I vår herlige lille fiskeverden

Her vil jeg skrive om våre kar og fisker, fremdeles i startgropa etter å hatt lyst veeeldi lenge, og totalt bitt av den skalte "liter-syken" som så mange andre her inne.... Det er stadig forandringer og fint å ha et sted som jeg kan skrive ned hva som skjer, begynte på en bok, men, rart med det... oftere på pc`n og akvaforum for å søke opp ting og å få inspirasjon enn mellom de to permene... så nå kanskje det blir skrivd litt mer

Av kar har jeg nå et 240 og et 95.
I 95-karet er det "fiskesuppe". Snart flytter det noen fisk ut derifra. Datra mi har bursta i april, og vist så stor interresse og vært kjempeflink med å ta ansvar med foring ol, så leter nå etter et passe kar hun kan få ha på rommet. Da forsvinner ihvertfall svart neontetra og guppy

I 240-karet er det fremdeles oppbyggningsaktivitet. Fisker har flyttet inn, men mangler noen planter, har kun sverdplanter, helt vanlige, (bestilt noen røde høye) oxo skal det jo noen fisker til oppi der.
Trodde jeg skulle bli gal når jeg skulle velge hva jeg ville ha der, er jo så utrolig mye flott å velge imellom...... Men da karet pga plassproblemer står i mellomgangen gikk jeg for sør-amerikansk, scalare ++ for å fisk som syns godt når en går forbi og kommer inn. Veldig greit med begrensninger!!!!

Om noen er innom her og har forslag til søramerikanske lave forgrunnsplanter som er litt spennende og mulig å få tak i så rop gjerne ut!! Andre gode forslag mottas oxo med takk!

Da har jeg ihvertfall startet tråden, og kommer nok til å skrive igjen snart, men nå er det på tide å gøre litt av det andre livet består av...
Endelig er flyttedagen kommet :)
Jentungen hadde bursta på søndag, og akvarium på rommet ble meeeget godt mottatt! I går innredet vi det og pumpa som jeg har hatt gående i et annet kar for innkjøring ble flyttet over. Nå skal jeg sjekke verdiene før jeg begynner jakten på hennes fisk i fiskesuppekaret vårt

Hun har nå svart neontetra, 10 stk, to voksne guppy og en baby , også var vi på fiskebutikken på lørdag hvor hun valgte seg ut en malle. Tålømodighet har hun ihvertfall lært seg med akvarium, hun var klar til å vente noen uker hun bare hun fikk den malla hun ville ha Så den ble bestillt, lurer på om det var l-204, hun ble forelsket ihvertfall!

Hun ville veldig gjerne ha med Minsten (praktbotian vår som ikke vokser...), "lover å ta godt vare på han mamma!!" Men jeg er skeptisk, redd han skal få hvitprikk av flyttestresset og dø for oss, men kan hende han hadde hatt godt av det oxo, den lille stakkaren, han svømmer jo bestandig for seg selv alikevel, så vil kanskje ikke savne resten av gjengen.... Får tenke litt mere på det

Nei, på tide å ta verdiene, og klargjøre flytting
...hm, og der var vi igang m enda et kar igjen gitt....
Verdiene var fine, og fikk fisket opp alle unntatt tre tetra som ikke var interresert i å snakke med hoven overhode
Men de andre flyttet til andre siden av leiligheten, og så ut til å like de nye omgivelsene sine

Vel, en guppy manglet da, så tok turen til butikken, og flaks, de hadde ei jente m rette fargene igjen.

Fant jammen en ny beboer til "plante-karet" oxo Var så styggrar at jeg bare måtte, og hadde jo et kar klart som den kan regjere i alene, var en Polypterus senegalus, så ikke alle som vil bo sammen med den.

De hadde oxo to passe store praktbotia, så de ble oxo med hjem siden de kun var fire igjen i karet nå, Minsten ble med i flyttingen (kanskje han klarer å spise seg stor der inne...? lov å håpe da...)

I dag ble jeg stående å se på det nesten "tomme" stuekaret, og så tittet jeg på den tomme 100-litern...... Og der kom ideen....

Er det slik at det alltid kommer til å være et prosjekt som en ønsker å gjøre? Hele tiden må ha mer/større/annerledes mm? Fått et inntrykk her inne at jeg ikke er alene... Har lest en del om dette krypet og tenkt at en gang, da skal jeg ha en, tenker da på Slammis

Vel, kuttet til filtermateriale, hadde glass liggende, så limte fast plata bak (til filteret), videre fikk jeg limt småsten på nedeste avsatsen og "støtteveggen, festet en stor sten og montert dette. Fikk oxo satt opp "bena" til det øverste platået, vil ha mulighet til å kunne løfte dette av pga rengjøring. På den øverste plata fikk jeg kun limt fast basen til "bekken", må få herde til i morra før jeg fortsetter.

Men rakk en tur ned til en bekk vi ofte går tur til da, Lagt merke til at det er mye eik der, og jammen var det eikerøtter helt opp i dagen, godt vasket av vannet strålende fornøyd fikk jeg tak i noen. Må ta m en grovere sag neste gang, var en flott stor rot på nylig nedfallet tre som jeg måtte gi opp med det utstyret jeg hadde med... var kjedeli å snu ryggen til den!!!!!men jeg skal sanrt tilbake, og da...)

Fikk oxo med mose, 4 arter, og fine grener av sånn "snurrebusk", aner ikke navn, bare at den ikke er giftig. Tror de kan bli fine i "tørr-sonen".

Nei, snart ta kvelden, og la tankene svirre videre rundt karet og alt der følger med som okkuperer kjøkkenet mitt nå
....lykkelig, men oxo litt sliten og matt:)
Kan jo bare kalle meg heldiggris, synes jeg ihvertfall!
Var i nabobyen for å kjøpe et 325 akvastabil på bord, så viste det seg at han hadde et til han veldig gjerne ville bli kvitt. Svarte da at jeg ikke ønsket flere småkar, men takket for tilbudet. Han smilte da litt lurt og ba meg se bak hjørnet, om jeg tok det oxo så var det mitt for 200 ( :O)
Gikk rundt hjørnet, og det lå det et 540 l kar og dermed måtte jeg kjøre to turer med akvarium på hengeren

Bærehjelpen min lo og lurte på hvor jeg skulle få plass til de, men fikk skviset de inn, måtte bare kaste ut godstolen.... (litt sorg da, men helt klart verdt det!) Litt sliten etter all ommøbleringen, leilighet på 70 kvadrat, så for å flytte på en ting så må alt følge etter, rene dominoeffekten

Nå står 325 helt inntil sofan på den ene siden som en romdeler, og jeg sitter nå i sofan og nyter synet av fiskane!

Det andre karet fikk jeg skaffet noen lecablokker til og en kjøkkenplate (noen ganger må en bruke det en har) og det fikk plassen på andre siden av sofan, lavt plassert siden karet var ganske høyt.
Foreløpig er det kun luft, blåmatte og annet akvautstyr oppi der. Men håper at økonomi ++ gjør at jeg snart kan gjøre noe oppi der!
Det mindre brakkvannskaret jeg har bygd opp mistet litt glans etter å ha lekt med tanken om å lage brakkvann i dette stor Så blir nok bv dette!!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap