Innkjøring av filter.

Filter bør jo innkjøres i ca 3uker min.
Har mange filter som jeg skulle hatt innkjørt, men får ikke karene til disse på en stund.
Er det en ok måte jeg kan få disse innkjørt på i andre kar...
Skal starte butikk men får ikke karene før 1 uke før åpning..
Om filtrene da er innkjørte kan jo fisken komme i til åpning....eller?
Det er bare å plugge inn filtere i andre kar, det. De blir innkjørt like godt der som i et eget kar

Blir filtrene innkjørt i tide (ved å stå i andre akvarier som er oppe og går per i dag) er det ingen grunn til at ikke karene kan fylles med fisk før åpningen.
hvor mange filter kan en putte i ett akvarie før alle bakteriene er "oppbrukt"??
Har aldri hørt om at bakterier blir oppbrukt. Men, det vil aldri være mer bakterier i filter enn det finnes mat til å brøfø alle. Så jo flere filter du putter inn, jo færre bakterier i hvert filter antar jeg. Må si jeg aldri hartenkt over problemstillingen. Men et par filter i hvert kar er uansett ikke noe problem. Går sikkert greit med flere også, men det har jeg ikke egenerfaring til å kunne si
Har 31 filter som skal klargjøres... hm....
ett 512L, 312L,120L,54Lx2,45L
Hvordan hadde dere løst dette?

Om det blir forlite bakterier i filteret, kan en jo ikke si at det er ferdig innkjørt.
La filtrene stå til innkjøring i et kar med fisk slik at bakteriene får kolonisert filtermassen. Når du får de nye karene så kan du flytte over disse og sørge for litt ekstra belastning den uken du har før du får inn fisk. Dette kan du gjøre ved for eksempel å putte en god del planterester i karene. Disse kan du fjerne før fiskene puttes oppi. Det går an å bruke fiskefôr også, men da bør man være nøye med å få vekk alle restene før fiskene kommer.

Siden antallet bakterier tilpasser seg mengden avfall så burde de bli godt forberedt på belastningen som kommer når du tilfører godt med rester på forhånd.
kan liksom ike ha 31 filter i ett kar... da blir det jo ingen bakterier igjen...
Ivertfall ikke mange pr filter
Det finnes mange innlegg på forumet om nitrifikasjonsprosessen, eller innkjøring. Vitsen er å bygge store nok bakteriekulturer som omdanner ammoniakk til nitrit og derfra til nitrat. Om du har en startkultur, eks. gammelt filterinnhold el.l. er det egentlig bare mat til flere bakterier du trenger.
Uten at jeg har erfaring fra akkurat det du spør om, har jeg kjørt i gang et 530 liters kar fra scratch, altså uten noen "gamle" bakterier, ved å bruke vanlig husholdningssalmiakk fra Lilleborg, merkenavn Salmi. Etter ca 4 uker var det klart for å ta i mot fisk, og da kunne jeg sette inn ganske mange uten problemer. (VANNBYTTE først!)

Hvis du bruker mange filtre pr. eksisterende kar for å etablere bakteriekulturene, er det bare å gi tilstrekkelig mye Salmi etterhvert som bakteriene øker i antall. Det funker og er i tillegg mye billigere enn fiskefor!Mål NH4 og NO2 løpende, dvs. helst morgen og kveld. Lykke til.

Ooops - må endre innlegget mitt.
Leste ikke første innlegg
__________________________

Jeg ville kjørt inn filterne på gammeldags vis, og heller ventet med å ta inn de første fiskene. Men som nevnt ovenfor må filterne få en viss forurensning å jobbe med. Du kan tømme litt slamsugingsvann fra karene dine hjemme i dem i ny og ne, slik at filterne får litt slam å jobbe med under innkjøringen? Det vil nok holde.

Å pusle med tilsetting av salmiakk i 31 butikk-kar tror jeg neppe jeg hadde kasta meg ut i.... for en stank i butikklokalet! Jeg er blant de som nesten får pustebesvær av salmiakk, det er helt forferdelig lukt på det.
Det dreier seg om ca 5 - 6 ml Salmi pr 500 liter vann, trolig endel mer i dette tilfellet dersom det skal bygges flere bakteriekulturer i samme kar. Det avgir allikevel ikke mye lukt! Kun litt i forbindelse med oppmåling av ønsket mengde. Problemet til Mariflyfly slik jeg forsto det, er at hun har dårlig tid til innkjøringen innen fiskene kommer til butikken. Går ut fra at hun ikke har åpnet ennå og da er det ikke mange som vil plages av lukten, om den nå hadde vært der.
Bare pass på at konsentrasjonen av salmiakk ikke blir så stor at bakteriene kreperer.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap