Nordlyset i afrika

Jeg har hatt akvarium siden jeg var 5 år. Men har aldri hatt større enn 64 liters selskapsakvarium.

Å nå fant jeg ut at det var på tide å starte en personlige tråd så nå setter jeg igang

I 2008 bestemte jeg meg for å kjøpe et "stort" akvarium 325 liters akvastabil. Å fiskevalget endte på malawi. I ettertid har det blitt fisker fra Malawisjøen, Tanganyikasjøen... De har noen nydelige fisker

Begynte som en amatør innen fiskenes rike men, nå føler jeg at jeg er kommet gått igang med kunnskap. Litersyken har jeg også fått, blir nok større akvarium på meg etterhvert garantert

Når jeg hentet 325 liters akvariet mitt som jeg har nå, sa jeg å dama fy **** hvor stort det akvarie er, vi kan jo ikke ha så stort akvarie. Vurderte neste å snakke med selger at vi ikke kunne ta det alikavel pga vi hadde trodd det var mye mindre.

Å nå sitter vi i stua å klager på at 325 liter akvarium er i minste laget, tia går fort, er vel det man sier. Å meninger å følelser forandrer seg stadig.

Akkurat som man sa tidligere når man var barn, at man aldri skulle kysse en jente, jentelus osv:P Så sa jeg når jeg hentet dette akvariet at jeg aldri skulle ha større en dette:P

Bilder, utstyr, fisk ect, blir oppdatert så fort det skjer forandringer.

Når det gjelder utstyr å fisker å slikt så bor jeg på finnsnes ca 2timer å 30 minutter unna tromsø der jeg henter alle fiskene å utsyret mitt.
Pga jeg bor på Finnsnes å der er det 1 dyrebutikk å den er ikke noe å skryte av for min del men, for helt vanlige akvaristr som bare er ute etter gullfisk å slikt så er dette en bra butikk. Jeg handler noen småting der som steiner,lysrør å sånne småting.

Til slutt kan jeg jo si at jeg har 3 hobbyer å det er Fiskene mine, min minigris å landeveissykling å alt dette blir perfekt kombo spør du meg
Jeg vet hva du mener, sommeren 2008 kjøpte jeg meg et 340 L.Og tenkte at det får holde, i dag sitter jeg med 1x340L - 3x325L og 3x70L.

Litersyka overtar, men morro er det
Hehep
Kjetil Hagen
Jeg vet hva du mener, sommeren 2008 kjøpte jeg meg et 340 L.Og tenkte at det får holde, i dag sitter jeg med 1x340L - 3x325L og 3x70L. Litersyka overtar, men morro er det


Jeg er nok veldig redd for at jeg også blir å ende mett et par dusin akvarier etterhvert:P Håper bare jeg ikke bruker alle pengene mine på det da:P hehe

Litersyken er en farlig å alvorlig sykdom:P
Nå skal jeg fortelle litt om fra begynnelsen av jeg fikk storakvariet til nå:)
Jeg og dama har bodd iilag i 2 år å flyttet i en større leilighet nå å fant ut at nå skulle vi slå på stortromma:P

Så vi fant ut at vi skulle gi bort 64 liters t med alle fiska å gi bort til søstra hennes som skulle flytte alene inn nå å der var disse fiskene:

2 stk Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ De behold jeg selv.
6 stk Corydoras aeneus
1 stk Trichogaster trichopterus
1 stk Xiphophorus maculatus

Så herjet jeg nettet i flere dager etter den perfekte fisk, når jeg først skulle kjøpe storakvarie skulle jeg vel velge riktig fisk å:P Endte med at jeg ble helt bergtatt av definciklidene å jeg bestilte da disse:
6 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii

Så satt jeg delfincilidene og ancistrus i akvariet å fant ut at jeg trengte mere fisk å det endte med flere impulskjøp over 5 måneder å da handlet jeg disse fiskene:

2 stk Nimbochromis venustus
2 stk Copadichromis borleyi
2 stk Cynotilapia afra
2 stk Golden Labidochromis caeruleus
1 stk Gjøkmalle Synodontis multipunctatus

Er lett å blir revet med av impulskjøp både pga at man er svak for disse krabatene å akvarieforetninger lyger deg midt opp i øynene angående kosthold osv til de forskjellige fiskene.

Nå har jeg lært av det å gjør aldri mere impulskjøp. Er ikke sikkert man blir fornøyd med fisken når man kommer hjem heller.

Så nå for 1 måned siden fant jeg ut at nå skal jeg sette opp det ultimate akvarium å skreddersy det for min smak. Så jeg herjet nettet nok en gang som en galning i leiting etter de perfekte fisker å til slutt fant jeg noen som passet meg yppelig
Eneste fisken jeg var fornøyd med som jeg hadde gjort på impuskjøp var denne Gjøkmalle Synodontis multipunctatus å dette er jo en stimfisk så jeg måtte kjøpe flere av denne.

Så nå begynte jeg å rense ut de fiskene jeg ikke ville ha å kjøpe inn nye.
Disse ble kjøpt:

2 stk Gjøkmalle Synodontis multipunctatus
3 stk Frontosa Cyphotilapia frontosa
2 stk Øreål, Panserål Erpetoichthys calabaricus

Disse ble gitt bort:
2 stk Nimbochromis venustus

Disse står på vent nå til jeg er i tromsø neste gang for da skal jeg gi de bort:

2 stk Copadichromis borleyi
2 stk Cynotilapia afra
2 stk Golden Labidochromis caeruleus

Så etter jeg har fått gitt bort de fiskene jeg har så er det disse igjen:

2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
3 stk Frontosa Cyphotilapia frontosa
6 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii
2 stk Øreål, Panserål Erpetoichthys calabaricus
3 stk Gjøkmalle Synodontis multipunctatus

Å når disse står igjen skal jeg handle inn noen flere typer fisker, skal si ifra hvilken fisk jeg tenker på.

Har også kjøpt et 45 liters akvarium til yngler har nå gående 14 stk Golden som jeg skal gi bort etterhvert...



Fluva fx5
Jeg har nå bestilt 1 til utvendig pumpe som de hadde på tropefisk til 2300.
Har funnet ut at det er lurt å ha flere pumper pga mange ting så det ble nå slikt. Å jeg sliter litt med uklart vann så håper på at denne pumpen skal fikse jobben ilag med Amtopen

Fluval FX5
http://www.tropefisk.no/shop/fluval-fx5-18401p.html
Hentet fisk å gitt bort fisk:)
Idag har jeg gitt bort disse
2 stk Copadichromis borleyi
2 stk Cynotilapia afra
2 stk Golden Labidochromis caeruleus

Så har jeg hentet disse
6 stk Frontosa

Så nå har jeg dette i akvariumet mitt:

2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
9 stk Frontosa Cyphotilapia frontosa
6 stk Delfinciklide Cyrtocara moorii
2 stk Øreål, Panserål Erpetoichthys calabaricus
3 stk Gjøkmalle Synodontis multipunctatus

Er helt utrolig hvor rolig alle fiskene er blitt, er blitt som en helt ny verden i akvariumet. Ingen golden, borleyi eller afra som stresser. Alle fiskene flyter som de skulle svevet på skyer. Dette fryder mitt hjerte rett å slett

Så nå venter jeg bare på den nye pumpen så er alt i boks. Muligens vi henter 2 synadontis, 1-2 øreåler men da blir det de aller siste fiskene vi henter pga plass. Men gud å gud kan ikke si hvor fornøyd jeg er nåååå
Fluval fx5 annkommet:)
Nå har Fluval Fx5 kommet i posten nå må jeg bare finne ut hva jeg skal putte oppi den så skal jeg sette den i drift;D
Alltid kult, rene julaften faktisk, å pakke opp en eske med akvarieutstyr som er kommet i posten
Hm
Ja jeg ble veldig fornøyd når jeg pakket opp fluval fx5 fikk jo sukkertøy og klubber med:P knasket smågodt lenge etterpå:P hehe

Har merket at tropefisk bruker å legge i snaks i pakkene mine

Så nå skal jeg kjøpe filtermedie til pumpen å sette den i drift
Hmm
Da har jeg vært å kjøpe meg 2 nye øreåler så nå har jeg 4

Må det blir sommer snart så jeg kan kjøpe meg større akvarium å begynne å kjøre motorsykkel
Hmm
Motorsykkelen er kjøpt for 2 måneder siden Yamaha Thunderace 1000cc

Disse fiskene er kjøpt i mellomtiden:
3 Altolamprologus calvus
1 Frontosa (Cyphotilapia frontosa)
1 Hvitprikket synodontis (Synodontis angelicus)

Var dama som henta calvusene da la jeg merke til at ene calvusen hadde bare 1 øye går dette bra eller skal jeg avlive den?

Så nå er det neste å få større akvarium og få igang FX5
Hmm
Har forsåvidt oppdatert :
- Fiskeforet laget mat selv og kjøpt inn utallige variganter av mat. Så nå fores det veldig varighet..
- hatt stor omøblering i akvariet kjøpt mange nye steiner blant annet altaskifer og kalkstein. Laget mye huler så nå har alle fiskene en egen gjemmeplass å fri svømmeplass på midten med litt planter der de kan ligge å luske unner.
-Kjøpt alt av vanntester i dråpetester noe som er til stor glede for disse måler nøyaktiv vannverdier istede for det pisset jeg har brukt tidligere, brukte sticks tidligere med dårlig resultat.

Så nye bilder kommer fortløpende er lenge siden jeg har vært aktiv nå mye å gjøre på sommeren:P hehe
MadShadow
Var dama som henta calvusene da la jeg merke til at ene calvusen hadde bare 1 øye går dette bra eller skal jeg avlive den?


Mange fisker kan leve fullverdige liv med bare ett øye det du må passe på er at det ikke går infeksjon i såret, litt hyppigere vannbytter en stund hjelper. Når såret er grodd, må du passe på at den klarer å få tak i mat... når den bare har et øye, mangler den avstandssynet, og kan bomme på maten, slik at all maten er vekk før den får spist.
Hmm
Nei sitter bestanig å studerer fiskene når jeg forer:P
Fisken han har ingen problemer med å avstandbedømme foret han spiser alt han greier å ser ut som.

Han har flyttet inn hos den ene frontosahannen å de ser ut som de har et lykkelig forhold
Hmm
Det var med tungt Hjerte men, jeg måtte gi bort øreålene mine
De begynte å angripe frontosaene å lage sår så de måtte bort. Enda jeg håndmatet de morgen å kveld å de fikk til de ble mette.

Så det blir siste gang jeg skal kombinere slike kjøttetere med rolige snille fisker.. Var sikker på at det skulle gå bra siden øreålene ikke blir så tjukke som eks Ildål.
Lenge siden sist:)
Skjedd en god del endringer i akvariet siden sist:

- Bygget huler
- Satt igang Fluval FX5
- Kjøpt å satt i gang Aquaclear 110 m/ Aquafilterpatron med 2 Eheim rundte filter til å rense skitt i vannet.
- Tatt nye bilder av akvariet å lagt ut.

- Kjøpt meg nytt 81 Liters akvarium som mine Golden yngel som er blitt en del større skal flyttes over i neste uke. Har bodd i en 44 Liter til nå.
- Da er det avklart at det blir Bodø til sommern så da kommer endelig det større akvariet jeg har lengtet etter lenge
Bilder av 81 Liter kommer når jeg har fått det skikkelig oppe å går.
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap