Dvergscalare (side 2)

Samlern 2008
Fikk priser på altum VF på 800 kr pr stk. 15-20 % avslag ved kjøpt av 4 stk eller mer!


Her det det en forvirring når det gjelder Pterophyllum altum
Altumscalare som er den virkelige altum. Denne fisken er vanskelig å få tak i hvis du får Pterophyllum altum for 640 kr er dette et bra kjøp.

Er dette derimot vf Pterophyllum scalare som ofte selges som "Peru altum" er dette en helt annen fisk, og jeg ser at selv butikken sliter noe med å skille disse fra hverandre pga av navneforvekslingene.,
Nils Vollstad
[QUOTE=Jon Bruce]Jeg ville ikka ha kjøpt mer enn maks 3 Leopoldi. Jeg hadde 5 stkr. sammen i 350-literen min, men det ble så mye jaging innad i flokken at jeg beholdt 2 selv og solgte 3 samlet.


Synes du beskriver vanlig adferd hos scalare her, Jon. Og jeg er helt enig i at din fremgangsmåte med å starte med 5 - 6 individer, for så la dem parre seg seg ut. Så beholder du sympatiparret, og flytter/selger de andre. Er du heldig sitter du igjen med et par som du også får yngel på etterhvert.

Men da bør du starte med ei lita gruppe på 5-6 individer og ikke 3.



Ja jeg har skjønt at det kansje er det beste ,men hva med de jeg da IKKE kan ha igjen ? Synes det virker som om det er litt vanskelig å selge sånn fisk igjen videre.....eller tar jeg helt feil her ?
De hadde ikke svar på det..
Og med tanke på prisen på Dvergscalaren så er dette sikkert ikke noe tess
Anita H
Ja jeg har skjønt at det kansje er det beste ,men hva med de jeg da IKKE kan ha igjen ? Synes det virker som om det er litt vanskelig å selge sånn fisk igjen videre.....eller tar jeg helt feil her ?


Hvis du får tak i ekte P. leopoldi, så tror jeg neppe du har problemer med å få solgt dem. Det er mange som ønsker seg dem. Kanskje de ikke blir solgt samme dag du legger dem ut for salg, men solgt blir de, det er jeg overbevist om.

Men jeg tror ikke du får tilbake butikkprisen da... Fisk solgt privat forventer folk gjerne å få noe rimeligere.

Husk: enkelte butikker er frekke som bare det, og selger vanlige men veldig unge scalarer under navnet "dvergscalare".... ikke gå på den limpinnen! Studer alle bilder du finner av ekte Leopoldi, og se særlig på hodeformen, pannen og øyets plassering. Etterhvert vil du skjønne hvorfor engelskmennene kaller hodeformen dens for "sheeps head" og du vil kjenne igjen en ekte Leopoldi med en gang du kaster et blikk på den.

Her er et par av mine bilder. Se godt på buen på neseryggen og pannen, og hvordan munnen er som en spiss.
[External Image]

[External Image]


Takk for tips Mona :o) De skal vel også ha den blå/grønne flekken ved siden av øyet hvis jeg har skjønt det rett ??

Er det like lett å se forskjellen selv om det er ungfisk?
Jeg var i en dyrebutikk i dag som hadde mange scalarer i forskjellige str. Jeg er ikke så dreven med å se forskjell på disse ennå men fikk bekreftet at det var vanlig scalare. Jeg sa jeg ville ha leopardi hvis jeg skulle kjøpe noen fordi de er mindre, men han sa da at det ikke var store forskjellen på dem ??
Dette må jo bare være tull ??
Pterophyllum leopoldi er ikke så veldig mye mindre enn vanlig skalare.
I fiskebasen her står det at leopoldi blir ca 7 cm og vanlig scalare er ca 16 cm. Er dette bare tull det da ? For meg så er dette et avvik på 9 cm....
Anita H
I fiskebasen her står det at leopoldi blir ca 7 cm og vanlig scalare er ca 16 cm. Er dette bare tull det da ? For meg så er dette et avvik på 9 cm....


Det er lengden som måles, ikke høyden. De blir altså mindre, ikke fullt så ruvende. Men det er ikke så ofte man ser fullt utvokste, voksne vanlige scalarer. Det tar tid før de når maks størrelse. De vokser fort i starten, men så dabber det av.
P. Leopoldi har litt kortere buk- og ryggfinner enn vanlig scalare, og ruver derfor ikke fullt så mye i høyden.

Jeg går ut fra at de 4 jeg hadde, var ferdig utvokste. De var viltfanget. Jeg plasserte dem i 112 literen min (40 cm høy), og ble helt forferdet over hvor trangt det ble for dem. Uff, der kunne de bare ikke være. Jeg hadde ikke noe annet sted å ha dem heller pga andre fisk og reker i det største karet.
De var altså større enn jeg trodde de ble.... Så jeg gjorde noe jeg aldri har gjort hverken før eller siden; spurte butikken om jeg kunne få returnere dem og bytte dem i noe annet siden jeg ikke hadde plass. Det var greit, og jeg fikk meg 10 Korallrøde Smykketetra istedet

Ok,men da er det jo en viss forskjell likevel. Grunnen til at jeg spør så mye er at jeg ikke vil overfylle karet mitt når den dagen kommer at jeg går til innkjøp av disse fiskene. Men da burde jeg kansje kunne ha 3-4 stk i et juwel 450 L kar. Eller holder det med 2 stk ? Er usikker.....
Har du scalare eller erfaring med disse?
Jeg har samme kar som deg (450l. vision) som jeg nettopp har kjørt inn og skal flytte inn 7 unge Pterophyllum Leopoldi...

De har jeg hatt i snart en måned nå i en 180l. og vil ikke si at det var stort nok, men det har gått helt fint... opplever ikke noe jaging og biting, men nå er de jo engang ungfisk, og ikke så territorielle enda, så JEG synes du bør satse på å kjøpe 6stk. og gjøre som det har blitt nevnt før, sjekke om noen lager par, og selge unna de som du føler du ikke har plass til etterhvert. VF Leopoldi er en fantastisk fisk... min drøm er å få til oppdrett en gang...

Nå skal det nevnes at jeg skal ha 450l. som artskar for leopoldi, men tror ikke at jeg kommer til å kvitte meg med noen av de, selv om de blir dobbelt så store som de er nå (5cm.)
Symbiosemannen
Jeg har samme kar som deg (450l. vision) som jeg nettopp har kjørt inn og skal flytte inn 7 unge Pterophyllum Leopoldi... De har jeg hatt i snart en måned nå i en 180l. og vil ikke si at det var stort nok, men det har gått helt fint... opplever ikke noe jaging og biting, men nå er de jo engang ungfisk, og ikke så territorielle enda, så JEG synes du bør satse på å kjøpe 6stk. og gjøre som det har blitt nevnt før, sjekke om noen lager par, og selge unna de som du føler du ikke har plass til etterhvert. VF Leopoldi er en fantastisk fisk... min drøm er å få til oppdrett en gang... Nå skal det nevnes at jeg skal ha 450l. som artskar for leopoldi, men tror ikke at jeg kommer til å kvitte meg med noen av de, selv om de blir dobbelt så store som de er nå (5cm.)


Dobbelt så store ? Tenker du da på bredden eller høyden ? Står i basen at de blir ca 7 cm i diameter og av tidligere innlegg har jeg skjønt at finnene tar en del plass og kan bli ca 20 cm ? Takknemlig for svar for jeg har virkelig ikke lyst til å drite meg ut ved å kjøpe disse hvis jeg hverken har plass eller at jeg kjøper for mange ;o)
Dem blir bar 7 cm
det som står i fiskebasen er ret det stemer men dyre bøkene og 20 cm da hadde det ikke vert dverg sijer sei lit selv
Christoffer Helland
det som står i fiskebasen er ret det stemer men dyre bøkene og 20 cm da hadde det ikke vert dverg sijer sei lit selv


Christoffer : Jeg har problemer med å skjønne hva du skriver.... Når du sier du har erfaring med scalare er det da gjennom dyrebøker ? Ser at du ikke er mer enn 12 år og du har ikke registrert noe kar i forumet så jeg har litt problemer med å kunne tro på at du har erfaring med scalare. Du får unnskylde meg hvis jeg har tar feil, men jeg vil bare forsikre meg om at jeg får råd fra folk som vet hva de snakker om. Dette har noe med fiskens velferd å gjøre.....
Ok så du tor isje på vist eg seije at me har 23 kar før eg går å lege inn alle ??
eg får fakta fra bøker oppdager tin og leser på forumet dette er jeg engasjert i så det er ikke feil det jeg sijer !
bare fordi jeg er 12!!alder har ikke noe å si om dete her
Det er derfor jeg spør..... Sier ikke at du lyver men folk som har erfaring med scalare på forumet sier faktisk at de blir 20 cm og du sier noe annet.
Er det noe rart jeg spør da ?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap