Mitt største mareritt

Jeg har nå ganske mange yngel gående i forskjellige kar, som jeg har skrevet om i denne tråden:

Våkner idag til det som skal bli mitt største mareritt som akvarist så langt. Slår på lys og gjør vanlig stell som vanlig, og da jeg er ferdig merker jeg at det er noe som ikke stemmer... Begynner på en "runde i huset og finner ut at omtrent halve huset er uten strøm. Noen lamper lyser med ca 10% effekt og andre ting virker ikke i det hele tatt. Begynner feilsøking og finner ut at det i noen kurser er 27 volt i stedet for 230 som det skal. HELDIGVIS går pumper og lys som de skal, men får det litt travelt med å finne feilen.

Etter noen telefoner finner vi ut at det mest sannsynlig er en fase-feil på systemet, og en elektriker er på vei. Litt senere blir det klarlagt at det er brudd/feil på hovedkabelen inn til huset og at denne må byttes! Slipper heldigvis noen kostnad på dette, da det er feil utenfor huset og det fikser leverandøren... Whew..

Problemet: Når de finner feilen, må de ta hovedstrømmen og vi blir uten strøm i 1-4 timer. Pumpene vil mest sannsynlig ikke takle dette. Pumpene blir tatt ut, slik at de ikke starter igjen mens jeg er borte og de kobler til strømmen igjen. Pumpe "gift" ut i akvariet.... No no.

Har nå drevet med litt rengjøring og forhåpentligvis skadekontroll så får vi se hvordan det går. Krysser fingre og følger NØYE med yngel og foreldre fremover.
Spør de som fikser strømmen om de har et aggregat å låne ut.
cara79
Spør de som fikser strømmen om de har et aggregat å låne ut.

Jeg var litt stressa da elektrikeren kom :P, da jeg måtte rekke jobben så det tenkte jeg ikke på en gang.

Siden jeg tidligere jobbet ganske mange år i IT bransjen, har jeg den senere tiden fundert på å "bygge om" en UPS (Uninteruptable Power Supply), å sette pumpene i karene på dette. Det vil jo hjelpe stort mot utiltenkte strømbrudd og slike ting.

Kanskje det blir mitt neste prosjekt... ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap