Fisk som ofte bukser sidelengs langs bunnen.

Inaktiv bruker
Hei,
1 guppy hunner (gravid) samt 1 molly hunnen har en tendens til ofte å bukse sidelengs langs bunnen (et buks på 2-3 sekund) for så å svømmer videre, og så kan de gjøre det igjen. Så kan det også gå lang tid før det skjer noe mer.

Akvariet har stått i 6 måneder, alle verdiene er gode, "reint" er det også, ser ingen tegn til sykdom. Den siste guppy hunnen ( som for tiden ikke er gravid ) fødte for 1 måned siden og all yngel lever fortsatt. Har ikke sett henne bukse langs bunnen.

Noen som har noen ideer om hva dette er? Prøvd å søke men har ikke klart å finne ut av noe. Alle fisken er aktive og ser friske og raske ut.

*undrende*
Inaktiv bruker
Bukser etter bakken? Gnir de seg intill grusen?
Høres litt ut som om de klør seg litt.
Inaktiv bruker
Mulig de klør seg

Aldri sett det før i noen av akvariene så jeg ble naturlig nok litt beskymret...
Inaktiv bruker
Så lenge det ikke er noen synlige sykdomstegn så skal du ikke bekymre deg noe alvorlig, bare hold et øye med de =)
Det hender jeg ser lignende atferd hos fiskene hvis jeg nettopp har byttet vann og det nye kranvannet ikke er luftet først. Kranvann rett fra vannkranen er fullt av ørsmå gassbobler, noe som ser ut til å irritere fiskenes slimhinner litt, slik at de klør. Da tar de et byks (ja, med y) mot sanden, "spretter" til for å klø seg.
Inaktiv bruker
Y ja, beklager, sier seg jo selv at de ikke bukser x_x
Inaktiv bruker
Høres ganske fornuftig ut. Får holde øye ved det og se hva som skjer framover. Se om det kanskje har noe med vannbytte å gjøre.

Takk for hjelpen alle!
Tilfeldig bekjentskap
© B. Amundsen
Reklame for plussmedlemskap