Tetra-arter

Jeg har et lite akvarium på 63liter med levendefødende, hovedsaklig guppy og molly. Og lurer på om noen har tips til tetra-arter som kan passe til mitt akvarium. PH i mitt akvarium er ca 7,5 og temperatur ligger på ca 26 grader.

Kari Anne
Siden de aller fleste tetra trives best i ph på under 7 så vet jeg faktisk ikke om jeg kan anbefale noen av de.
Hva med blå peru-tetra, rødøyetetra, flammetetra, norsk flaggtetra eller gul kongotetra?? Disse skal kunne være i akvarier med PH opp mot 8. Men er det noen som vet om disse går bra sammen med mine guppy og molly??
Perutetra har anbefalt akvariestørrelse på 100 liter og er også kjent for å være nappete.

Rødøyetetra har anbefalt akvariestørrelse på 100 liter den også. Vet ikke om den er spesielt nappete av seg.

Flammetetra ser ut til å gå greit når det gjelder karstørrelse, men vær obs på at den trives og blir mest fargerik i kaldere vann. Vet ikke om denne napper.

I tillegg til å være ekstremt nappete så krever norsk flaggtetra et akvarium på rundt 100 liter.

Kongotetra krever hele 250 liter.

Du må også ta hensyn til at tetra er en stimfisk og derfor må være minimum 8-10 stykker for å trives. I tillegg til de fiskene du har fra før så kan det fort bli i meste laget med fisk i en liten 63 liter.
Tusen takk for svaret!
Da setter jeg tetra-prosjektet mitt på hold inntil videre!!
Er selv veldig glad i tetra-artene så jeg forstår godt at du har lyst på de, men levendefødere/fisk med slør og tetra er dessverre ikke den letteste kombinasjonen.
Hva med serpatetra, fantomtetra, glødebåndtetra, skjørtetetra eller kobbertetra? i følge fiskebasen burde disse passe, men er vel litt dårlig plass om du har mange store mollyer? Hadde tre molly i mil 60 liter en gang og syntes de tok opp hele plassen, men så var de også veldig store da
Hehe, ser jeg brukte litt vel lang tid på innlegget mitt
Satte nettopp serpatetraen, rød fantomtetra og kobbertetra på ønskelista mi.

Noen som har erfaring med rødhodetetra??

Vurderer et rent tetra-akvarium nå. Hvor stort burde det være og kan jeg blande tetra slik at jeg ikke trenger så mange av samme art? Vil de da holde seg hver for seg eller gå i samme stim??

Har snart bursdag, så nå skal familien få beskjed om at jeg ønsker meg større akvarium!!
vil anbefale større stimer istedenfor mange små. mange små stimer blir lett rotete, fisken vet utmerket godt at de ikke er det samme, så de fleste vil nok stime hver for seg. unntaket er vel neon og kardinal tetra som hvistnok kan stime sammen.. men så er jo de meget like av utseende..
Jeg har prøvd å holde tre forskjellige tetra-arter i min 180 liter, men det ble rett og slett et sabla kaos i karet. De stimer også i liten grad med hverandre slik at det bare var enkeltfisker i tre forskjellige farger spredd rundt overalt :b

Størrelsen på akvariet avhenger av hvilken art du velger. Det finnes små vakre tetra som ildtetra og neontetra som ikke behøver så stort akvarium, opp til tetra på rundt 15 centimeter (kanskje større også).

Om du ønsker andre fisk sammen med en stim tetra så kan du for eksempel velge noen av dvergciklidene (avhengig av størrelsen på karet hvilken du kan ha) eller kanskje en stim pansermaller. Begge disse vil ha sand som bunnmateriale.

Rødmunnstetra (om det var den du mente) regnes som en av de beste stimerne blandt tetra-artene.
Forsøkte en periode å etterligne ADA (Aqua Design Amano) . I prosjektet puttet jeg 20stk. rødnese tetra som eneste fisk i 60 litern min. Det ble litt vel mye av dem, for de stimte ikke overhode, bare svermet rundt. Ble ikke pent for å si det slik, så ikke ta for hardt i For øvrig er dette en rask fisk som er vanskelig å få i hoven om du skal ha den ut. Den spiller og ofte dø, så om de ligger med buken opp i posen må du ikke kaste dem sånn uten videre
For øvrig er den en vakker stimer i store kar, eller om du f.eks har et ciklide par eller gurami par (av liten type) sammen en liten stim blir det sikkert flott.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap