei som har kjeften full, men jeg måtte bare gi opp. Det ER for mye stress for fiskene. Så jeg tror ikke jeg gidder mer. Får heller bare la naturen gå sin gang. Og de går i en juwel vision 450 liter. Det er et pent kar, men et h*lvete når en skal fange. Det er høyt og det er dypt og defintivt ikke beregnet til et oppdrettskar.

Jeg ser meg fornøyd med den yngelen jeg faktisk har, og gleder meg til de blir litt større slik at jeg kan ha de i hovedkaret og som sagt, få gruppa større. Jeg har jo "bare" 22 stk. av de voksne og synes selv at det er litt lite.

Når det gjelder Nkondene så må jeg nok satse på et hjørnekar, ellers så har jeg ikke plass til noe kar til de.
det var billig for så stor fisk/yngel.... det må man si.
Jøss, 50,- svenske. Det var billig det og spesielt nå som den svenske krona er så lav, jeg betalte 50,- norske pr. stk for nkondeyngelen, hihi
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap