Tropheus tråd (side 4)

Endelig har jeg fått Nkonde yngelen i hus. Jeg har frigjort 65 literen, fjernet bunnsubstratet og vasket hele karet godt før jeg hadde i nytt substrat og innredet det til troffene. Har satt inn en midlertidig ekstra pumpe også for å være på den sikre siden. Her går de sammen med bright red yngelen.

Jeg har bestilt OSI yngel fòr til de som er på vei til meg. Inntil videre så gir jeg de finknust spirulinaflakes.

Her er hva det står om OSI yngelfòret:

"An Ideal fry food for Juvenile Malawi - Mbuna and Tropheus species.

Key Benefits :

Colour - Enhancing Pigments
Maximum Spirulina Formula
Includes Multi Vitamins including Stabilized Vitamin C
Natural Attractants
New Formula - Now contains Garlic
Guaranteed Analysis:

Min. Crude Protein 41%
Min. Crude Fat 4%
Min. Crude fibre 6%
Max. Moisture 8%
Min Vitamin A 8,000 IU/lb
Min Vitamin D 800 IU/lb
Min Vitamin E 100 IU/lb

Jeg synes selv at nkondeyngelen allerede er nydelig, men gjett om jeg gleder meg til de blir større )

Her kommer et par bilder.
2nelise
[QUOTE=Linda Kristin]Grattis 2nelise med nydelige troffer. Jeg må si at jeg selv falt litt for disse nesten helt gule troffene jeg. De var nydelige. BTW: Er det noen som vet om J. ornatus kan spise cyclops og hjemmelaget rekemix?? Mvh Linda


Linda, kan du ikke kontakte Roger Kaasa og høre om han har yngel av de gule? Endelig fant du en art du har lyst på og så er de vanskelig å få tak i og svindyre. Evt. høre med han om han vet om noen i sverige/danmark som har disse til salgs, eller yngel av disse tl salgs.

Jepp, jepp, det er en mulighet. Ser at Kent på Nols selger disse. Skal høre med han ang. pris.
Har akkurat bestillt en stor del for og varer fra danmark så nå blir det masse malawi og tanganyika for i hus før fiskene kommer. Driver å teller ned litt til den store fellesturen vi skal ha med klubben til Nols og Zoomässan. DET skal bli moro. Kent har bl.annet en del flotte sneglehuslekere som jeg kan velge imellom.
Du bør kontakte han snarest mulig og få lagt av. Når drar dere? Så artig at du har funnet en type du har lyst på, håper det ordner seg for deg. Blir spennende å følge med
2nelise
Linda, kan du ikke kontakte Roger Kaasa og høre om han har yngel av de gule? Endelig fant du en art du har lyst på og så er de vanskelig å få tak i og svindyre. Evt. høre med han om han vet om noen i sverige/danmark som har disse til salgs, eller yngel av disse tl salgs.


det er bare ungfisk han har og prisen på yngel for disse vill ligge på ca 250 og oppover pr stk... dette er en meget esklusiv og dyr fisk,
2nelise
Du bør kontakte han snarest mulig og få lagt av. Når drar dere? Så artig at du har funnet en type du har lyst på, håper det ordner seg for deg. Blir spennende å følge med :-)


Vi drar nedover den 26 april så det er en stund til enda. Skal se nærmere, men kan høre. Tror ikke han holder av i over en mnd, men jeg tar det litt på sparken. Han hadde mange flotte grupper inne og når det nærmer seg så får jeg sende mail.

Mvh Linda
de heter golden kiriza de roger har.
Linda Kristin
Vi drar nedover den 26 april så det er en stund til enda. Skal se nærmere, men kan høre. Tror ikke han holder av i over en mnd, men jeg tar det litt på sparken. Han hadde mange flotte grupper inne og når det nærmer seg så får jeg sende mail.Mvh Linda


Han holder sikkert av hvis du gir han en delbetaling før du reiser, det gjelde seg uansett hvilken art du bestemmer deg for hvis du bestemmer deg for en spesiell art før du reiser. At ikke du drar ned og så er AKKURAT den gruppa du skal ha solgt. Det hadde vært kipt og så må du velge noe annet som du blir passe mellomfornøyd med.
Sant det 2nelise, sant det.
Jeg skal sjekke ut. Er bare ikke helt sikker enda. Den stikker seg ut, men jeg må bli helt sikker.

Linda, jeg håper inderlig at du finner akkurat den tropheus gruppa som du faller for og blir superfornøyd med
Det håper jeg også 2nelise. Skulle hatt langt mer akvarier enn det jeg har nå. Må si at jeg gleder meg til jeg en dag får hus og jeg kan utvide litt. Ønsker hus med kjeller så vi får se da..hehe
Ja det kan du si, det kan du si. Problemet mitt er at min mann deler ikke min entusiasme for tropheus, han liker kun malawi, og 2 meteren med malawi er liksom hans. Men han var snill å kjørte til Oslo for meg og hentet nkondeyngelen da

Håper jeg får han over på tropheus etterhvert
2nelise
Ja det kan du si, det kan du si. Problemet mitt er at min mann deler ikke min entusiasme for tropheus, han liker kun malawi, og 2 meteren med malawi er liksom hans. Men han var snill å kjørte til Oslo for meg og hentet nkondeyngelen da :-) Håper jeg får han over på tropheus etterhvert ;)


Har litt samme problem..Bare min mann er ikke fiske interessert i hele tatt. Har nå 6 kar oppe og går (fra 45l til 530l) og det er ivertfall 5 for mye for hans del... SUKK
Ja ja ferre blir det ivertfall ikke...
Vurderer å starte opp en dyrebutikk, men hovedvekt på fisk... da får jeg "ta meg ut" på jobb. Da får jeg ha alle fiskene jeg vil... he he

Er nå på jakt etter en sammarbeidsparter.... Så få se hva det blir til.
Har også spurt OSI om leveringsavtale...håper den går gjennom... tihi
Sambo her interesserer seg heller ikke for fisk. Annet enn at han syntes det er dekorativt og behagelig å se på. Man blir rolig lissom..hehe..
Vi har pr. idag 3 akvarier og jeg er helt sikker på at det kommer fler, men "easy does it"...hihi..
Jeg kan ihvertfall skylde på at jeg er styreleder i akvarieklubben. Ingen leder har vel mindre enn tre kar hjemme?? Haha..

Linda Kristin
Ingen leder har vel mindre enn tre kar hjemme?? Haha..


Nei synes du må ha mange flere da...he he
Jeg har 5 kar jeg :-P

660L, 450L, 65L, 45L og 30L (30 literen brukes til nyfødte yngel) og ja, jeg har et lite 8 liters også som jeg også bruker til nyfødt yngel, hehe
Kiriza gold koster 600,- stk på malawi ab
Hvis jeg skulle finne på å sette noen av bright red yngelen tilbake i hovedkaret når de er blitt litt større, hvordan skal jeg gå frem da uten at de blir grisebanket? Noen som har erfaring med dette?
Bare å slippe de oppi mens du mater på andre siden.. Dominante fisk bryr seg ikke noe særlig om småfisk som ikke er kjønnsmodene. Pass på at du har nok småstein som de kan skjule seg under
hvor store er de blitt no da??? bør fått noen cm på seg før du setter dem oppi.. ha en go del steiner som danner gjemmeplasser til yngelen . og noen sier at det er best og slippe yngelen oppi når karet de skal till er mørkt... men ha ialle fall godt med gjemme plasser til dem og så små sprekker at ikke voksen fisken klarer og få tak i dem.
Nei de er jo små enda, i underkant av 2 cm, så det er lenge til jeg kan ha de over. De skal bli ganske mye større før jeg vurderer å ha de over. Jeg ønsker at gruppa skal være noe større enn den er i dag.

Kan det være lurt når den tiden kommer, å ta ut alle fra karet en time eller to, og så ominnrede karet slik at det blir litt "nytt" for de, og så slippe alle i karet igjen samtidig? Da blir liksom karet "nytt" for alle og sjansen for at de skal gå til angrep på de minste er vel da liten? Det blir vel da de to dominante hannene som vil sloss igjen om revir slik de gjorde første gangen?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap