Tropheus tråd (side 96)

har de så røde flekker som man ser på bildene? eller lyver bilde litt? knall fine var de iallefall da. kan man spørre om hva du betalte pr stk? hmm hvorfor er ikke svergie nærmere bergen??? alltid irritert meg litt det der ja
tipper at de har bra farge... mine er også farge sterke et mobil bilde tatt dagen etter jeg hentet dem
Er det plass til litt newbiespørsmål her eller bør jeg starte egen tråd?

530-liter, første gang jeg prøver noe annet enn sør-amerikanere. Det er "discusfiltrering" i karet, samme med vannbytterutiner, regner dog med jeg må sette inn endel mer sirkulasjon, samt trikse med vannverdier (har ph over 8, kh/gh 1 i springen som et utgangspunkt).

Finnes det noen bra sider med info man kan lese seg litt opp på? (sykdom, foring, adferd, vannverdier osv osv)
Er det noen arter som er enklere å få til enn andre? Hvor tett bør de gå?
Hvor bør man kjøpe fisk, privat eller butikk? Bor ikke langt fra svenskegrensen.
alltid plass til alle her vipsen.

530 perfekt til troffer.

vannverdier ph er bra. gh på over 10-12 ca og kh kan bli bedre for og holde på phen,

man kan jo spørre her eller lese en del her om sykdommer. men er vel egentlig ikke så mye sykdommer man snakker om her uten om bukvansot da.

ang adferd så finnes det dem som er mer hissige enn andre og dem som er roliger. hvilken typer som er best kanksje noen andre her svare deg bedre på. men selv har vi hatt duboisier og moliro og sp black og no har vi musanga som alle er relativt rolige arter og vi har ikke hatt noe spesiellt store problemer med dem, seff vil hannen slåss seg imellom for og bli kongen i karet som med de fleste andre fisker.

om du bor like ved svenske grensen (akk helldig den som gjør det ja) har man jo nols som er der ett eller annet sted da. som du kan se av de siste bildene kommer fra har bra kvalitet på sine fisker. men ellers her i norge så vil jeg nok anbefale og heller kjøpe privat enn i butikkene.
Hei og velkommen vipsen.

Som saffen sier hadde jeg tatt en tur til Gøteborg og besøkt Nols ciklidhobby i Nol. Han har bra priser og kvaliteten er bra etter min standard ihvertfall.
Når det kommer til kjøp i Norge ville jeg også ha kjøpt privat. Ellers har man jo steder som blocket.se og ciklid.se hvor man finner mye flott for oss som bor nærme grensen.

Håper du finner noen flotte troffer som kan kose seg i 530 literen din.

Mvh Linda
Takker!
Da blir det nok en tur til Nols om noen uker - må få skiftet stuegolv (akvariekræsj) og få satt inn ny bakgrunn (noen formening om hvor man finner pene, holdbare bakgrunner som "passer" tanganyika?) først.
Bunnsubstrat - noe spesielt dere bruker for å heve/stabilisere ph (hvor kjøper man evt dette) eller er feks biltemasand det greieste?
Fóringsrutiner - hvor ofte og med hva?
Hva er enklest å bruke for å øke gh/kh?
saffen
har de så røde flekker som man ser på bildene? eller lyver bilde litt? knall fine var de iallefall da. kan man spørre om hva du betalte pr stk? hmm hvorfor er ikke svergie nærmere bergen??? alltid irritert meg litt det der ja


De er faktisk veldig røde, men tok bildene med blitz hvis det har noe å si..
Betalte ca 200 SEK pr stk, så da måtte jeg bare ha de..
Velkommen vipsen..

Kent på Nols hadde masse fine tropheus inne nå så du må ta deg en tur dit..
agronittsand er jo klart best og bruke men den er veldig dyr. faxekalksand er jo også bra for gh

ellers brukes utha ice for og øke ghen men er vist komplett umulig og få tak i for tiden. øke kh brukes bikarbonat.

foring 3-4 ganger for dagen, anbefaler enten osi spirulina eller tetra pro veg så sant det er troffer da disse er veggiser.
Vipsen
Takker! Da blir det nok en tur til Nols om noen uker - må få skiftet stuegolv (akvariekræsj) og få satt inn ny bakgrunn ([B]noen formening om hvor man finner pene, holdbare bakgrunner som "passer" tanganyika?) [/B]først. Bunnsubstrat - [B]noe spesielt dere bruker for å heve/stabilisere ph (hvor kjøper man evt dette[/B]) eller er feks biltemasand det greieste? Fóringsrutiner - hvor ofte og med hva? Hva er enklest å bruke for å øke gh/kh?


Jeg skal gå til innkjøp av BTN slimline bakgrunner fra Nols. De er flotte, smale og billige. Skal også kjøpe slik hvit sand der da dette er billigere hos han. Husker ikke om det er argonittsand eller faxekalksand han har, men det skal ihvertfall ikke feste seg alger på den..hehe..
Når det kommer til ph/gh og gjengen bruker jeg ciklidesalt fra Webzoo. Prøvde å finne den der for deg, men finner den ikke igjen.
Har BTN slimline (rød) i karet nå, funker greit nok den, hvert fall om man har mye innredning foran som skjuler skjøtene, men den har blitt litt kjedelig å ha i stuekaret. (Hvor lang tid bruker du til Nols fra Askim? *nabo*)

Blir alger fort et problem?
Hvilke lysrør/K er vanlig å bruke mtp alger, trivsel og som best får fram fargene på fisken?
husk no på at troffet gresser på algene og da. så alger er bra og ha. men for all del de reingjør ikke 100% da akkurat.

kan vel egentlig bare anbefale en hqi lampe på det sterkeste...
Et lite spørsmål:

Er det bare VF Duboisene som har den nydelige, brede gule stripen?

Den ene hunnen min har en ca. 3mm. klar gul stripe på den ene siden, men den blir lissom "brutt" på den andre siden.

Noen har såvidt svake antydninger til litt lysere felt der stripen skulle vært.

Det var vel egentlig dette med de klare, gule stripene som fikk mitt hjerte til å smelte for Duboisene.
Nei er ikke bare vf som har den gule stripen, men kommer vel litt ann på kvaliteten på fisken.
saffen
Nei er ikke bare vf som har den gule stripen, men kommer vel litt ann på kvaliteten på fisken.


Hmmm... Så hva kan da prisen på slike fisk være? Ikke VF, altså.

Dere får tilgi meg hvis dette høres dumt ut, men jeg drister meg til å benytte meg av den store ekspertisen dere har.
behøver ikke koste så mye nødvendigvis koste så mye, men norske butikker har ikke kvalitet på fisk, det har jeg iallefall tilgode og se. og tar vel ikke helt feil om du kjøpte dem i en zoo butikk her til lands? men i svergie og danmark kan man få bra kvalitet på fisk.
Knallfine kirsebær!! Sånn skal de være Jeg har en liten magefølelse på at det er sjøodlede fisk fra Brichards Fishes of burundi det er snakk om. Disse holder som oftest en mye høyere kvalitet enn viltfangede Grunnen til at jeg tror det, er at det nettop kom en sending med sjøodlede fisk til svergie og at hvis det hadde vært f1 så hadde de blitt født for mange år siden, og da var det ikke mange kirsebær av den kvaliteten i nordiske kar..

Når det gjelder duboisi med gule bånd så er det eksemplarer som er fanget(eller aner tilbake fra) området rundt maswa og halembe. Det er dessverre mange duboisi som blir solgt som maswa uten å være det. Man ser heller ikke båndet til fiskene før de er store, og da er det ofte litt sent å klage.. Men, spør du meg så syns jeg de hvitbåndede kan være vel så pene!

Jeg skaffer deg maswa yngel til rundt hudrelappen pr stk. Yngel fra disse:
<embed src="http://www.youtube.com/v/EOsFqw5B-F8&hl=en_US&fs=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="405"></embed>


Her svømmer Rogers kirsebær..
<embed src="http://www.youtube.com/v/wFrI_PqbhzA&hl=en_US&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="405"></embed>

Mvh,
Kristian

kirsebærene til Kariann er f1 kompis av Kent som har hatt dem.
saffen
behøver ikke koste så mye nødvendigvis koste så mye, men norske butikker har ikke kvalitet på fisk, det har jeg iallefall tilgode og se. [B]og tar vel ikke helt feil om du kjøpte dem i en zoo butikk her til lands?[/B] men i svergie og danmark kan man få bra kvalitet på fisk.


Der tar du feil. He he... Kjøpte dem av en på forumet her.
MariaT
(Hvor lang tid bruker du til Nols fra Askim? *nabo*)


Hehe, når vi drar nedover reiser vi alltid en gjeng og med et stopp tar det litt lengre, men ca 3 timer fra Askim til Nols.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap