Spørsmål om lys og planter

Nå har jeg saumfart akvaforum og sikkert blitt litt klokere.
Det jeg sitter igjen å funderer på er om det er noe viktig jeg har gått glipp av?
Feks. har jeg nok lys til Lilaeopsis brasiliensis som jeg brukte en del penger på? (se min profil).
Har etter å ha lest forumet ang denne planten bedt min lokale forhandler å skaffe Hemianthus callitrichoides "Cuba" istedenfor. Men kanskje den er like vanskelig?

Co2 utstyret ligger i posten. Men har et diy opplegg nå der jeg har lagt brusesteinen under en sirkulasjonspumpe som blåser vannet ned mot plantene. Det blir sikkert 1million bobler i vannet (og det er jo sikker bra) men på JBL CO2 testen gir det ingen utslag ennå co2'en står på i 11 timer sammen med lyset. Det er ingen av plantene som slipper ut bobler.

Har lest flere plasser at jeg bør ha en høy Kh pga ph og co2. Men hvor mye er høyt Kh?

Og så har jeg jo fått brunalger. Det jeg lurer på er om jeg må klippe/fjerne blad hvor algene har satt seg. Tenker på når angrepet er ferdig.

Karet har gått i 6 uker nå men når jeg så scalarene i butikken for 2 uker siden kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg. Men pga slurv med rockzolid steinen kom de seg bakom den. Dette resulterte i at jeg måtte ta alt ut igjen. Sparte på over 80-90 ltr vann men tror jeg med dette ødelagte hele bakterie syklusen for nå har jeg begynt å få amoniakk. Kan dette stemme eller er ikke syklusen så bokstavelig som det blir skrevet på nettet?

Håper jeg får hjelp av dere nå.
Brunalger er ett oppstartsfenomen, de sitter så løst at du neppe trenger å luke blad som har denne algen på seg.
Lystiden din virker litt i overkant, 9-10 timer burde holde.
Lileaopsis er en temmelig lyskrevende plante, men når du får Co2 anlegget oppe å gå tror jeg du burde få den til. Jeg vil påstå at Hc ikke er så lyskrevende som Lb.
Har du noen strategi angående makro og mikrogjødsel?
Gjør ingenting med Kh-verdien når du starter med Co2 tilsetning, dette med Ph-krasj er en av de slitsomme mytene som florerer på ymse fora.

OT; Det så veldig fett ut å gå i den tunnellen i kjøpesenteret!
Makro/mikro gjødsel
Ja nå måtte jeg søke for å finne ut hva du mente.
Og tror svaret blir at jeg har lagt "Artificial Soil" fra http://www.porpoiseintl.com/artificialsoil.html dette var det eneste jeg fikk tak i her i alta på det tidspunktet. Ellers har jeg kjøpt Tropica Aquacare.

Så du mener 90w skulle holde? Har fundert mye på det der etter jeg fikk beskjed om at 0,5w pr. ltr ikke er en god nok regel.
Hva med plasseringen av det lysrøret med rødt lys da? Har den en grei plassering? Se profil. for bilde.
Dubai mall
Ja Dubai hadde flere akvarier å by på. Det var noe spesiellt å kunne stryke haiene under buken, bare adskilt av litt glass.
Dette var på Dubai mall men ellers hadde de også et gigantisk akvarie på Atlantis, der hvor hvalhaien var.

En opplevelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap