Tropheus tråd (side 6)

Snakket med Kent hos nols, og ha sa at så sant de kom fra hver sin kant av sjøen feks. en fra Nord og en fra Sør var det ingen problem. Men om de kom fra samme sted kunne det skje, uannset gruppe...
skal ikke benekte på hva kent fra nols sier for han har nok helt sikkert mer peilling enn meg ,men det som han sier gjelder vel da bare for vf fisk.. Og hvorfor skulle evt 2 grupper fra vær sin del av sjøen ikke kunne krysse seg da??og evt er det bevist at det aldri skjer???

for f1 så vet jo ikke de hvilken del av sjøen deres foreldre kommer fra da, skulle enn da vel tro.så kan ikke helt se hvorfor de da ikke skulle kunne krysse seg. for og sette det litt på spissen så om en ho katt og en hann katt møtes på gaten så tviler jeg de spør hvorandre om hvor de kommer fra og hvilken rase dem er da... om noe slikt kan sammen lignes da seff eller kanskje hunder for den del og da.. ikke vet jeg men bare spør som sagt jeg.

men uannsett her i huset er voksen fisk vær for seg. og yngel kan gå sammen til de evt blir solgt eller satt sammen med foreldre fiskene. men kanskje ikke alltid like lurt da som sagt. om de ikke har totalt forkjellig drakt som yngel, ellers kan det nok kanskje bli vanskelig og skille dem før de farger skikkelig ut.

min teori og mine tanker da. men ikke fasit!!!!
Mariflyfly
Snakket med Kent hos nols, og ha sa at så sant de kom fra hver sin kant av sjøen feks. en fra Nord og en fra Sør var det ingen problem.


Av den litteratur jeg har lest er det vel ingen som er like sikker på denne type problematikk som det angivelig Kent gir uttrykk for. (Nå synes jeg også at det er vanskelig å mene noe om hva en tredjeperson hvis nok skal ha sagt eller ha ment.)

Sannsynligheten for at det ikke skal skje en krysning mellom ulike arter eller linjer er vel større jo mere forskjellig de ulike tropheus er, men å garantere at en krysning ikke skjer ville ihvertfall ikke jeg ha gjort.
vist du har en gruppe kiriza med bare hu fisk så tilsetter du en hann fisk av typen moliro så er jeg rimelig sikker på at de krysser seg.

to grupper mikset, der sloss de mest dominante hann fisken mot hverandre også av to forskjellige typer og så lenge de dominere hverandre så er kryssning også til stede spør du meg. det finnes masse filmer på you toube.
dette er jo bare min teori.

jeg har lest side opp og side ned, noen krysser seg ikke, andre gjør det. none holder den og den i lag med hell, andre får kryssninger ved det samme holdet. så jeg tror rett og slett at den sikkreste måten er å ha gruppene hver for seg,
de lever jo hver for seg i sjøen, så da ser jeg ikke helt poenget med og mikse de. vi prøver og tilstrebe oss at de får ett miljø som er så likt som mulig så skal vi plutselig mikse de?
Nils Vollstad
Sannsynligheten for at det ikke skal skje en krysning mellom ulike arter eller linjer er vel større jo mere forskjellig de ulike tropheus er, men å garantere at en krysning ikke skjer ville ihvertfall ikke jeg ha gjort.

Er enig med deg at sikker kan en jo aldri være. Men vil nok si at det tryggeste er nok å ikke holde flere arter sammen i det hele tatt. Men om en gjør det bør en tenke på opprinnelse og type.
"Men det er jo slik med Malawi også.Der putter jo folk alt mulig ilag....;("
Blir vel lettere etterhvert når Troffene blir "mer kjendt" og flere har prøvt ut litt....
Selv har jeg to grupper sammen en "red" og en "brichrdi". Men ene er nesten voksne mens andre er yngel...
jeg får nå inn 3,5 kg OSI jeg ska ha 1,5kg saffen 1kg og så har vi 1 kg igjen vist noen kunne tenke seg litt mat.
da lurer jeg også litt på hvorfor man er så sikker på at petrocrhomiser ikke krysser seg og da?eller kan man være så sikker ?
da var OSI solgt. petroer har jeg ikke peiling på, så der må du lese selv. vi er akuratt i start gropen selv. dere er jo eiere av de vi får de straks
Når vi snakker om at de forskjellige distrubisjonene av genuset(les arten) tropheus kan krysse seg må vi se på genetikken, ikke hvordan fiskene ser ut.. Det er vel et faktum at alle tropheus varianter foruten duboisi kan krysse seg med hverandre hvis forholdene ligger til rette. Men, jeg tror det skal mye til hvis man har riklig med hunner i begge leirer

De sør-vestlige variantene er kjent for å være de verste til å blande seg med andre, tett fulgt av de nord-vestlige varintene. Det er sånn jeg har tolket det.

Jeg har hatt endel grupper sammen, men ikke over lengere tid. Jeg tar som regel til fornuften innen kort tid, da fiskene farger dårligere ut i selskap med andre varianter.. Jeg er vel ganske selvmotsigende da jeg nå i dag anskaffet meg to vilde grupper med moba murago og kirsebær! Men jeg tror de to blir en go miks, så vi får se..

Petrochromiser har en helt annen genetikk en feks tropheus. Kropsformen og hvordan de opptrer på i naturen er mye mer forskjellig en tropheus. Du får orthugnatus som går i flokk, og bulu points som lever på dypt vann alene så å si hele livet.

Hvis man ser på det fra evolusjonens side var tropheus en og samme art, og disse har utvilklet seg minimalt fra hverandre, foruten farge og på de forskjellige områdene de tiltar seg føde. De sterkeste gresser øverst, mens de mindre territoriale individer gresser lengere ned der aufwuschen har mindre næring.

Så det jeg egentlig prøver å si er at nærliggende varianter har utviklet seg likere enn varianter fra nord og sør gjennom tusenvis av år.. Det blir som oss mennesker. Det er tryggere å hoppe i seng med ei fra hjembyen, enn ei fra andre siden av kloden

Tropheus er en ganske så godt dokumentert fisk, men det er veldig vanskelig å finne de vitenskaplige berettningene om genuset. Det er få i Norge som har\driver med tropheus, men på verdensbasis er det nok til at hvis det hadde vært en fasit på denne problematikken, så hadde den vært kjent.

Jeg tror hvertfall ikke at moorii, brichardi, polli og de forskjellige artene er den riktige fordelingen av genuset Tropheus. Det er nok mer innviklet enn som så. Syns personlig Schupke er den som har beskrevet genuset på best måte.

Det var mine fredagstanker mens jeg venter på at fiskene skal komme seg etter en lang tur
Gjett hvem som har fått seg noen damer av disse;
[External Image]
Jeg tror ihvertfall ikke at det er han dærre Kristian...hehe
Sikle, sikle. Dette er grunnen til at jeg falt for tropheus til å begynne med. Gratulerer Kristian, og håper det blir flere bilder etterhvert. Ta godt vare på de, og håper det blir mange yngel som kan finne veien ned hit til særp... Hvor har du fått tak i de?

Hilsen Martin
Kun damer...hadde du noen fra før eller? Hvor mange typer og hvor mange av hver har du nå ?
Akkurat nå har jeg bare seks vf hunner og fire f1 forhåpentligvis hanner

Av andre varianter har jeg vf murago, og et par klovner samt en dvergkeiser..

Kirsebær er og blir favoritten, men de muragoene er ikke langt unna de heller!
Jeg lurer på en ting.

Er Tropheus Moori Kasakalawe og Tropheus Moori Mpulungu samme fisk?
Kristian Hennig
Akkurat nå har jeg bare seks vf hunner og fire f1 forhåpentligvis hanner;) Av andre varianter har jeg vf murago, og et par klovner samt en dvergkeiser.. Kirsebær er og blir favoritten, men de muragoene er ikke langt unna de heller!


Er ikke en gruppe på 10 litt lite?
vist du leser så har han murago også det er å en troffe.

ja kasakalawe og Mpulungu er det sammen.
Thanks evolution. Ble litt forvirret der et sekund.

Mvh Linda
Evolution
vist du leser så har han murago også det er å en troffe. ja kasakalawe og Mpulungu er det sammen.

Jo det fikk jeg med meg. Men skjønte det slik at hver sort bør være minimum 15 individer.... er ikke det riktig når en har flere guupper også da???
Nå blir jeg ivertfall forvirret.
Tilfeldig bekjentskap
© Guy Palm
Reklame for plussmedlemskap