Hjelp! munnråte?
Trenger svar, fort!
nettopp innreda nytt kar på 285 liter.
fikk kjøpt noen perlegurami som fikk gå sammen med mine kampfiskjenter i karet. alle verdier er OK.
Jeg merka at den ene guramien hadde finneråte (tror jeg da) for et par dager siden.. problemet nå er at kampfiskjentene mine stryker med i ett sett!
de har hvitt belegg rundt munnen! altså fra truten til bak øynene!
de var helt fine i går kveld, men nå er alle jentene mine skikkelig syke og ligger ved overflaten. de har også tegn til hvitt belegg på finnene.
har så lyst til å tørke vekk belegget... stakkers små!
men hva kan jeg bruke av medisin da?
jeg har satt opp tempen til 29 grader og tilsatt akvariesalt.
har også tilsatt furamor i vannet.
hva slags infeksjon er dette? og hva kan jeg gjøre!?
tusen takk for raskt svar!
nettopp innreda nytt kar på 285 liter.
fikk kjøpt noen perlegurami som fikk gå sammen med mine kampfiskjenter i karet. alle verdier er OK.
Jeg merka at den ene guramien hadde finneråte (tror jeg da) for et par dager siden.. problemet nå er at kampfiskjentene mine stryker med i ett sett!
de har hvitt belegg rundt munnen! altså fra truten til bak øynene!
de var helt fine i går kveld, men nå er alle jentene mine skikkelig syke og ligger ved overflaten. de har også tegn til hvitt belegg på finnene.
har så lyst til å tørke vekk belegget... stakkers små!
men hva kan jeg bruke av medisin da?
jeg har satt opp tempen til 29 grader og tilsatt akvariesalt.
har også tilsatt furamor i vannet.
hva slags infeksjon er dette? og hva kan jeg gjøre!?
tusen takk for raskt svar!
Postet 15.03.09 kl 22:52
Først og fremst, senk tempen tilbake til det normale! Økt temperatur er ikke noe smart trekk både pga at enkelte sykdommer sprer seg raskere i høyere temperatur og fordi høy temperatur gir mindre oksygen i vannet og dermed mer stress på fiskene når de absolutt ikke behøver det. Det er kun ved to spesielle sykdommer; hvitprikk og fløyelsyke, at økt temperatur kan brukes som behandling og da som en varmekur med temp på over 32 grader. I alle andre tilfeller så kan økt temperatur rett og slett gjøre vondt verre!
Siden du nevner at du allerede har startet med medisinering med Furamol så er jeg litt usikker på hvorfor du spør etter hva du skal behandle med. Har du startet en medisinkur så må du bare fortsette med den kuren i følge bruksanvisningen.
Du skriver også at karet er nytt. Hvor nytt? Et filter behøver rundt 4 ukers innkjøring før det er klart for fisk. Hvilke verdier har du forresten testet og hva ble resultatet? Hva testet du med strips- eller dråpetest?
Siden du nevner at du allerede har startet med medisinering med Furamol så er jeg litt usikker på hvorfor du spør etter hva du skal behandle med. Har du startet en medisinkur så må du bare fortsette med den kuren i følge bruksanvisningen.
Du skriver også at karet er nytt. Hvor nytt? Et filter behøver rundt 4 ukers innkjøring før det er klart for fisk. Hvilke verdier har du forresten testet og hva ble resultatet? Hva testet du med strips- eller dråpetest?
Postet 16.03.09 kl 19:00
du kan sjekke denne siden:http://www.carolinafishtalk.com/forum/viewtopic.php?t=5, her finner du bilder av de fleste fiskesykdommene.
Postet 16.03.09 kl 19:28
denne linken sakset jeg fra et innlegg fra mona o. veldig fint, man kan klikke på bildene og så lese om det-
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
Postet 16.03.09 kl 19:32
Tante AstridFørst og fremst, senk tempen tilbake til det normale! Økt temperatur er ikke noe smart trekk både pga at enkelte sykdommer sprer seg raskere i høyere temperatur og fordi høy temperatur gir mindre oksygen i vannet og dermed mer stress på fiskene når de absolutt ikke behøver det. Det er kun ved to spesielle sykdommer; hvitprikk og fløyelsyke, at økt temperatur kan brukes som behandling og da som en varmekur med temp på over 32 grader. I alle andre tilfeller så kan økt temperatur rett og slett gjøre vondt verre! Siden du nevner at du allerede har startet med medisinering med Furamol så er jeg litt usikker på hvorfor du spør etter hva du skal behandle med. Har du startet en medisinkur så må du bare fortsette med den kuren i følge bruksanvisningen. Du skriver også at karet er nytt. Hvor nytt? Et filter behøver rundt 4 ukers innkjøring før det er klart for fisk. Hvilke verdier har du forresten testet og hva ble resultatet? Hva testet du med strips- eller dråpetest?
Takk for svar
Jeg var nok utrolig stressa når jeg skreiv denne tråden inatt ja, men jeg satt opp tempen i vannet og kobla til ekstra oksygenpumpe . Karet er nytt, men brukt og filteret jeg bruker i det nye karet har godgjort seg i to mnd i mitt gamle akvarie der kampjentene har kost seg. Jeg har testet verdiene i vannet med både sticks og testlabben fra jbl. alt er som det skal være.
Perleguramien var utrolig stressa på dyrebutikken og jeg burde vel egentlig skjønt at de var syke... gik vi forbi karet deres så hoppa de nesten ut av karet. jeg var nede der en tur idag også men nå var de helt rolige der. de jeg har hjemme og som har overlevd til nå er ganske rolige/normale.
Jeg spør etter hva jeg skal behandle med fordi jeg er usikker på hva slags sykdom dette er? det tok liksom 5 timer før første fisk døde. idag var alle kampfiskene døde dette er bare sååååå surt og trist!
Postet 16.03.09 kl 19:54
Så rask død, med normale verdier, og koblet med tegn på munnråte kan muligens tyde på at det dreier seg om columnaris, falsk neonsyke. Det står om furamol at den skal være virksomt mot denne sykdommen, men hvor effektiv medisinen er vet jeg ikke. Uansett så bør du kjøre kuren ut. Ser at det anbefales medisin med virkestoffet nifurpirinol for å behandle dette.
Her i denne tråden (fra innlegg 17) står det litt mer informasjon. Her er flere tråder.
Her i denne tråden (fra innlegg 17) står det litt mer informasjon. Her er flere tråder.
Postet 16.03.09 kl 20:08
Postet 16.03.09 kl 20:51