Innvendig pumpe nødvendig??

Hei så var det meg å enda ett spørsmål igjen



Jeg har som sagt kjøpt et Juwel Rio 240liters akvarium.
Her fulgte det med en stor utvendig pumpe av typen Fluval 304.
Trenger jeg bruke denne innvendige juwel pumpa da? har koblet den på med svamper å hele pakka, men synes strømmen i vannet blir alt for mye for mine fisk nå. Jeg har Guppy'r, platy, molly, kardinal, 1 scalare, slørhaler.

Jeg brukte denne pumpa når det var malawi fisk da disse likte litt strøm.


Så mitt spørsmål er jo da, vil karet få like bra filtrering med kunn denne utvendige pumpen? eller er det nødvendig med denne inni også?
Plussmedlem
Like bra filtrering får du ikke hvis du fjerner det innvendige filteret.
Jeg synes Fluval 304 blir litt snaut til 240 liter.
Ja jeg er ikke sikker på hvor mange liter den pumper i timen, vet du? har søkt men.

Den virker jo veldig stor, mye vann som spyttes ut, mye mer enn min Eheim pumpe som pumper 400liter. Vet man burde ha dobbelt av hva fabrikanten oppgir

Men synes fisken flyr overalt når jeg har på den innvendige. Stakkars skalaren som liker stille å rolig vann sliter jo fælt. Plantene ligger jo nesten horisontalt :p
Har et Rio 240 selv med den interne pumpen i bruk, den er faktisk ganske god. Har diffusor på denne, den er i tillegg til en tetratec ex1200 og en jbl cristalprofi 500. Masse strøm og masse luft. Synes den er grei og ha, kan lett skifte filtermatriale i den, ved behov da. Bedre filtrering, det bedre trives fiskene.
Jeg har også tatt ut pumpen(1000l/t) og satt inn den som er større ,1500l/t.
Skifter også vann to ganger i uka, en gang 15% og en gang 30%
Jeg ville beholdt den. (skal jo selvsagt inrømme at den ikke er særlig fin å se på,hehe.)
Fant ikke stort når jeg søkte jeg heller (sjekket bare kjapt), men fant ut at fluval 304 er anbefalt til akvarier opp til 300 liter.

Gitt at produsentene alltid overdriver kapasiteten, og tommelfingerregelen er å kjøpe filter som passer til dobbelt så stort kar som du har, er jeg enig i at 304 alene vil være for snaut i en 260 liter. Ellers er det absolutt ikke bare liter per time som bestemmer hvor stort filteret bør være. Det er mengden filtermateriale som bestemmer hvor mange bakterier det er plass til i et filter - og mengden bakterier som bestemmer hvor stor belastning filteret tåler.

Tror nok det bare er fornuftig å bruke det innvendige i tillegg. Utblåsen kan du vri slik at det blåser mot bakveggen for å skape litt roligere forhold til scalaren din.
Du kan kjøpe en juwel pumpe på 600l/t og sette inn istedet for den på 1000L/t, blir mindre strøm da.
Plussmedlem
Trond Stegarud
Men synes fisken flyr overalt når jeg har på den innvendige. Stakkars skalaren som liker stille å rolig vann sliter jo fælt. Plantene ligger jo nesten horisontalt :p

Gjør som ElinH foreslår.
Det er veldig enkelt å vri utblåset på Juwel-pumpene. (Inn mot bakveggen og samtidig litt opp mot vannflaten.)
Jeg gjorde akkurat dette å det funket perfekt. jeg hadde glemt å sette på denne utblåser tappen, derfor trodde jeg det ikke gikk stille på den. takk fo hjelpen


hiver inn en liten ting til her, har en slik slørhale golfball (vil ikke starte noen diskusjon rundt denne) men den blir konstant nappet på, av samtlige. Er dette sånn det er noen ganger? tilvenning? gått 2 dager nå.
Tatt ut de værste napperne som var 2 guppy 1 molly & 1 liten slørhale.

Er det pga størrelsen dens ? er jo den største fiksen i karet. Syns litt synd på'n vettu :p
ingen som vet dette? nå har det gått over 4 dager å de hakker fortsatt på den. Har satt den litt over i ett annet kar så lenge. På det værste er det 4-5 som napper samtidig, begynner se på fisken at den for sår. Løsner litt 'hud' lissom.

Kanskje disse rett å slett ikke går sammen?

rart alle napper, guppy, platy, molly, gurami, sommerfuglcicklide'n
Vet at mollyer er ganske nappete av seg, men skulle trodd de andre ville gått bra sammen med slørhalen. Men i naturen er det som regel den svakeste som blir mobbet, og siden disse har problemer med å både svømme og spise og ikke kommer seg unna blir den et lett offer.

Personlig synes jeg gullfisker hører hjemme i artskar. Kanskje du kan kjøpe et stort kar til den og gi den en kamerat eller to Mine gullfisker trives hvertfall bedre i en liten gruppe enn alene.
enig i hva du sier å mener ja. Har ett 63liters som står tomt men synes det er i minstelaget for denne slørhalen.

å trur nok ikke madammen godkjenner no mer akvarium nå hehe

Utrolig kjedelig da madammen valgte ut denne fisken å den kostet litt også. 250kr den er ganske stor. menmen går det ikke så går det ikke.
Hvis hun er knyttet til den kanskje hun godkjenner et kar til for å kunne beholde den?

Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap