Asia-delight

Tenkte starte opp ett karr.
Har i en tråd tidligere forhørt meg om hvor jeg finner høye akvarier.

Min tanke er å bruke ett karr som er ca L 40 x B 40 x H 60.

I dette tenkte jeg å bruke litt fin lys sand i bunnen. I denne tenkte jeg også å legge varmekabler i stedenfor å bruke varmekolbe.
Noen som har tips til hvilken str på varmekablene jeg burde kjøpe? (Så noen i forskjellige lengder på en nettbutikk, men usikker hvilken avstand til hverandre de skal ha og hvor mye jeg trenger for å dekke karrets mengde)
Skal ellers i karret ha bambus (sånne med skudd som lever i vann) og en annen plante eller to.

Av dyr ønsker jeg at folk kommer med tips og idéer. Skal prøve å holde dette i asiatiske arter.

Karret tenkte jeg å bestille på mål, bakveggen vil jeg ha hullet slik at jeg kan koble opp utvendig filter (ut/inn) og muligens en luftpumpe for effekt på bakveggen (Luftbobler).

Noen tips generelt til karret?
Hvor jeg kan bestille, innhold måter å gjøre det på?
Har ikke så ekstremt mye peiling, men har ihvertfall fått med meg at varmekabler ikke kan erstatte varmekolber for oppvarming av akvariet. Kablene er først og fremst en hjelp til å få sirkulasjon i bunnlaget og for at plantene ikke skal "fryse på beina" om akvariet står i et kaldt rom.

Vær også obs på at selv om et høyt akvarium har samme literantall som et lavt ett så bør du likevel begrense mengden fisk i forhold til et "vanlig" akvarium. En av årsakene er selvfølgelig at selve svømmelengden blir redusert. Den andre, og viktigste grunnen, er at det blir mindre vannoverflate. Siden det er der oksygenutvekslingen foregår så blir det rett og slett mindre opptak av oksygen til vannet.

Bambus med skudd, som du nevner, er vel den typen som selges som stueplanter hvor nederste del står i vann. Disse er i såfall lite egnet for helt nedsenking under vann og vil etterhvert råtne bort. Mener å huske at disse er en type Dracaena og ingen bambus egentlig.
Åh, nei, her kom punkteringen i hjulet..

Ok, hmm da får man tenke littegranne. hmm venter enda på svar på hva karret vil koste på ett pris tilbud (uten hullene)

Antallet fisk er nok ikke så farlig, jeg er ikke ekstremt glad i masse fisk, men har blitt skikkelig betatt av reker

Hmm vurderer noe denne planten (tror det er denne, har den i det andre karret mitt)

Men liksom idéen var jo bambus da, hmm hva om jeg ikke har vann i full høyde, om 2/3 av "bambusen" er under vann, ?

Med tanke på spesial karr er det noen tips om steder å bestille fra? Gode priser, kvalitet ?
En annen tanke jeg har er hang on filter.
Vil dette hjelpe noe i forhold til oksigenforholdet i karret?
Dess mer bevegelse det er i overflaten jo mer oksygen får du tilført vannet. For å få dette oksygenrike vannet nedover i karet så må du derimot skape en form for sirkulasjon fra topp til bunn og motsatt. Et hang-on filter er kanskje greit nok for den første delen her (har ikke prøvd det så jeg kan ikke si noe hverken-eller), men til sirkulasjonen må du nok enten velge en annen type filter eller bruke en form for sirkulasjonspumpe i tillegg til hang-on filteret. Dette er ihvertfall det jeg tror. Har aldri satt opp noe sånt selv så noen praktisk utprøving har jeg ikke gjort

Du kan jo eventuellt bruke vallisneria også. Jeg vet ingen plante som gir meg større assosiasjoner til asia enn denne, selv ikke bambus.

Resten av spørsmålene håper jeg noen andre kan svare på. Jeg er egentlig ute på litt tynn is når det gjelder dette.
ikke så veldig glad i vallisneria, men tror jeg har den andre i et annet karr, og liker forsåvidt den godt.

Pris på spesialbestilling av karret fra dahlsdyrerike.no:
Et Aqualine med aluramme i målene L 40 x B 40 x H 60 kommer på 1634,-

Ikke en veldig avskrekkende pris må jeg si
Hvordan pumpe/filter?
Tenkte jeg skulle bestille dette akvariet jeg har fått pristilbud på.
Skal be de lage to huller til ut/inn for utvendig filter/pumpe.
Men hvordan filter/pumpe kan folk anbefale?
(Jeg er veldig ny i utvendig filter/pumpe så gjerne kom med litt forklaringer og. )

Den bøtta som er filter/pumpe det er inni den vannet og filtermaterialet er? Den trenger ikke stå i noe annet karr eller sånt i skapet under?

Tenkte prismessig å ligge på rundt kr 1000,- for filteret/pumpa.

Neste spørsmål blir jo da hvor store disse hullene for rør/slanger skal være?
Er dimensjonen forskjellig fra pumpe til pumpe? eller har de en standard dim på rørene/slangene?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap