Yngelen rømmer :(

Har ca 2 uker gammel platyyngel i en sånn yngel-boks med sprinkler, men de bare rømmer! Skjønner ikke åssen de kommer seg ut eller åssen jeg kan unngå det! Noen som har erfaring med sånt?

Hadde 18 stk nå er det bare 10. Åtte er spist, og har klart å redde ca 6-7 stk tilbake igjen i boksen etter at de rømte. Trodde først de hoppa utav men har senka vannet slik at det er 2-3 cm opp til kanten + satt på lokk på boksen.
Har du scalarer i samme kar?
Scalarene har en egen evne til å suge ut yngel fra slike bokser.


Jeg pleier å ha litt planter oppi disse boksene,for da trekker yngelen mer mot midten der plantene er og ikke ut mot siden
Yngelen rømmer
Trekk en nylonstrømpe over yngelboksen,så vil det nok gå bra.
Blir ikke det for lite sirkulasjon inne i boksen hvis en tetter hullene på siden av boksen?
Enig med Frosken. Det er en viss risiko for at yngelen dør i den boksen om de ikke får nok sirkulasjon og friskt vann...

Er det ikke like greit å heller kjøpe seg en del mer planter til akvariet? Den mest dekorative og lettvindte løsningen for å sikre at en hel del levendeføder-yngel vokser opp i akvariet. Så lenge man har tett og rikelig beplantning, så vokser det opp såpass mange yngel at man ganske raskt får plassproblemer og ønsker seg flere akvarier....
Planter kan ofte kjøpes rimelig her på rubrikkannonsene på AF. Jeg ser at veldig mange nybegynnere har veldig sparsomt med planter, kanskje bare to-tre pinglete greier stående i akvariet. Undres på hvorfor? Man kan jo ikke få for mye planter i grunnen, hvis man ønsker at yngel skal overleve iallefall, og at fiskene skal ha nok gjemmesteder og plasser de kan trekke seg tilbake i ro og fred.

Flyteplanter er veldig bra til levendefødende fiskers yngel. Hos meg vokste guppystammen helt ut av kontroll fordi jeg har så tett beplantning i akvariene. Jeg ga bort alle unntatt to guppy i høst, og han som fikk dem, telte alle guppyene da han kom hjem. Det var litt over 150 guppy!! Og jeg har aldri noensinne løftet en finger for å hjelpe yngelen til å overleve. Kun godt med planter i akvariene.
Nylonstrømpe
Har gjort det med guppiyngel,og det funka hos meg.Men det er jo bare velge plante løsningen så er du jo sikker.Hilsen Magne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap