Hvor mange guppy og hvilke passer sammen mm...?

Vi har akkurat startet opp akvariumet igjen, et lite på 40 liter eller så.
Vi har liksom aldri fått til dette med fisker, de dør ut med jevne mellomrom Og vi har da hatt maks 25 fisk i dette karet. Vi har holdt oss til guppy, platy, sverddragere og neoen tetra og sånn stygg algespiser ( husker ikke navnet, begynner på A... ) som henger på glasset. Jeg har skjønt at akvariet er pyttelite og er veldig redd for å ha for mange fisk i dette. Nå har vi ikke planer om å kjøpe ny fisk på en god stund, for å la de nye fiskene komme seg.

Nå har vi hatt vann i det noen uker( 3-4 uker) og satt i planter og guppyer ( 2 hanner og 5 hoer ). Men hvor mange fisk kan vi ha i dette akvariumet? Vi har aldri hatt noen problemer med mange guppyer, bare noen få yngel overlever og noen voksne dør, så de blir ikke så mange, mulig vi har bedre hell denne gangen.

Vi vil gjerne ha noen neon tetra oppi der. Det blir ikke for mange med 10-15 neon tetra og opptil 15 guppyer? Jeg har altså ikke dte minste snøring på hvor mange altså.. Vet bare at man må ha minst 10neon tetra og minst 2 hoer pr guppyhanne....

Også lurer jeg på det med fòring, hvor mye og hvor ofte. Nå har vi gitt de og sett på at de har spist opp alt i løpet av noen minutter. Er det OK? Og morgen og kveld?

Håper noen kan gi meg litt info! Dette er helt sikkert svart på fra før, men jeg blir glad for linker så jeg kan lese meg frem til det jeg lurer på.
Jeg leser på harde livet her inne, men finner ikke helt ut det jeg vil vite. Genrelle nybegynner tips blir jeg glad for!
40 L er ikke akkurat mye. Jeg hadde ikke puttet noe flere fisk i det karet enn du guppyene du allerede har. Husk at disse yngler hele tiden og karet blir snart fullt. Tetra er en stimfisk og minstemålet for karet er 50-60L. Det holder med å fore morgen og kveld.
Anita H
40 L er ikke akkurat mye. Jeg hadde ikke puttet noe flere fisk i det karet enn du guppyene du allerede har. Husk at disse yngler hele tiden og karet blir snart fullt. Tetra er en stimfisk og minstemålet for karet er 50-60L. Det holder med å fore morgen og kveld.[URLBLOCK1]
Tusen takk for svar! Da holder vi oss til de fiskene vi har og håper at de formerer seg. Vi har aldri fått til dette, selv om vi for det meste har hatt ca 10fisk i gjennomsnitt ( mest guppy). Kan det være at sverddragerene og platyene spiser yngelen?
Hva slags planter bør vi ha som yngelen kan gjemme seg i? Link til bilder hadde vært fint, jeg aner ikke hva de heter... Går det fint med noen plastplanter i tillegg for å ha planter hele tiden? Vi har hatt problemer med at plantene råtner bort ( tror i allefall det) eller blir spist opp, og med 12 mil til nærmeste dyrebutikk som har peil på fisk og har planter, så blir det fort til at det blir litt for glissent i akariet..

Algespiseren vi har nå er en slik: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3833 Er akvariet for lite til den nå? Den er car 3cm lang nå. Og burde den hatt artsfrender? Kan den få agurkskiver? Hvor ofte og når bør de tas vekk om ikke alt blir spist?


Planen er jo å ha et større kar, men vi har ikke plass til det nå og vi må ha det på et sikkert sted.... Her har nemlig ungene tatt kverken på alle fiskene 4 ganger ved å ha fått tak i boksene med fòr og helt oppi hele boksen... Det gikk jo ikke bra altså.
Algespiseren du har er en otto og den kan du ha en 4-5 stk av for de blir ikke store. Hvis du har en liten rot i karet kan du feste javamose på denne. Ypperlig skjulested for yngel. Plastplanter er ikke å anbefale. Kjøp noen hurtigvoksende planter av typen egeria densa f.eks. Disse er med på å konkurere mot alger i karet. Gå i plantebasen og søk på Lette, hurtigvoksende planter. Lykke til :o)
Hei.

Er ikke så flink på dette med linker ennå, så jeg prøver å forklare heller...
Malla du har mener jeg fremdeles går fint, i og med at det er en bunnfisk, de liker seg best i par. Har selv hatt ancistrus alene og det fungerte bra, emn nå som de er to ser jeg at de er mer fornøyde!
Du kan absolutt gi de agurk, la den ligge ei stund, men ta den ut før det er gått 24 timer. Da er den passe vassen og ekkel

Ang. planter hadde jeg sett på til salgs sidene her, hvor der er mye du kan bruke, som er ganske hardføre. Mine guppy har ikke spist av de jeg har ennå. Prøv med flyteplanter, for å holde fler yngel i live, og endel stengel planter. Du finner alt dette på 'Til salgs' delen av forumet, og kvalitet og pris er mye bedre enn det du får fra butikker!

Mvh
Hanne.
Plussmedlem
Hanne Guttormsen
Malla du har mener jeg fremdeles går fint, i og med at det er en bunnfisk, de liker seg best i par. Har selv hatt ancistrus alene og det fungerte bra, emn nå som de er to ser jeg at de er mer fornøyde!

Malla til trådstarter er en Otto. Den trives best i en gruppe. En "gruppe" på to blir i det minste laget
Loomis
Malla til trådstarter er en [URLBLOCK1]. Den trives best i en gruppe. En "gruppe" på to blir i det minste laget ;)
Kan jeg ha 4 slike maller uten at det blir for mye i tillegg til de guppyene jeg har?
Imse
[QUOTE=Loomis] Malla til trådstarter er en [URLBLOCK1]. Den trives best i en gruppe. En "gruppe" på to blir i det minste laget ;)
Kan jeg ha 4 slike maller uten at det blir for mye i tillegg til de guppyene jeg har?

Er dom Loomis sier at den trives best i grupper. Dette står også forklart i fiskebasen. Du kan fint ha 4 stk av denne i karet ditt...
Inaktiv bruker
Man bør ha 2-3 guppyhunner pr. hann for at hunnene ikke skal bli utslitt og til slut dø
Imse
[QUOTE=Loomis] Malla til trådstarter er en [URLBLOCK1]. Den trives best i en gruppe. En "gruppe" på to blir i det minste laget ;)
Kan jeg ha 4 slike maller uten at det blir for mye i tillegg til de guppyene jeg har?

Det vil jeg ikke anbefale. I en 40 liter er det med et normalt filter plass til fire fisker på 6 cm hver. Det betyr at dere er på grensen allerede.

Et Fluval-filter f.eks., som mange bruker, regner 2,5 cm fisk pr. 4 liter vann. Hvis ikke, anbefales et kraftigere filter enn det som normalt beregnes.

Det betyr at dere kan ha 25 cm fisk totalt (men det betyr selvfølgelig ikke at dere kan ha en fisk på 25 cm

En guppy blir opp til 6 cm. Det vil si: 25 cm : 6 cm = 4 fisk

Det er bl. a surstoffmengden i vannet som bestemmer om fiskene har det bra.

Og desto flere fisk dere har, desto flere avfallstoffer blir det. Det betyr at dersom dere putter i flere fisker enn filteret/karet er ment for, forgiftes fiskene og dør.

Bedre å ha noen få fisker som er fine og har det bra.

I og med at det allerede er litt overfylt, er det i hvert fall lurt å bytte 10-20 prosent av vannet to ganger i uka i et sånt lite kar.

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap