Lysforhold?

Inaktiv bruker
Hvordan lysforhold skal javamose ha? fant ikke noe om det inne i plantebasen, så lurte på om det var noen her inne på forumet som veit noe om det?
Det lurer jeg også på

Javamose må være den planten jeg har hørt alt om når det gjelder vekstforhorhold.

Jeg har en stubb i ett plantekar med god belysning, masse CO2 og heftig dosering av plantegjødsel samt reker til å stelle med mosen, og der vokser den faktisk ganske sakte. I ett annet kar hvor jeg gjør nesten ingenting for å få plantene til å vokse, der vokser mosen ganske bra igjen...
Javamosen tåler alle slags lysforhold. (Har lagt inn forslag til endring i basen så det kommer forhåpentligvis på plass etterhvert). Det eneste jeg har lagt merke til at den ikke trives med er for høy temperatur. Det meste av mosen min visnet da jeg kjørte varmekur. Jeg har også lest at den ikke liker for mye hurtigvoksende planter i karet som konkurerer om næringen, da spesielt makronæring som nitrogen og fosfat.

Ellers så er dette en robust og enkel mose som kan vokse under mange forhold, men den vokser nok saktere i dårlig opplyste kar med lite næringstilgang.
Inaktiv bruker
takk for et godt og forståelig svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap