Går sommerfugl ciklide med noen av disse fiskene.

Går sommerfugl cikliden med disse fiskene?:scalare,plati,guppy,sverddrage,zebra-fisk
Ville ikje hatt zebra fisk og sommerfugl ciklide ilag, har ein venn som hadde disse i lag og da drepte zebra cikliden dem
Hei, og velkommen til Akvaforum.

Har lagt linker til fiskebasen på de fiskene du ønsker å sette sammen. Ser fra profilen din at ditt akvarium er på 60 liter. Dette utelukker dessverre en del av de fisken du har lyst på.

I alle fiske profilene finner du anbefalt minstestørrelse på akvariet, både i liter og lengde i cm.
I tillegg bør du velge fisker som går overens når det gjelder vannverdier (ph, gh og temperatur).
Det er sebra fisk ikke zebra ciklide
Discus 123
Ville ikje hatt zebra fisk og sommerfugl ciklide ilag, har ein venn som hadde disse i lag og da drepte zebra cikliden dem

ja får vel det enste minus er at du ikke får yngel på gypiene
Discus 123
Ville ikje hatt zebra fisk og sommerfugl ciklide ilag, har ein venn som hadde disse i lag og da drepte zebra cikliden dem


Nå var det da snakk om sebra-fisk, ikke sebra ciklide
Problemet er jo at det ikke står noe i fiskedatabasen om hvilke fisker man bør unngå å kombinere eller hvem som går bra sammen. Det er slikt man må spørre de med mer erfaring om

Jeg har selv et selskapsakvarium med guppy, gurami, molly og sølvhai, men kunne tenkt meg en ciklide-art eller to, så jeg er veldig nysgjerrig på om det finnes noen ciklidearter jeg kan kombinere med disse uten at det blir "bråk"
Zorba
Problemet er jo at det ikke står noe i fiskedatabasen om hvilke fisker man bør unngå å kombinere eller hvem som går bra sammen. Det er slikt man må spørre de med mer erfaring om :) Jeg har selv et selskapsakvarium med guppy, gurami, molly og sølvhai, men kunne tenkt meg en ciklide-art eller to, så jeg er veldig nysgjerrig på om det finnes noen ciklidearter jeg kan kombinere med disse uten at det blir "bråk" :)


Ja er du usikker så spør flere ganger, finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. Husk at vi alle har vært nybegynnere en gang.
Ciklide-manne
Går sommerfugl cikliden med disse fiskene?:scalare,plati,guppy,sverddrage,zebra-fisk


I en 60l med sommerfuglciklider, så ville jeg valgt en liten stim med tetraer( rundt 6-8stk), og kanskje en ancistrus evt otto`er so, algespisere. Noe mere er det ikke plass til

Her kan du kikke på tetraer
Har en følelse av at det er en del dumme svar ute og går her også, fra folk som ikke helt greier å sette seg inn i det du sier om at alle en gang har vært nybegynnere :P

Men jeg har et 260l akvarium med de fiskene som tidligere nevnt her. Går det an å ha noen ciklider sammen med dem? Slik jeg har forstått det så er det eventuelt sommerfugl- eller palettciklider som kunne vært aktuelt?
Er veldig lett når man har drevet på med akvarier i mange år at man tar ting for gitt, og ikke husker hvor vanskelig man hadde det i begynnelsen av denne hobbyen.
Selv har jeg gjort de fleste feila i boka, og prøver dermed å gi informasjon til nybegynnere slik at dem skal slippe å få problemer. Men har også prøvd å hjelpe nybegynner som absolutt ikke vil høre på råd.

Er mange andre ciklider du kan se på også:

Boliviansk sommerfuglciklide, fettern til den vanlige somemrfuglcikliden.
Rød Kurvciklide
Kurvciklide

Bruk fiskebasen og søk.

Paletter ville jeg personlig holdt meg unna, grunnet dem ikke hører hjemme sammen med fisk fra Sør-amerika. De yngler også konstant i karet, noe som medfører at resten av beboerne blir terrorisert til enhver tid Cikliden er forsåvidt veldig flott å se på den, men jeg skal aldrig ha den.
Det er det som er litt av problemet, for ciklidene er jo veldig fargerike og flotte å se på Det sier seg jo neste selv at det må være en hake ved det...

Som sagt så står det jo ingen steder i fiskedatabasen hvilke fisker som går sammen eller ikke, så da må man jo stole på erfaringen fra dere som har drevet på med dette en stund.

Jeg ser at sommerfuglcikliden er en veldig rolig ciklide-art, så jeg skal absolutt vurdere den, i hvert fall!

Men siden jeg først er i gang med å spørre, har du noen tips til hvilke "fredelige og rolige" fisker som også har fargeprakt? Jeg vet det finnes en del guramier som kommer i forskjellige farger også, men.
Boliviansk sommerfugl ciklde samt den vanlige og kurvciklidene er rolige ciklider som ikke terroriserer annen fisk til enhver tid. Nå seg jeg ikke på dette som et problem i utgangspunktet, grunnet at mange dvergciklider lever sammen med diverse tetraer. Når tetraene er rolige er også ciklidene det, men ciklidene vil også dytte bort feks tetraer om dem skulle komme for nær egg/yngel. Men dette er bare naturlig oppførsel. Tetraene ser et måltid med masse proteiner, mens cikliden vil føre slekten videre hehe. Men har ennå til gode å se at sør-amerikanske dvergciklider har tatt liv av tetraer, dem setter dem bare på plass.
Kikket litt på de to sommerfuglciklidene og kurvciklidene, og de ser jo pene ut de Man får bare inntrykk av det som ny at ciklider er noe man bør holde for seg selv, nettopp pga det med territorialitet.

Takker for svar og tips Godt å se at det er noen som svarer på det man faktisk spør om og ikke bare kommer med kompliserte svar om noe helt annet for å virke "smart"
De fleste ciklider fungerer i et vanlig selskapsakvarie, men det finnes selvsagt unntak. De som jeg har nevnt over til deg, er det ingen problemer med.

Er som regel corydoras fantaster som ikke liker ciklider hehe, da corydoras og dvergciklider ikke snakker samme språk. Dvergciklider ordner seg et revir, noe som corydorasene aldrig har skjønt hva er. Dermed så kommer dem tilbake gang etter gang, selv når ciklidene har jaga dem ørten ganger. Dermed så hender det at et coryen mister et øye eller to. Dette gjelder langt fra med alle dvergciklider, men diverse apistogrammaer kan nappe øynene dems når dem hevder reviret sitt.

Og skal du ha dvergcikldier så vil jeg si at det nesten er et must med en tetra stim også.

Jeg kan også anbefale diverse apistogramma arter også, for dem er ikke vanskelige å holde. Så å skremme folk fra å begynne med ciklider, syns jeg bare er noe tull....men nå er ikke jeg noe glad i levendefødere som guppy, platy, sverdragere etc som ofte folk blir anbefalt som nybegynner fisk.
Kan jo være greit at jeg starter med nybegynnerfisk siden jeg er nybegynner :P Vanskelig å vite hva som går sammen når man aldri har prøvd før, og man vil jo gjerne ikke "prøve og se" heller med tanke på at det er liv man har med å gjøre... Dumt å slippe opp i fisk som spiser andre, bare for nysgjerrighetens skyld :P

Det er vel med ciklider som alle andre at det varierer fra art til art, og gjerne individ til individ, hvem som er aggressive mot andre og ikke. Man skulle uansett tro at man i et 260l med relativt og beplantning og gjemmeplasser burde kunne kombinere litt. Dyrt å måtte kjøpe enda et 260l bare for ciklider... Skal, som sagt, se ekstra nøye på sommerfuglciklidene og kurvciklidene
Jeg kunne gjerne tenke meg noen green laser corydoras i mitt 540liters kar, men får en følelse av at det kanske ikke er plass til corydoraser i dette pga dvergciklidene...

Men spør nå for sikkerhets skyld, så jeg kan være heeeeeelt sikker

Har tenkt å ha følgende annen fisk i femhundreogførtringen:
50 kuhlii, 100 tetra og en handfull ancistrus oppdrettsvariant. Disse har vel ikke så mye innvirkningen på corydorasen?

Men så har jeg tenkt til å ha følgende andre arter:
ett palett-par
ett boviliansk sommerfugl-par
ett apisto.panduro-par
tre stk kakadueciklider (miniharem)
tre stk regnbueciklider (miniharem også her)

DAH er del vel ikke plass til søte små grønne corydoras, som ikke skjønner hva et revir betyr......eller....?
Jeg har corydoras sammen med store ciklider og dgverciklider i hvert sine kar, at coryene ikke skjønner tegningen med revir i leksperioder ser ikke ut til å bry cicklidene, det samme gjelder maller som får lov å bevege seg fritt mens de er i lek eller vokter egg. Men fingrene mine går de etter om jeg flytter på ting i karet... Men coryene er trygge her i heimen....
Så det er en mulighet altså
Hmmmmm....

Blir det slik med coryene, som det er med kuhliiene, kanskje?

Palettene lar kuhliiene være i fred, de bare "er der", og det ser ut som ciklidene ikke anser de som noen grusomt stor trussel.
Så lenge palettene driver lek og har egg, er det stort sett fritt spillerom for kuhliiene. De får tilogmed lov å sole seg på huletaket mens palettene vokter eggene.

Da ynglen var klar for å tas ut av hulen, ble de litt mer agressive, og jaget kuhliien bort nå og da, men ikke mer enn at gjenstridige åler fikk sile sanden der de hadde lyst...

Må tenke litt mer på dette, men hadde vært pent om de pene grønne coryene kunne passet inn.

Noen fler med erfaringer på dette (positive og negative)?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap