Litt spørsmål

Jeg vet ikke om jeg gjør riktig. jeg har et akvarium på 110Liter det har jeg stein i bund på ca 7mm, vannet er på 24 grader, har litt pynt som fiskene kan gjemme seg i og tre plast blomster. Jeg har en svart slørhale ganske stor og feit, så har jeg en som er lik slørhalen men den er hvit, orange og svart, ser litt rar ut. så har jeg to vanlige gullfisker og en slørhale gullfisk og 4 Pangio kuhliiål og 4 suger fisker (Pterygoplichthys gibbiceps )tror jeg de heter. det er det en akvariumet.. Så har jeg et til på 110Liter der har jeg fin sand i bund litt pynt og en plast blomst. ca26 grader. der har jeg 12 Poecilia reticulata og 10 neontetre og 4 Ancistrus suger fisk og 8 Danio rerio (sebrafisk).

Er dete riktig fisk kombinasjon? har jeg sort nok akvarium osv?


Ved første øyekast ser det ikke helt på trynet ut. Men jeg vil anbefale å bruke levende planter itillegg/isteden for plast blanter. Plantene brukes co^2 og skiller ut O^2, mens fiskene bruker O^2 og skiller ut co*2. I tillegg så bruker plantene nitrat (NO^3), slik du ikke trenger å skifte vann like ofte. Fiskene bruker okså plantene som gjemmeplasser.

Når det gjelder fisken du har, og om det er riktig sammensetning. Bør du slå opp hver fisk du har i fiskebasen. Der bør du se på vannverdiene nederst på sidene for å se om de har sån sirka samme krav til vannverdier, krav stillestående vann eller om de kommer fra elver med sterk strøm. Stemmer desse noenlunde med hverandre, skulle sammensetningen vere grei. Hvis de ikke stemmer, så kan du justere der etter. Der er også info om anbefalt minstestørrelse på kar, i tillegg til andre krav som for og innredning..

Men denne her (), blir nok 110l ca 400l forlite etter hvert. Men du er ikke den første som har endt opp med en slik i alt forlite kar. For å unngå å gå i den fella flere ganger, kan du jo sjekke fisken/snegle/skaldyr/plantebasen før du handler.

Lykke til!

Tilfeldig bekjentskap
© Elin Pedersen
Reklame for plussmedlemskap