Indre Østfold akvarieklubbs nettråd.

Følger eksemplet til Gry her og lager en samletråd for Indre Østfold Akvarieklubb. Da har vi alt på et sted så hvis dere husker å legge denne tråden til i abonnentlisten deres vil dere alltid få følge med på når ting skjer uansett.

Starter med et lite OBS!

Medlemsmøte i april er flytter en uke da den falt midt i påskeferien. Ny dato er 14 april klokken 19.00 på speiderhuset i Askim.
Denne gangen vil vi gå mer inn på filter, filtermedie og bruk/vedlikehold av disse. Åpen diskusjon så vi kan dele erfaringer og gi tips og gode råd.
Det vil bli enkel servering og loddsalg.

Mer info på våre hjemmesider Indre Østfold Akvarieklubb

Vel møtt.
Fellestur til sverige 19 april
Da er det duket for fellestur til Sverige og to store og flotte akvariebutikker. Turen går denne gangen til Nols Ciklidhobby og Zoomässan.
For de som vil ha mer info så finner dere dette på våre hjemmesider.
Brev blir i disse dager sendt ut til våre medlemmer med mer info.

Mvh styreleder
Hei
Lyst til å komme en tur på møtet deres, sitter selv i styret i Lillestrøm. Er det ok å dukke opp på møtet uten å være medlem?
Hei Fiske_Arne.

Vi ønsker alltid felles akvarister velkomne på møter så det er bare å ta turen innom. Koselig å treffe andre fra "naboklubber"
Hadde en innom fra LOAK for en stund siden og det var meget hyggelig.

Vel møtt!

Mvh Linda
Minner om klubbmøtet 14 april kl. 19.00.
Frist for påmelding til fellesturen til Sverige er stt til 14 april.

Mvh
Er det auksjon på møtene deres? Er det vanlig med mikrorm og Dafnier i klubben deres? Tenkte å ta med noe og selge der for å spre slike gode levendefor alternativer litt hvis ikke det er for vanlig på møtene?
Hei igjen.
Vi har klubbauksjoner hver tredje uke i klubben, men du kan gjerne ta med mikroorm og dafnier for salg. Hvor vidt mange bruker dette vet jeg faktisk ikke. Har alfri vært solgt dette før. Vet noen bruker artemiaklekker, men utover det er jeg selv blank.
Ok.. Da tar vi en tur, og hvis jeg rekker tar jeg med litt mikroorm og noen Dafnier
Takk for en hyggelig kveld Koselig å se at dere holder et såpass høyt aktivitetsnivå, med såpass få fremmøtte medlemmer.
Håper dere får en fin tur til Sverige, og at dere gjør mange gode kjøp.
Takker for koselig besøk selv.
Syntes det er veldig koselig når noen fra andre klubber tar turen. Vi kommer gjerne en tur til dere også.
Gleder oss masse til sverigeturen og håper på flotte fiskekjøp.

Mvh Linda
Hvordan gikk det på Sverigeturen deres? Ble det mye gode kjøp. Kan det anbefales andre klubber?
Sverigeturen gikk flott.

Min personlige mening er at hvis flere enn 10 skal dra nedover og alle skal handle bør man velge en butikk av gangen. Ellers kan det bli knapt med tid.

Når det kommer til butikkene så er Nols Ciklidhobby min favoritt grunnet fine priser og mye ciklider. Han har også et utvalg av andre fisker som levendefødende, kulefisk og maller, men ciklider tar nok opp 80% av karene Og med ciklider så er det malawi, tanganyika og victoria i fleng pluss scalare, discus, sør amrikanere og andre mindre ciklider. Det er litt trangt mellom reolene og kan bli litt kø, men for min egen del venter jeg heller litt ekstra når jeg får kvalitetsfisk til en hyggelig pris.

Zoomässan var en ganske stor butikk med mange kar. Best beskrevet som mange slag fisk, men ikke så mange av hver. De har en del rariteter og fisk man kanskje ikke ser så ofte. Prismessig var de for min del en del dyrere både på fisk og andre ting.

Jeg ville trygt annbefale andre klubber og dra på en slik sverigetur, men som sagt bare ta en butikk av gangen. Neste tur hos oss vil nok bare gå til en av butikkene og heller dele turen i to grupper så man kan reise til den butikken man ønsker.

Linda Kristin
Min personlige mening er at hvis flere enn 10 skal dra nedover og alle skal handle bør man velge en butikk av gangen. Ellers kan det bli knapt med tid.

Er ikke enig i dette, mener at det er fult mulig og besøke minst to butikker når en drar så langt. Er enig i at det ble kø, men den var det vi som lagde. I tilegg endte det med at de to som i utgangspunktet ikke skulle ha noe, bestemte seg for å kjøpe et par ting etterhvert og kom da bakerst i køen og endte da opp med å tilbringe mest tid i buttikken selv om vi trengte minst tid der..

Om vi er litt mere taktiske neste gang, bør dette gå mye greiere kømessig!
For det første om vi deler oss i to sånn at de som primært er på jakt etter ciklider drar til Nols først, mens resten drar til Zoomässan.
Om det er mye folk i butikken er det jo mulig for første pulje å trekke kølapper for andre pulje (sikkert litt juks men), selv om det egentlig ikke var tilfellet da. Var vi som lagde kø og ikke Svenskene..

Mitt intrykk at sjappene:

Nols Ciklidhobby
Et helt fantastisk utvalg av ciklider spes fra afrika, et helt greit utvalg av andre fisk selv om det blekner helt i "ciklidestimen".
Fisken så ut til å være av stort sett meget god kvalitet, og så vell knapt en død fisk i hele butikken.
Tips til hva en bør handle her:
Ciklider og atter ciklider, lysstoffrør og armaturer (meget billig t5 armaturer) og tydeligvis koifor (selv om jeg bare så en sekk)

Zoomässan
Meget flott butikk med bakgrunner i alle kar og med et veldig variert utvalg av fisk og bøker, og flotte planter.
Fisken så også her ut til å være av stort sett meget god kvalitet, og så vell knapt en død fisk i hele butikken.
En del ting var dyrt (ikke butikken å handle teknisk utstyr etter hva jeg kunne se av priser), men enklete ting var også veldig billig.
Tips til hva en bør handle her:
Om en er på jakt etter litt spesiell fisk kan det være gode muligheter den dukker opp her. Plantene var også fine.. Spesielt bra var utvalget av både nye og eldre bøker, og noen av de var på knall tilbud. Fikk bla kjøpt ei til nesten 1/3 av hva den koster de fleste andre steder

Da har klubben fått sin egen facebook side

Minner om medlemsmøte den 12 mai klokken 19.00 på speiderhuset i Askim.
Denne gangen blir det lagt opp til at vi lager plakater og forbereder oss til borgertoget på 17 mai.

Det vil bli loddsalg med trekning på slutten av kvelden. Blir også salg av forfriskninger.
Minner om møtet i kveld.
Møt opp og vær med på forberedelsene til 17 mai og kos deg med fiskeprat.
Mvh Linda
Da er vi igang igjen og første møtet gikk av stabelen igår. Det var koselig fiskeprat, mat og auksjon.
Vi vil fremover fortsette med auksjon hvert møte.

Mvh Linda
Oppfordrer alle medlemmer av IØAK til å legge klubben til i profilen deres. Litt lettere å samle medlemmene inne på klubbsidene her på AF.

God "sommerdag" til alle sammen!

Mvh styreleder
Minner dere på turen vi har sammen til Dahls Dyrerike
Vi har lagt ut liste med priser på utstyr, samt liste med nyannkommet fisk på hjemmesiden til Lillestrøm og omegn akvarieklubb.
Medlemsmøte 10.11.09 kl 19.00 på speiderhuset.
Da er det 1 uke til nytt møte i klubben og denne gangen har vi en ekstra godbit på plakaten.
Geir skal komme å holde foredrag om discus.
Anbefaler medlemmene å møte opp å høre på Geir fortelle om disse flotte fiskene.
Han var hos oss for en måneds tid siden, og jeg likte foredraget. Han hadde mye gode tips når det gjelder holdog oppdrett av discus. Og dette kan selvfølgelig overføres til andre fisker. Benytt anledning til å spørre
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap