Tropheus tråd (side 7)

hmmm jo kanskje men kristian veit nok helt sikkert hva han holder på med, vi har en liten gruppe vi også, er ikke sagt at det ikke funker men er større sannsynleighet for at det ikke virker en virker. det finnes ingen fasit svar på hva som er best men det beste er jo selvsagt og ha ei gruppe på over 20 stk.


men 10 stk troffer og ingen andre i ett 720liters kar kunne blitt krise.
jeg for min del hadde aldri blandet ,men det er mine synspunkter.
så lenge det er flere troffer i karet går nok det der helt fint.

vist vi ser litt på fiskene som kristian snakket om i går. så er det slående stor likhet mellom bulupoint, kiriza, livua, og moliro og pemba. i likhet på utsende på fisken, glem farger men munn hode kropp hale osv.
Jeg er en stor fan av Kirsebær, og når jeg kan få tak i fisk med denne kvaliteten, kjøper jeg dem, enten det er fem eller fler Kunne ikke hatt disse alene for å si det slik.. Men, har en sinnsyk murago herremann på vel 13-14 cm som holder orden i de minste rekker..

Bulu pt - Ikola
Pemba - Kiriza
Moliro - Livua
Ilangi - Nkonde

Det er like fisk slik jeg ser det Har DNA profilene til de fleste variantene et sted(ligger på nettet, men et sant helvete å spore opp), og der er dette bekreftet. sp.Ikola og sp.black bulu point er mye mer beslektet enn feks pemba og bulu pt, som er sp.black begge to.. Artig tema dette..
For de som lurer på hva en murago er, så kommer det noen bilder i bildetråden snart
Nå har jeg minst to tyggende hunner igjen. Denne gangen skal jeg ikke strippe men forsøke å se om de klarer seg i storkaret. Jeg vet heller ikke hvor lenge de har tygget. Jeg har bygget en steinrøys i bakkant av karet som de voksne ikke kommer inn, så vidt jeg kan se. Jeg hentet et par steiner fra malawi karet som jeg kokte godt først, skal ta et par til for å få det tettere. Så får vi se da om jeg en dag ser småttiser svømme i karet.

Jeg fant noen hvite skjell som ungene plukket på stranda sist sommer, tenkte at de ville være fin å ha i yngelkaret. Kokte de i 10 min. før jeg hadde de i karet. Jeg synes det ble pent, skal ta bilde litt senere å vise dere.

Ellers, jeg mistet noen av de minste bright red yngelen da de måtte dele kar med nkonde yngelen. Det som skjedde var at jeg hadde en liten sirkulasjonspumpe i yngelkaret og siden nkondene er litt større så har de sannsynligvis forsøkt å gjemme seg - bak sirkulasjonspumpa. Og desverre blitt sugd inn i innsuget til den slik at de ble stående fast der. Det var ca 6-7 stk. av de minste. (ca 1 cm)

Jeg syntes det var trist, men ble ikke knust for å si det slik. Var bare så glad at det ikke var av nkondene. Jeg tenker at når det gjelder Bright Red, så er det mer der det kommer fra. Nkondene er ikke like lett å få tak i nye. Jeg har fortsatt en god del igjen av bright red yngelen da. Begge arter er veldig aktive og alfahannen er den største nkonden

Vil bare nevne at den sirkulasjonspumpa ble fjernet umiddelbart. Jeg har godt med sirkulasjon i yngelkaret da jeg har to pumper gående, og masse luft og bevegelse i vannet. Planen min er å sette bright red yngelen tilbake i hovedkaret når de blir stor nok til det, ønsker at gruppa skal være større.

Nkondene skal få sitt eget kar når de vokser ut av det karet de går i nå.
Her er et par bilder av nkonde og bright red yngelen. De vokser seg bare flottere og flottere )
disse skulle nesten vært i bildetråden.
Det var da veldig stille her for tiden. Reptilfrelst, hvordan går det med deg og dine nye troffer, samt ynglen?

Og Mariflyfly, hvordan går det med dine tyggende troffer?
Oppdatering fra meg, så har jeg bygget steinrøyser i bakkant av karet. Jeg har tre tyggende hunner og hun ene ser ut til å være spytteklar når som helst. Jeg er veldig spent på om yngelen vil klare seg eller om de blir spist med en gang... Jeg lurer også på om hun vil forsøke å finne en passende plass å slippe yngelen, og om hun vil passe de en stund (slik noen malawi) og ta de inn i munnen igjen hvis det er fare på ferde?
Det er ikke noe suksess med tyggingen enda... Tygger i 2-3 dager og så spiser de de trolig. Er nok for unge??
Vurderer å selge Moliro gruppen min. Om det dukker opp noen som er interessert så...
Har jo funnet en annen favoritt "Golden Kazumba".
Og ønsker å få inn denne.
Hvor unge er de da? Jeg fikk meg en overraskelise da min "første" bright red gikk i lek. Trodde ikke det ble noe av, men der tok jeg feil gitt.

Jeg er superfornøyd med situasjonen pr. i dag, Jeg har 21 stk. bright red i hovedkaret og yngel av de som vokser seg til og som jeg skal ha i det karet for å få en større gruppe. Og så var jeg så heldig å få kjøpe nkonde yngelen av Kristian. De vokser godt, selv om de er små ennå, de største er nå ca 2 cm og begynner å bli mer og mer gul. Jeg har fortsatt god tid til å skaffe et skikkelig kar til de når de blir større og vokser ut av karet de er i nå. Da er jeg fornøyd, da har jeg fått de to gruppene som jeg siklet etter PS! Kristian, unnskyld at jeg stjal bilde av foreldrene til nkonde yngelen, men jeg vil så gjerne vise Bildet er altså de jeg har yngel av, nkonde bright yellow
Nydelige fisker det der 2nelise.
Virkelig flotte farger.
oki no angrer jeg litt på at vi ikke kjøpte dem da
og her bor de nå i en 530 liter i Kråkstad , Ski
Du har gjort ett SABLA BRA KJØP Frode, grattis og velkommen
Takk for det...... er veldig fornøyd med kjøpet......
grattis frode.. er en smule grise misunlig på deg og har en små sinna fru her no hehe ....
ja ikke dumme fisker det der poste bildene dine på bildetråden også.
velkommen i klubben.
Det var et godt kjøp det ja Godt å se at de trives så godt! Knallfarger..
virker som de har funnet seg godt tilrette........ sender du meg linken til hvor jeg kan kjøpe mer for Kristian....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap