Velkommen til min akvarieverden :-) (side 23)

Hei Mona.
Takker for hjelp der.
Du har helt rett.Jeg har rettet feilen,det er en C.bervirostris .
Huff,skal gjøre leksa bedre neste gang.Jeg lover!!

Pakken kom i går,tusen takk for rask sending
Sphaerichtys acrostoma
Da ble det en rask tur innom hos Dahl's i Moss ,på vei til Sverige .
Kan ikke skjønne det at familien helst vil til grensa ,mens jeg kunne vært myyye lengre i butikken....Neste gang kan de jo hente meg på hjemveien hihi

Hadde hatt lyst på noen L-100 fra Dahls .Store VF som det sto i annonsen,men jammen var det noen som hadde kjøpt de gitt.(Tror også de heter ancistrus white spot.)

Men,det ble nå noen munnrugere som fikk være med hjem til meg da.
Det ble artene Betta Enisae og Sphaerichtys acrostoma VF fra central kalimantan

Og en liten skjønn gruppe med corydoras gold stripe lurte seg også med helt på tampen like før familien reiste fra meg.

Skal snart få tatt bilder av nykomlingene.

Men nå må noe ut på auksjonen til drammen akvarieklubb førstkommende søndag,men hva?
Kankje noen reker..?
Her er linken til Sphaerichtys acrostoma
Æsj altså,de nye bettaene var smittet med ett eller annet som lagde massedød i karet mitt.
Jeg lærer aldri,å ha et karantene kar til nyankommen fisk fra butikk( eller privatkjøp ).Jeg så heller ikke så nøye på de i butikken ,jeg var bare glad for å ha fått tak i denne betta arten som skal bli knallblå på kinnene

Det var gruppen med betta enisae som hadde lett belegg på seg når de kom,og jeg tenkte de er sikkert stresset og alt det der.
Disse ble kjøpt på lørdag og i dag er samtlige døde,og har tatt med seg leksgruppen med nigeria killi i samme slengen pluss flere coryer.
Killiene skulle selges så bettaene kunne overta plassen .

Det er til å grine av rett og slett.Sykdom på fisk som jeg ikke klarer å ordne opp i ,men som ender i død for fisken.
Har hatt vannbytter som jeg pleier,og tenkte at bare de fikk roet seg ville det bli bra.
Begynte medisinering i går med Esha og exit,men flere døde individer fløyt i vannskorpa i dag.Etter det jeg vet nå,skulle medisineringen begynt mye før..
Dette er noe jeg ikke har hatt her før,for det er uvanlig at de flyter opp umiddelbart.Normalt hadde de ligget bak en rot eller inni planter etc.
De hadde tilslutt melkehvitt belegg over deler av kroppen,og øynene var helt melkehvite.Hvitt belegg inne i munnen også.Skikkelig ekkelt
Har sett etter i sykdomsbasen ,og der er det to muligheter enten fløyelssyke eller Chilodonella.Ser det er samme behandling for begge tilfellene.
Håper jeg kan få reddet resten av bunnfisken som går der.

Æsj så kjedelig... Har nettop gjort samme feilen med noen Rødmunnstetraer jeg kjøpte, nå behandles karet med Exit mot hvitprikk.
Håper på at det skal gå bra da jeg endelig fikk tak i Blå Acara her oppe for etpar uker siden.
Lykke til med dine gjenværende.
Lykke til med dine fisker også.
Det ordner seg etterhvert,men må være nøye med å ikke bruke felles håver eller annet som kan dra smitte videre hvis en har flere kar.


Ja ikke sant??
Og jeg som har 100 små Sajica yngel i eget kar.... :/
Håper på at jeg ikke har overført noe før jeg ble klar over hva som hadde skjedd.
Så moro med yngel Gratulerer !

Min erfaring er at yngel er noen tøffinger,så vi får satse på at det går bra.
Uffameien. En så "snill pike" som deg Trine fortjener ikke dette. Vet hvordan du har det. Gigg skeis for meg og en del Cory her for kort tid tlbake. Var da inne på tanken på å kjøpe inn hover til alle karene her, slik at det ikke var smittebærer fra kar til kar. Men fikk jeg gjort det? Nei. Men det børjeg nå gjøre. 10 nye hover er en liten investering i forhold til all fisk en kan miste. Ikke alle coryer er billige akkurat og skal en sammenligne priser.... Kan 2 coryer koste det samme som 10 nye hover. Nei dette var triste saker. Jeg har ikke selv et karantene kar, men bør vel vurdere det også da dette kan (er) lurt og kan spare en for en del grunker. Spesielt vondt er det å miste fisk som en har jobbet litt for å få tak i og som kanskje koster en del også. Det blir vel et lite plaster på såret da Trine at du får en ny gruppe cory i hus senere i dag. Regner med at jeg er i Drammen ved 10 tiden. Snakkes mere da
Takker for trøst,Leif.

Håper det blir lenge til neste gang slikt skjer.
Gruppen med Sphaerichtys acrostoma(også munnrugenede bettaer) og coryer,kjøpt samtidig har ingen sykdomstegn overhode(de går i andre kar).Heldigvis har ikke resterende fisk i samme sykdomstank fått dette.
Nå skal karet stå i karantene så lenge det går bra med vannverdier,de sjekkes stadig.Siste medisinering i karet i dag.Så får det stå til det må byttes vann,og da blir det tatt en ny runde med medisiner. Just in case..



Da var gruppen med CW10 avklimatisert og introdusert på sin nye hybel
Nydelige fisker,men har dessverre ingen bilder enda.
De kommer snart,lover det.
Hadde jo bud inn på de jeg også på storauksjonen til drammen akvarieklubb,men det var Leif som fikk ta de med hjem først.Sånn er det når en har vinnende bud.
Skal love å ta godt vare på de.

Andre fiskebilder kommer her:

Dette skal være en corydoras davidsansi:
[External Image]

Palettciklide-paret mitt:
[External Image]

Her er hunnen klar for egglegging:
[External Image]

Flere bilder:

Corydoras black top
[External Image]


Apistogramma eutonus,VF par ,fanget av Jørn Kåsa.
Hannen står mest i hula,og håper yngel pleie-tiden snart er over.Hunnen har flott gulfarge,med sorte striper og passer nå rundt 15 yngel eller deromkring.Umulig å telle
Hadde bildet vært klarere,så hadde det vært mulig å se yngelen på bildet.
De spiser godt,enten det er mikroorm er nyklekket artemia.Enten svømmer de rundt med hvite store mager eller røde store mager,avhengig av hva dagens meny har vært
[External Image]


Apistogramma mamma med yngel,ca 1 måned gamle.De vokser sakte
[External Image]
Kongo dvergmunnruger,lekspar:
[External Image]

Julidochromis marlieri
[External Image]

Julidochromis marlieri
[External Image]

Riktig bilde,fikk postet samme bilde to ganger i forrige innlegg:

[External Image]
betta foerschi:


[External Image]

Betta enisae

[External Image]
Trine.... Tror den ene Bettaen din har glemt å skru av blinklyset, knis. Og blinklys skal jo være helt orange... ikke røde? Hehe. Må si den med blinklys var en sjarmør og tøff fyr. Ja for regner med det er en hann? Regner med at CWene finner fort varmen hos deg, med din omsorg og caring
Hehe,blinklyset er til ære for damene
Det er bilde av hannen i leksdrakt,og en ordentlig sjarmør.

Cw'ene har fått mye TLC i dag.(tender,loving,care)
Så nå er de i farta,opp og ned glasset slik det skal være
I dag var det moro å komme in på akvarierommet
To sverddragere hadde sluppet yngel i løpet av natten,en vanlig rød sverddrager med ukjent far og en sverddrager mamma av arten mayae.
Den sistenevnte har jeg ikke hatt kull på en stund,for jeg har ikke vært flink nok til å se når hun skulle føde.Og da blir det jo som regel fest for de andre i samme bofelles- skap...
Så nå er det sikkert 40 + nyankomne som svømmer rundt
Bilde 1: Sverddrager pappa,mayae

[External Image]

Bilde 2:
Fortsatt en med blinklyset på...

[External Image]


Bilde 3:
Apistogramma nijsseni,jente. Her er link .

[External Image]
Utrolig fin betta du har! Er de Enisae?
Ja er de ikke flotte disse bettaene
Har virkelig falt for denne type fisk.

Nei det er ikke enisaene,de døde alle sammen nå nylig grunnet sykdom.
Den med blinklys på siden er en betta foerschi.

Se link her.
Hentet 2 corydoras weitzmani her forrige dagen,hadde noen her fra før så de følte seg hjemme i gruppa når de kom sammen.
Flotte tegninger på de fiskene,så det er en gruppe jeg kommer til å satse på videre .
Den ene må være ei jente,så jeg lurer på om det var en hunn og en hann jeg hentet.Men det får tiden vise...

Onsdag( i morgen) skal jeg over på Oslo siden og hente to nye bettae-grupper.
Blir spennende å se disse.Vet lite om hvor store de er og om det er riktig kjønnsfordeling.
Kommer tilbake med bilder og navn,for navnene husker jeg ikke i farten ...

Torsdag så er det møte i akvarieklubben,skal prøve å få med meg det også.Mange hyggelige mennesker der,føler seg alltid velkommen.

Får nok bruke helgen til å gjøre forefallent arbeide i heimen..tror jeg..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap