Hva avgjør fisketallet i et akvarium?

Hei
Hva avgjør fisketallet i et akvarium? Jeg har hørt at det kan gå én cm. fisk pr. l. vann, men det virker ikke som et fullstendig svar. Ville ikke puttet en fisk på en halv meter i et 50 liters akvarium. Noen fisk svømmer kun på bunnen, mens andre kun i overflaten. Disse fiskene ville ikke konkurert om plassen med hverandre. Kan man da fylle opp med fisk i et akvarie bare man passer på at det er ca jevnt med bunnfisk og "overflatefisk", og at de ikke svømmer i hverandre hele tiden? Men da kommer spørsmålet om forurensing - flere fisk betyr mer avføring i vannet. Det finnes vel en grense her også; uavhengig av hva slags renseanlegg man har.

Hilsen Per
svaret er vel egentlig minst en basisk forståelse for akvariehold, men jeg ville heller sagt sunn fornuft, ser ut for meg som at du egentlig er istand til å avgjør hvor mye fisk som bør være i et akvarium (vel svaret til det er vel da egentlig "ingen"..)

I den store helhet så er det vel også et poeng at det ikke er om å gjøre å presse så mange fisker som det bare lar seg gjøre, jeg ville egentlig bare brukt sånne regler hvis jeg var i en situasjon der man ikke ser med det blotte øyet om det er for mye eller ikke. f.eks hadde et 1000 liters akvarium og lurte på om 200 små stimfisk kunne gå der, de vil jo ha leverom i et sånt kar, men om de f.eks blir 5cm så fyller de det visstnok opp helt... om man går ut ifra 1cm per 1 liter, den oppdaterte versjonen er visstnok 2cm per 1 liter. Det er vel snakk om hva som er en fornuftig grense uten at det blir både stress å masse dritt i vannet. Jeg ville ikke spurt hvor mange fisker man kan ha i akvariet, men hvor få fisker du kan ha i akvariet.
Plussmedlem
Tenyrafar
...den oppdaterte versjonen er visstnok 2cm per 1 liter.


1 cm pr 2 liter, er kanskje det du mente.
centimeter pr liter er en regel som slettes ikke fungerer i praksis.

en fisk som er 3-4 cm veier ikke mer enn noen få gram, og forurenser deretter. når du kommer til en fisk på 30 cm, veier den gjerne hundre ganger så mye, og driter deretter..
ja, 1cm per 2 liter mente jeg.

og ja, en fisk på en halvkilo som er 40 cm lang produserer vel daglig like mye avfall som 10 fisker på 4 cm gjør på en måned :P

men som jeg sa i første åndedrag, sunn fornuft, og jeg tror egentlig trådstarter vet hva som er fornuftig mengde fisk, men prøver å finne mer spesifikke regler på det eller noe.


Det er igrunnen bare sunn fornuft som kan si noe om maksanntallet. For det er mange faktorer som hvordan karet er innredet, plantemengde, tilgjengelig svømmeplass, om det er tilstrekkelig med gjemmeplasser, krav forskjellige fisker har, osv, etc.. Hvis fisken får slitasje på finner, går de definnitivt for tett. Men da er det samme fiske tetthet som de operer med i mærene på lakseopptredt. Beste måten å finne ut om det er for trangt, blir vel å prøve å forestille seg hvordan det ville vere åvere fisk i karet. Synest du at du ville foretrekt litt mere plass, så er det nok fullt..


I Akvariehåndboken (Aschehougs) som er kvalitetssikret av Pål Enger, tidligere leder i Norsk Akvarieforbund, står følgende bl.a:

"De vanligste årsakene til dårlig vannkvalitet og kjemiske variasjoner er dårlig filtrering, overbefolkning og overforing... .

... Overflatearealet er viktigere enn totalvolumet. I et overbefolket akvarium er det vanskeligere å oppnå tilstrekkelig filtrering og nok oksygen... .

... Kontaktflaten mellom luft og vann avgjør hvor mye oksygen vannet kan ta opp. For å finne rette bestandsnivå, regner du først ut arealet av overflaten (lengden ganger bredden). Deretter måler du lengden på den voksne fisken (uten halefinne). For hver 2,5 cm fisk, må du ha 75 kvadratcentimeter akvariumsplass for tropiske ferkvannsarter."

(En enklere måte å regne etter denne regelen på, er å ta arealet av overflaten dividert med 30 er lik antall cm fisk.)

I bruksanvisningen til Fluval-filtrene står det at filterets kapasitet er regnet ut fra en normal bestand på 2,5 cm fisk pr fire liter.

Nok en gang cm, altså. Men noe må man jo måle i. Og det sier seg vel selv at man ikke putter en 50 cm fisk i et kar med 50 cm lengde. Man har jo også fiskebasen og akvariebøker, som sier noe om hvor store kar de forskjellige fiskene trenger.

Så lenge man regner med antall centimeter fisk, vil man aldri få noen formel som fungerer i praksis.

Man må regne med antall gram fisk hvis det skal ha noe for seg. Og siden ingen driver og veier fiskene sine, er det meningsløst å prøve å lage formler.

Så, som mange allerede har nevnt, den eneste brukbare formelen heter sunn fornuft.
Egentelig blir det hvor mye fiskene spiser i forhold til akvariets kapasitet til å omsette avfallsstoffer.
I proffe oppdrettsanlegg blir dette regnet ut eksakt. Og det blir tilført oksygen i spesielle høytrykks oksygenmiksere.

I akvarier blir det oftest et spørsmål om hva fiskene trives med, vi legger mer vekt på fiskenes adferd og trivsel, enn på hva som er biologisk mulig. For med lufting, et godt stort biologisk filter og hyppige vannbytter kan man ha MYE fisk i et akvarie. Hvis målet bare er at de skal vokse og leve, men de færreste har vel akvarier med dette som mål.
50l : 10 fisk =5 cm eller 50l :5cm=10.fisk

Det vil si 10 fisk på 5cm i en 50l
PS. dette er ca sånn omtrent, det kommer jo litt an på fisken da.
Man må også tenke på adferd og hvor i vannet fisken oppholder seg. Noen fisker er meget aktive, mens andre er veldig rolige. Selv om disse fiskene er like store og spiser like mye trenger de aktive mye mer plass. Noen fisker trives på bunnen, andre midt i og noen i det øverste vannlaget. Noen fisker er territorielle og krever mye plass av den grunn. 3 apistohunner med yngel blir for mye for en 250-liter, mens du kan ha 200 rødmunnstetra på samme plassen...

Det er altfor mange faktorer til at man kan med noen som helst fornuft beskrive dette i tall. Det må i så fall en såpass avansert formel til at den ikke har noen fornuftig praktisk betydning.

Er vel det man har fiskebasen til - å finne ut hvor stort kar man trenger ut fra fiskens behov.

Formelen har i hvert fall hjulpet meg. Når Fluval sier at filteret tåler så og så mye, så vet jeg i hvert fall at jeg ikke kan stappe oppi dobblet så mye fisk og tro det går bra.

Ellers blir det vel som med folk. Man kan jo bo femti stykker i en tre-roms med bare ei potte og overleve. Men spesielt hygienisk og fredlig er det ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap