Rekkefølge på filter

Tenger litt hjelp her til hvilken rekkefølge jeg skal legge filterene nedi "filterboksen" min... Har et Juwel Rekord 70 med innvendig filter og jeg har tenkt til å putte følgende filter oppi:


*Juwel Fin Filtersvamp (Blå)

*Juwel Grov Filtersvamp (Blå)

*Juwel Nitrat filtersvamp (Grønn)

*Juwel Fin Filtervatt (Hvit)


Hvilken rekkefølge er det lurt å ha de i? (Tenkt fra bunnen og oppover)

Tusen takk for hjelp!
Fra bunnen og oppover:

Grov blåsvamp
nitratsvampen
fin blåsvamp
finfilter

Tenk på det slik:

Vannet kommer inn på bunn og går oppover før det slippes tilbake i karet på toppen. Vannet bør møte det groveste først, slik at de større partiklene tas vekk først. Helt øverst bør vannet møte på det aller fineste (som er den hvite filtervannet) som fjerner de aller minste partiklene før vannet slippes ut i karet igjen. Hadde vannet møtt på finfilteret først, ville dette ha gått tett sånn ca daglig (kanskje satt på spissen for å fremheve poenget, men.. hehe)

Husk at nitratsvamp bare fungerer som nitratsvamp en viss stund (hvor lenge, og hvor effektivt det er vet jeg ikke, har aldri prøvd). Ønsker du funksjonen med nitratfilter må dette byttes jevnlig. Byttes det ikke, blir det såvidt jeg vet, samme funksjon etterhvert som vanlig blå svamp.
Tråd løst!
Tusen hjertlig takk for strålende hjelp!!!!!!


Sorry ElinH, Men det stemmer ikke med Juwel filter.

Rekkefølgen fra bunnen og oppover:

Fint blåfilter
Grønn filter
Blå Grov
(Kullfilter (Svart))
Vattfilter (hvitt)

Mener på at den fine blåsvampen skal vere alene i holderen på bunnen av filterboksen på compact systemet, som står i karet ditt.

For Juvel filterene tar inn vann på toppen, og drar det ned i boksen før det gått ut gjennom pumpen. Men du har vel rett i at de fleste gjør det motsatt.

Da er nok det juwelfilteret annerledes enn de jeg har hatt. For der har vannet startet sin ferd gjennom filteret i bunn og endt på toppen.

men er det riktig som du sier, og vannet går inn på toppen og ut i bunn må jo finfilteret være på bunn. Prinsippet jeg snakket om er uansett riktig, og finfilteret skal være det siste vannet passerer på veg ut i karet igjen.
Beklager, jeg husket feil.

Det Hakke sier er korrekt, beklager forvirringen.
Jeg takker og bukker - fantastisk med så mye god hjelp o lærdom på så kort tid!!!
Men hvorfor skal filtervatten ligge rett over grov blå? Trodde det var grovest - grov - finere - finest? Nå blir det jo Finere - grov - grovest - finest? Dette ble vanskelig å fatte for en ganske ny akvarist... Men jeg gjør jo selvfølgelig som dere sier men jeg bare undret meg litt over hvorfor jeg skulle gjøre det slik

Vatten fungerer som et forfilter, som hindrer planterester og lignende å feste seg i filtersvampen. Den hindrer små reker og yngel å bli sugd inn i svampen. Vatten er strengt tatt ikke nødvendig, men den sparer deg for en del ekstra arbeid under rengjøringen. Vatten skiftes ved hver rengjøring, men ka skiftes oftere hvis du ønsker. Hoved oppgaven til filteret er å huse bakterier. Dess større samlet overflate, til flere bakterier er det plass til. Det er det som kalles biologisk filtrering. Mens sekunder oppgaven er å fjerne partikkler fra vannet, og det kalles mekanisk filtrering. Ved hjelp av svamper utfører filteret begge typer filtrering.
Håper ikke forklaringen ble for innvikla..

Aha - jeg skjønner! Takk for alt dere har å lære meg :0)
Dette med filtre i Juwel kommer litt an på bruken din. Selv har jeg en Juwel Rekord 110 og opplevde at dette finfilteret ble tett på mindre enn en uke pga jeg har to etterhvert store gullfisk som "munner" en del på bunn etter de har fått mat og gir en del boss i filteret. Jeg kastet alt av de originale filtermaterialet og satte inn 2 stk Juwel Cirax kassetter fra bunn og 1 stk blått grovfilter på topp. Dette fungerer utmerket og må sjelden gjøres noe med. Går månedsvis mellom jeg må skylle igjennom filtene.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap