Maller til diskus oppdrett

Hei,

Jeg skal prøve oppdrett av diskus og har kjøpt 2 avlspar. For å holde nitratnivået nede har jeg bestemt meg for å kjøpe mange alge/avfalls spisere. Hørt mye om ancistrus som spiser egg, så vil høre om noen har forslag til algespisere jeg kan kjøpe. Pleco, Gibbi, Cory osv?
Er ikke dette å tilsette egg og yngeletere i karet da?

Er det ikke lettere å skifte vann for å fjerne nitraten?
skal du ha avfallsspisere så tror jeg kanskje reker og snegler er et bedre valg? Snegler er ikke noe glad i surt vann over lang tid pga skallet dog, så de bør være gjestearbeidere.
Skal selfølgelig skifte vann veldig ofte (hver dag til annen hver dag). Men diskus tar bare opp halvparten av næringen de får i seg og dermed blir det mye utslipp. Jeg trenger algespisere til å spise alger, ikke bare avfall.
les litt om hva reker spiser
Motta
Hei, Jeg skal prøve oppdrett av diskus og har kjøpt 2 avlspar. For å holde nitratnivået nede har jeg bestemt meg for å kjøpe mange alge/avfalls spisere. Hørt mye om ancistrus som spiser egg, så vil høre om noen har forslag til algespisere jeg kan kjøpe. Pleco, Gibbi, Cory osv?


Hæ? Det var jo ganske bakvendt tankegang ?

Kjøpe mange ekstra fisk for å holde nitratnivået nede? Har du ikke misforstått litt her nå?
For det første; nitratnivået holder du nede ved vannbytter.
Ikke ved å tilsette enda flere fisk som produserer enda mere avfall....
Ingen fisk spiser "avfall" heller. Hver eneste fisk du putter oppi, driter og urinerer selv. Dermed har du enda mere avfall. Og en ting er sikkert: det er få fisk som skiter mer enn maller! De produserer store mengder bæsj, det kan alle malle-entusiaster skrive under på!

Skal du drive diskusoppdrett, har du dem i arts-kar. Ingenting annet, ingen andre fisk. Sånn er det bare. Den som må ta seg av "avfall" er du. Med slamsuging og vannbytter, samt overdimensjonert filtrering. Du kan nok ikke sitte med hendene på ryggen og se på

Maller er heller ikke ideelt å ha sammen med diskus, fordi diskus hviler og døser om natten når de står og "sover", mens maller er nattaktive og setter i gang sine aktiviteter når lyset går av. Stikk motsatt av diskusen altså.
mona o
[QUOTE=Motta]Hei, Jeg skal prøve oppdrett av diskus og har kjøpt 2 avlspar. For å holde nitratnivået nede har jeg bestemt meg for å kjøpe mange alge/avfalls spisere. Hørt mye om ancistrus som spiser egg, så vil høre om noen har forslag til algespisere jeg kan kjøpe. Pleco, Gibbi, Cory osv?


Hæ? Det var jo ganske bakvendt tankegang ?

Kjøpe mange ekstra fisk for å holde nitratnivået nede? Har du ikke misforstått litt her nå?
For det første; nitratnivået holder du nede ved vannbytter.
Ikke ved å tilsette enda flere fisk som produserer enda mere avfall....
Ingen fisk spiser "avfall" heller. Hver eneste fisk du putter oppi, driter og urinerer selv. Dermed har du enda mere avfall. Og en ting er sikkert: det er få fisk som skiter mer enn maller! De produserer store mengder bæsj, det kan alle malle-entusiaster skrive under på!

Skal du drive diskusoppdrett, har du dem i arts-kar. Ingenting annet, ingen andre fisk. Sånn er det bare. Den som må ta seg av "avfall" er du. Med slamsuging og vannbytter, samt overdimensjonert filtrering. Du kan nok ikke sitte med hendene på ryggen og se på

Maller er heller ikke ideelt å ha sammen med diskus, fordi diskus hviler og døser om natten når de står og "sover", mens maller er nattaktive og setter i gang sine aktiviteter når lyset går av. Stikk motsatt av diskusen altså.

Fikk selv beskjed av den tidligere eieren at det var smart å ha en del algespisere for å fjerne alger osv. Jeg sier ikke at jeg skal erstatte vannskift med algespisere, men at de vil hjelpe meg ved å holde akvariumet rent. Den tidligere eieren hadde flere L-200 i avlsakvariumet sitt. De fikk egg og yngel til med maller.

Jeg har INGEN planer om å sitte tilbake igjen. Som sagt skrev jeg at jeg blant annet skal bytte vann hver til annen hver dag. Kall det hva du vil men "sitte med hendene på ryggen og se på"? Det jeg har skrevet her er hva jeg har hørt av ulike diskus oppdrettere og tenkte noen ville hjelpe meg igang også. Men er ikke helt dum og tror jeg skal se på. Blir jobbing og mye stelling, men man må jo alltid passe på fiskene sine.

Men takk for råd.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap