Tropheus tråd (side 9)

vi kaller oss radøyzoo hahahaha, 3 rottweiler og masse fisk............
Spørsmål, spørsmål !! (rekker handa i været her..)
Kan X. Flavipinnis gå sammen med troffer?? Syntes de var litt søte og sjarmerende...
bare og prøve det. vi har vitatus med troffer det funker kjempe fint.
Oh.. moro. Hvis det ikke går får jeg sette opp 180 literen til de imens ihvertfall.

Thanks evolution
Jeg har hatt flavipinnis med tropheus ungfisk, og det gikk mer eller mindre rett vest. Jeg vil påstå at ingen xenotilapiaer trives med tropheus. Dette er rolige fisker som lett blir stresset. Prøv heller fisker fra callochromis genuset. De er mye tøffere, og tåler en støyt.
Oki. Kristian.
Takker for tipset
mente du forsøkte det der to ganger æ kristian? trodde det funket bra i og med du aldri sa at det gikk rett vest.
Evolution
vi kaller oss radøyzoo hahahaha, 3 rottweiler og masse fisk............


nordhordaland zoo med avdelinger på frekhaug og radøy da kanskje hehe . jeje har no mere fisk enn oss dere da så.
hehe, ja litt flere er det her men ikke så mye.
Mariflyfly
oppfører fisken seg som normalt ellers? Tenker på lek og slossing.... Skal bæsjen være blank?


De gjemmer seg litt unna de andre, enten på bunnen eller oppe i overflata hvor det kan se ut som de gisper etter luft, puster gjerne mye raskere. Og avføringen blir blank og tynn som en sytråd. (snakker nå om malawi) men regner med at oppførselen er omtrent lik hvis de får sykdommen. Og så reagerer de ikke på maten ved fòring, er ikke interessert. Kommer ikke opp og er ivrig slik som de andre som er friske.

Mariflyfly, har du mistakte om at du har fått bukvannsot i karet ditt?
Jeg har fortsatt et drittkamera, men har tatt nye bilder av mine røde. Jeg skal oppdatere bildene i karet, men her kommer en smakebit
2nelise
[QUOTE=Mariflyfly] oppfører fisken seg som normalt ellers? Tenker på lek og slossing.... Skal bæsjen være blank?


De gjemmer seg litt unna de andre, enten på bunnen eller oppe i overflata hvor det kan se ut som de gisper etter luft, puster gjerne mye raskere. Og avføringen blir blank og tynn som en sytråd. (snakker nå om malawi) men regner med at oppførselen er omtrent lik hvis de får sykdommen. Og så reagerer de ikke på maten ved fòring, er ikke interessert. Kommer ikke opp og er ivrig slik som de andre som er friske.

Mariflyfly, har du mistakte om at du har fått bukvannsot i karet ditt?
Såg "halsen" på fisken på filmen, slik har noen av mine.... men har de da alltid hatt.... Men må jo vite helt hva jeg skal se etter....
Ja det er lett å bli paranoid, spesielt når en er nybegynner med tropheus. Jeg var et nervevrak de første ukene etter at jeg fikk gruppa mi

Det første du skal se etter er oppførselen til de når de mater. Hvis alle kaster seg over maten så er det ingen fare på ferde. Hvis du ser at noen virker uinteressert og holder seg mer for seg selv så må du reagere. PS! mine tyggende hunner spiser de også, er visst vanlig at troffer gjør det, i motsetning til malawi. Selv om de spiser forsiktig og litt, så jager de rundt etter maten akkurat som de andre.

Men dette gjelder min art, får høre hva andre sier. Men hvis alle spiser så er alle friske ihvertfall.
Nydelige troffer 2nelise.

Lurer litt på når det er mest vanlig å få bloat etter at man får nye fisker jeg.

Takker Linda

Etter som jeg har forstått så er det mest "vanlig" med utbrudd ca 2-4 uker etter at en har fått dem. Grunnen kan være: stress ifbm. å bli fanget, transportert for så å komme i et nytt kar, og der skal de etablere hiarkiet og stresser hverandre opp med jaging og slossing for å finne sin plass i det nye karet.
Annerledes bakterieflora i det nye karet, nytt fòr som de ikke er vant med, annerledes fòringsrutiner og overfòring.

Dette er sannsynlige årsaker til utbrudd ved nyinnkjøpt fisk. Det beste for å forhindre sykdom er å gjøre ferdig karet før de kommer, fòre lite den første tiden, og helst det fòret de er vant med, for så å gradvis introdusere nytt fòr, og la de være i fred. Ikke romster i karet den første tiden, det påfører de ekstra stress.

God hygiene og ypperlig vannkvalitet er et must alltid, selv om de er ny i karet eller ei. Ellers så kan sykdommen komme som "lyn fra klar himmel", men hvis en tar sine forhåndsregler så går det som oftes bra.

Nå høres jeg ut som en ekspert, hvilket jeg ikke er - men pga at jeg har vært så redd for å få faenskapet så har jeg lest mye om emnet.

Dere kan jo lese denne artikkelen:
Takker 2nelise.

Hva mener dere er den beste måten å få opp ph og buffre vannet?? Bruker dere noe spess?? Jeg har brukt Noraq sin ph/kh oh Gh+ før jeg gikk over til natriumkarbonat (?) , tror det het det.

Hva bruker dere??

Mvh Linda
Linda Kristin
Takker 2nelise. :) Hva mener dere er den beste måten å få opp ph og buffre vannet?? Bruker dere noe spess?? Jeg har brukt Noraq sin ph/kh oh Gh+ før jeg gikk over til natriumkarbonat (?) , tror det het det. Hva bruker dere?? Mvh Linda


jeg bruker GH+ og PH/KH+
Mariflyfly
[QUOTE=Linda Kristin]Takker 2nelise. :) Hva mener dere er den beste måten å få opp ph og buffre vannet?? Bruker dere noe spess?? Jeg har brukt Noraq sin ph/kh oh Gh+ før jeg gikk over til natriumkarbonat (?) , tror det het det. Hva bruker dere?? Mvh Linda


jeg bruker GH+ og PH/KH+

Samme som meg da tenker jeg.
Takker mariflyfly
Vi bruker bare utha ice til og heve GH, ingen hvitt vann bestandig blankt. vi kjøpte en kasse med 25kg utha ice til 400kr. gips er billigere en GH+ middelet og er helt det samme.
så bruker vi og kjøpe en sekk med 25 kg bikarbonat kr 600.
men dere kan bruke denne vi brukte den før, den innholder også litt salt og det er fint. meget bra produkt..
Hva er deres tanker om denne?
Virker som om en helt slipper tanken på 3-4 uker innkjøring?
Eller er det meg som tolker helt feil?



Directions

General Use:
1) Put Instant Aquarium™ in the aquarium at the rate of around a pound per gallon.

2) Add water to the aquarium making sure to place something on top of the substrate so as to not disturb the substrate.

3) Turn on heaters and filtration.

4) After the tank is stable (usually within 24 hours or less) add first few fish and begin feeding normally.

5) Begin stocking with additional fish after a week or so

Det høres jo veldig enkelt ut? Noen som har prøvt?


Tilfeldig bekjentskap
© Jan Kåre Johannesen
Reklame for plussmedlemskap