Maten går ufordøyd gjennom.

På noen av discusene kommer maten ufordøyd i gjennom fisken. Fant på bunnen en tynn gjennomsiktig hylse med ufordøyde mygglarver. Kan det være et flagellat problem. Er det best å bruke metro? Ingenting å si på appetitten. Forer variert 4-6 ganger daglig.

Er du sikker på at mygglarvene du fant har vært innom en discus. I 29 graders varme blir mygglarvene grå/sort i løpet av kort tid.
Jupp. Har sett at de kommer slik gjennom tarmen også. Okshjerte ser like fin ut som den gikk inn. Kommer ut i en gjennomsiktig/melkehvit hylse. Innvollsorm kanskje?
Er det ikke vanlig at når/hvis fisk overspiser, så skiter de ut igjen den tiloversblevne maten ufordøyd, omtrent like hel som da den gikk inn? Det er ikke noe unormalt med andre fiskearter, at maten faktisk...æh...kan gjenkjennes når den kommer ut igjen, hvis man har fôret litt for mye så fiskene har overspist.

PS!
Helt utrolig hva man kan få seg til å skrive når man snakker om fiskebæsj???
hehe

Hvis det er ungfisk dette skjer med og du synes de vokser lite i forhold til hva de spiser så skal man ikke se bort fra at det er noe muffens på gang.

Mulig en kur med PraziPro vil løse problemet. En tanke her er å dyppe foret(i dette tilfellet oksehjertet) i Prazi for deretter sørge for at discusen tar det kjapt. Ellers er Prazi greit å medisiere hele karret med da dette ikke tar knekken på filteret.
Jeg begynte med praziquantel for 2 dager siden. Denne gangen prøver jeg i pulverform, pga heftig algeoppblomstring med prazipro.
Det jeg trodde var røde mygglarver tror jeg kanskje er camallanus. De har vokst saktere enn jeg trodde de skulle gjøre, så det er nok noe muffens...

Min erfaring er at pulverformen fungerer mye bedre enn Prazi. Når jeg benytter Prazi dobbler jeg dosen for å få 5 mg/liter som er påkrevd for å ta knekken på gjellemark o.l
Hvis du har cammalanus, så skulle du kanskje ikke selge av dine fisk, Peru/altumscalare.
Mvh. Roland Dreinø
Hvis det er camallanus, vil jeg anbefale deg å lese denne tråden (hvis du leser engelsk greit). Den starter med å omhandle bendelorm, men går over til å omhandle camallanus når fisken er kurert for bendelormene.
Det er nok ikke camallanus. Sjekka litt bilder på nettet, og det er nok bare ett flagellat problem. Det er på vei tilbake til normalen igjen nå. Hadde egglegging med ei ny hue senest i dag, men kompanjongen åt dem opp rett etterpå. Hadde 4-5 huer som rista og pussa på forskjellige plasser i karet i dag, så ting begynner å stabilisere seg. Takk for tipset om tråden Inger Anne. Når jeg får meg et hus, blir det Fahaka, den trenger jo nesten en hel driftsbygning

Roland:
Scalarene går i en 240 l. De har tidligere gått sammen med discusene (ble flyttet pga overbefolking), og flagellater er et individorientert problem. De er sunne og viser ingen tegn til sykdom. Setter pris på om kan følge emnet i tråden (f.eks hjelpe), har du andre ting på hjertet kan du sende PM.
Som forklart i annonsen: En Peru Altum/Scalare (ikke Peru/Altum Scalare), er en Pterophyllum scalare, men går under begge disse betegnelsene: Peru Altum og Peru Scalare.
Gyrd
Scalarene går i en 240 l. De har tidligere gått sammen med discusene (ble flyttet pga overbefolking), og flagellater er et individorientert problem. De er sunne og viser ingen tegn til sykdom.

Jeg ble litt nysgjerrig når jeg leste dette. Individorientert problem? Kan du forklare hva du mener?

Det kunne nesten virke som du tror at innvollsparasitter som flagellater bare rammer en og annen, mens resten ikke har det i det hele tatt.

En ting er ihvertfall sikkert; innvollsparasitter infiserer ikke bare et enkelt individ eller to. Har èn fisk dette i karet, kan du med sikkerhet gå ut fra at alle i karet har det. Inkl. fisk som er flyttet på. Det er uhyre smittsomt!
Så og si alle discuser har ett sett med parasitter, så lenge fisken er frisk og rask får ikke parasittene overtaket. Hvis fisken blir stresset o.l. kan man få utbrudd, men det er ikke dermed sagt at alle blir syke. Man kan ha gjellemark i et kar, men det kan hende at det er bare en av fiskene som blir merkbart plaget. I vill tilstand har de en haug med parasitter som de må deale med, men hvis almenntilstanden er god, så lever de fint med det...

Skal prøve å lete opp hvem som har skrevet det...

PS: Har medisinert begge karene, for å være på den sikre siden.
Dette sto på Rocky Mountain sine sider:
Discus fish can appear healthy and carry internal parasites including internal flagellates and worms, with the immune system keeping it in check until stressed.

aquatic community:
A Discus can harbor internal parasites without really being ill, but in some situations the parasites will start to grow exponentially and can then pose a serious threat to your fish.

gam-jensen
Permanent stress har ofte en meget uheldig følgevirkning, idet discus - uanset deres helbredstilstand i øvrigt - bærer rundt på interne parasitter. Sunde discus har et godt immunforsvar, der kan holde parasitterne "i skak", men immunforsvaret bliver ofte slået tilbage når et individ får permanent stress. Derfor får parasitterne overtaget, og det medfører meget tit andre sygdomme.
Slik jeg ser det, kan man ha en medisinert avlusa fisk i en "steril" tank, men likevel kan stress (ph, mat, flytting, vannbytte etc.) føre til sykdom.

En annen ting jeg har oppdaget med mine discus, er at i åpne bb-kar er stressnivået merkbart høyere enn om de har røtter eller planter i karet. Jeg ser ofte også at discus drar buken etter bunnglasset i bb kar, pga av sitt eget speilbilde. Liten avsporing dette, men kanskje noen andre har mer erfaring om dette kan være sykdomsfremmende?
Bilde:
Gyrd
Så og si alle discuser har ett sett med parasitter, så lenge fisken er frisk og rask får ikke parasittene overtaket. Hvis fisken blir stresset o.l. kan man få utbrudd, men det er ikke dermed sagt at alle blir syke. Man kan ha gjellemark i et kar, men det kan hende at det er bare en av fiskene som blir merkbart plaget. I vill tilstand har de en haug med parasitter som de må deale med, men hvis almenntilstanden er god, så lever de fint med det... Skal prøve å lete opp hvem som har skrevet det... PS: Har medisinert begge karene, for å være på den sikre siden.

Det blir som med oss mennesker. Jeg går jo rundt som en bakteriebombe, men immunforsvaret tar seg av det. Hvis man legger til litt jobb, mye skole, kanskje litt finansielle problemer, kanskje kona vil reise? Man mister nattesøvnen, blir ganske stressa og vips, man har influensa... Det blir på samme måten med discus...

Og dette skriver jeg kl halv tre om natten... (det går fint med meg og samboeren, og jeg er frisk som en fisk
Hei Gyrd.
Alt dette du skriver her, er for så vidt riktigt, men alle parasitter smitter som bare det, så hvis en har det, så har alle det.
Og, angående å holde seg til emnet, så svinger du jo selv ut her. Og, desuten syntes jeg du må vere glad, jeg ikke skrev det i din annonse.
Det er jo ikke noe hyggeligt, å komme hjem med nye fisk. For så å få sykdom i hele karret.
Mvh. Roland Dreinø
Roland Dreinø
Hei Gyrd. Alt dette du skriver her, er for så vidt riktigt, men alle parasitter smitter som bare det, så hvis en har det, så har alle det. Og, angående å holde seg til emnet, så svinger du jo selv ut her. Og, desuten syntes jeg du må vere glad, jeg ikke skrev det i din annonse. Det er jo ikke noe hyggeligt, å komme hjem med nye fisk. For så å få sykdom i hele karret. Mvh. Roland Dreinø

Hver gang jeg kjøper fisk, enten privat eller i butikk så vil jeg dra med parasitter inn i karet. Det beror vel mer på hvordan tilstanden er i det nye akvariet er, hvorvidt fisken blir syk eller ikke?

Men, man skal jo ikke selge syk fisk. Jeg vil bare poengtere at man selv om man kjøper frisk fisk, så kan man aldri si på forhånd hva som skjer når man putter fisken i akvariet...
Gyrd
Hver gang jeg kjøper fisk, enten privat eller i butikk så vil jeg dra med parasitter inn i karet. Det beror vel mer på hvordan tilstanden er i det nye akvariet er, hvorvidt fisken blir syk eller ikke?

Derfor er karantenekar lurt

Gyrd
Jeg ser ofte også at discus drar buken etter bunnglasset i bb kar, pga av sitt eget speilbilde. Liten avsporing dette, men kanskje noen andre har mer erfaring om dette kan være sykdomsfremmende?

Klassisk nybegynnertabbe med BB-kar. Hvit film under bunnen i karret og problemet løst. Stresset fisk er alltid mer mottakelig en trygge fisk for sykdom. Discus er nå så greie at de sier i fra hvis det er noe som stresser dem.

Har ikke merket at discusen er merkbart mer stresset i BB-kar kontra kar med innredning. Gir du VF discus mye skjulesteder så skal du bare venne deg til å se de mindre. Har et sett med Heckel som har gått i dekning i den nyoppsatte 530 literen. Kommer de ikke frem snart så må jeg fjerne rota slik at de venner seg til at det ikke skjer noe selv om de ikke står å trøkker bak rota.
Når jeg introduserte heckel og VF curipera i karet, så hadde jeg bare en rot i karet med sand på bunnen. Etter en stund hadde jeg røttene tilbake, og fisken er er like mye fremme som de andre. Kanskje oppdrettsdiscus som er vant til å være mye fremme hjelper til med å venne VF til det samme?

Leste forøvrig en artikkel av Jack Wattley i siste utgave av TFH, at forblanding med 1 del hvitløk og 2 deler f.eks oksehjerte, gjorde discusene hans sykdomsfrie. Det gjaldt alt fra interne til eksterne parasitter. Dette forutsetter at fisken spiser. Dette kan jo spare en discuseier for mye bryderi hvis man forer jevnlig med hvitløk. Han poengterte at man må bruke fersk hvitløk...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap