Hardt eller bløtt vann

Inaktiv bruker
Hvor i Norge er det det er hardt og bløtt vann?
Har du vann fra vannverk er vannet som regel bløtt.

Har du vann fra brønn, kan vannet fort være ganske hardt.

Dette er hovedregler... jeg har ikke målt vann fra alle kranene i Norge, så jeg antar at det kan finnes unntak. Men hovedregelen er at vi har bløtt vann (lav GH) her i Norge. Perfekt vann for søramerikansk fisk
Inaktiv bruker
Så jeg som har vann fra brønn ved gården har vel hardt vann da?
Det er en viss fare for det, ja. Om du har hardt vann, og hva GH egentlig er på, er det kun en dråpetest som kan svare på
Inaktiv bruker
for da er det ikke så farlig og tilsette litt co2 uten å måtte tenke på at ph'en blir for lav:P
GH har egentlig ingenting med PH og gjøre.

Det er KH og PH som henger sammen. Og Kh på 0-1 som kan skape ustabil PH med plutselige PH-fall. Det er ikke mulig å gjette seg til hva KH eller PH ligger på i karet ditt nå, til det er det for mange usikkerhetsmomenter.

Skal du tilføre CO2, og spesielt dersom du har fisk i karet, må du investere i en PH test og en KH test slik at du kan følge med på disse.
fluefiskern
for da er det ikke så farlig og tilsette litt co2 uten å måtte tenke på at ph'en blir for lav:P


Det bør du absolutt ikke gjøre, uten å vite hva du egentlig har av vannverdier. Når man skal trikse med CO² er det et må-ha og utstyre seg med vanntester for kh og ph. Ellers risikerer du massefiskedød.

Med CO² tilsetning presses ph ukontrollert nedover, hvis du ikke sørger for å buffre vannet med natronbikarbonat. Det er et pulver, og det øker kh.
En kh på 4 hadde jeg da jeg drev med CO² tilsetning. Prøv å sikte deg inn på den verdien til å begynne med. Uten å tilsette en buffer i vannet, har kranvannet mitt en kh på mellom 1 og 2. Snarere 1, tror jeg.

Brønnvann kan like gjerne ha sitt utspring i myrvann, som gjerne er veldig surt, så du skal ikke automatisk gå ut fra noen vannverdier selv om du har brønnvann. Det må måles, slik at du vet. Alt avhenger av berggrunnen der brønnen er og hvor tilsiget av vann kommer fra.
Inaktiv bruker
Hvor fort vil en slik fiskedød komme å såfall da?
Er det ofte det blir massefiske død?
Hvordan kan man få best mulig utnyttelse av co2'en?
Hva består CO2 prosjektet ditt av? Flaske, gjærsats, Størrelse på akvarie, drop-checker, diffusor, reaktor, lys, næring....

Hva har du?
Inaktiv bruker
Det består av ei 1,5 liters flaske. 1 ts bakepulver, 2 ts gjær, 4 dl vann og 4 dl sukker. dette er koblet til akvariumet med 1 meter slange koblet til korken av flasken. med en brusestein festet til enden av slangen. akvariumet er på rundt 115 liter. har ikke tilsatt noe næring i vannet. lys er som orginalt fra produsent, er hvertfall to lysstoffrør i helldekkene armatur.
Ok, da mener jeg følgende:

Kan du koble slangen til ei pumpe så er det å foretrekke fremfor å bruke brusestein. Dette har litt med mottrykk å gjøre og slike ting. Hvis du ser bort fra reaktoren så blir det da sånn ca som på dette bildet.

Det går an å overdose CO2 og da vil fiskene bli ganske ulykkelige og til slutt dø Jeg tviler på om du kommer til å klare det men ser de slakke så vet du at det kan være CO2'en som er årsaken (se drop-checker). Å følge med på pH'en i begynnelsen vil også gi deg ett hint om hvor det bærer hen. Sørg også for å holde pH under 7 da vokser plantene bedre. Ha luftpumpe klar eller "skru av" CO2 om kvelden for å justere doseringen.

Kjøp reflektor til lysrørene om du ikke har.

Når/om du får Co2 nivået til å øke i akvariet så vil du ganske snart gå tomt for næring i vannet og du vil (basert på egen erfaring) få en fantastisk algevekst.

pH vil droppe (nesten) uansett når du kjører CO2 fordi KH går ned mot null, det ser ikke ut til at fiskene bryr seg særlig om det uten at jeg har testet det ut på alt som er av fisk. Jeg skifter vann en gang i uken (det er litt KH der) og ellers så måler jeg ikke KH. Ikke tilsetter jeg natron heller. Men vær på vakt mot å overdose CO2 (se drop-checker)! Ph-test, KH-test og drop-checker er greit å ha, særlig i begynnelsen.

Lag vannfilter som står mellom satsen og akvariet! Uten det kan du raskt risikere å drepe fiskene med sopp og gugge som kommer i akvariet.

Kjøp dropchecker fra aquaessentials. Da vil den vise gult om du overdoser, grønt hvis alt er ok og blått om du har for lite CO2 i vannet. Enklere blir det ikke! Viktig at du får med væske som 4dKH, det er bare den som virker skikkelig.

Dette er noen av de erfaringene jeg har gjort meg siden nyttår da jeg begynte med CO2.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap