Fôr til små eplesnegler?

Har 3 eplesnegler på +/- 1 cm... Har lest litt rundt ang. fôring av eplesnegler med grønnsaker. Jeg har kirsebærreker sammen med sneglene, og jeg mistenker at sneglene er litt småredde rekene sånn at de ikke rekker å få spist av fôrtabletten før rekene har fortært den... :p

For noen dager siden prøvde jeg å senke ned et lite blad av isbergsalat, men dagen etter var det tilsynelatende urørt.. Ingen suksess det altså. :p Kan det ha noe med at sneglenes munn fortsatt er for liten til å bite over? De er jo små ennå.. Eller kanskje isbergsalat ikke er etendes for dem?

Noen som har tips om hva som funker bedre enn isbergsalat? Vanlig slangeagurk kanskje? Noen erfaringer med kokte grønnsaker som gulrot, kålrot eller potet?
ikke så lenge siden jeg fikk eplesnegler, så noen ekspertuttalelse får du nok ikke fra denne kanten :p Men jeg har gitt mine snegler frisk spinat og squash en gang i uken. Sneglene går til angrep på både spinat og squash! I butikken der jeg jobber selger vi fersk spinat, men i veldig store prosjoner så jeg har fryst grønnsaken og plukker av 4-5 blader når jeg skal fore. Ser ut til at det fungerer bra her i huset iallfall =) Lar jeg spinaten ligge i karet over natten har sneglene til og med spist opp stenglene og ikke bare bladene
Hvis du skjærer av en skive med agurk skal midten være myk nok til at eplesneglene kan spise Når det gjelder isbergsalat så bør du la bladet ligge en 5 minutter i fryseren først slik at det blir mykere.
Jeg har alltid bare gitt dem algetabletter, agurk og isbergssalat. Sistnevnte puttes i fryseren noen minutter før den puttes i karet, og selv da kan det ta et par dager før den i myk nok til at de vil spise den.

Men en skive agurk er alltid populært
GoofySnail
Har 3 eplesnegler på +/- 1 cm... Har lest litt rundt ang. fôring av eplesnegler med grønnsaker. Jeg har kirsebærreker sammen med sneglene, og jeg mistenker at sneglene er litt småredde rekene sånn at de ikke rekker å få spist av fôrtabletten før rekene har fortært den... :p For noen dager siden prøvde jeg å senke ned et lite blad av isbergsalat, men dagen etter var det tilsynelatende urørt.. Ingen suksess det altså. :p Kan det ha noe med at sneglenes munn fortsatt er for liten til å bite over? De er jo små ennå.. Eller kanskje isbergsalat ikke er etendes for dem? Noen som har tips om hva som funker bedre enn isbergsalat? Vanlig slangeagurk kanskje? Noen erfaringer med kokte grønnsaker som gulrot, kålrot eller potet? :)

Eplesnegler har ikke så skarpe tenner som f.eks kjempe eplene har. Kokte grønnsaker som gulerot og potet brokkoli og blomkål kan du prøve . Det samme med en liten bit banan for den er veeeldig myk og alltid populært hos mine små. Til og med helt nyfødte setter seg på bananen.
En observasjon jeg har gjort med mine epliser, som er 3cm +, er at når jeg forer JBL NOVO-tom yngelpulver til venusfiskyngel i samme karet flyter sneglene i vannskorpen og danner en slags trakt med foten for å slurpe i seg foret/støvet.
Humunukuapuaa
En observasjon jeg har gjort med mine epliser, som er 3cm +, er at når jeg forer JBL NOVO-tom yngelpulver til venusfiskyngel i samme karet flyter sneglene i vannskorpen og danner en slags trakt med foten for å slurpe i seg foret/støvet.

Ja er ikke det morsomt å se på. Jeg ser også at de sneglene som sitter oppe ved vannskorpa når jeg har opppi flakfor til fiskene lager "trutmunn" for å fange opp foret. he he
Oi! Mye fine svar! Takker og bukker! Jeg har også sett at sneglene har lagd "trutmunn" i vannskorpa! Først var jeg redd for at det betydde oksygenmangel eller noe... Men jeg skjønte fort at det var en teknikk da jeg plutselig så en andebladrot som snegla slurpa i seg.. :p Haha.. Kult da!

Skal prøve å fôre med agurk etterpå! Jeg glemte å skrive at jeg banka isbergsalatbladet litt først, men det hjalp ikke det heller.. Kanskje jeg skal prøve fryseteknikken en dag! Noen som har erfaringer med å feste kokt eggeplomme til glasset? Rekene beleirer det meste av mat som lander på bunn, så det hadde vært fint å ha noe jeg kunne festet til glasset! Er litt beskymra for at de får i seg for lite mat.. De rører jo ikke algene... Det tar skivesneglene mine seg av, eller gullsneglene som jeg kaller dem! De er kraftig undervurdert spør du meg! Har en toppluesnegle (?) som også gjør en iherdig innsats!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap