Asiatiske hara maller

Har akkurat fått tak i 10stk Hara Jerdoni maller. Fantastisk tøff sjelden skapning. Så gjenstår om jeg klarer å få drettet dem om en stund

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13316 Her er profilen.
Jeg hadde kjempelyst på disse for noen måneder siden, men fant ut at de er ulovlige i Australia

Interessant å se om du får til oppdrett
Ulovlige?
Hvorfor det?
Disse skal være de letteste Hara mallene og få til iallefall. Ser ut som små brune monster med vinger, hehe... Galtøffe. Legger ut noen bilder snart
på engelsk heter de moth cats, altså møllmaller. treffende ord egentlig, var på et lite foredrag om slike i høst. tøffe maller :p
Hehe...
Bra navn!!! Ligner på en møll så det monner hehe, morsomt
Atle Abel Salvesen
Hvorfor det?

Australia opererer med "Green lists" som spesifiserer eksakt hvilke arter som er lov å importere dit. Står en fisk eller et dyr/ insekt ikke på en slik liste er de forbudt.
Jepp, men hvorfor akkurat disse er ulovlige vet jeg ikke. De er spesielt strenge på import av maller. Kan bare regne med det er fordi de regnes som en trussel mot australsk fauna?
Det er nok bare at systemet har ekstremt strenge krav og ikke godtar noe som helst før de er helt sikre på spredningsfaren.
Da jeg var i Australia for ca 3 år siden var jeg i kontakt med flere importører og større forretninger. Et par av dem kunne fortelle at det bare var kommet 3 nye fisk på Green list i løpet av 3 år.

På et offentlig akvarium hadde de hengt opp et skilt, nærmest som en generell advarsel, at hvis man ble tatt for å importere fisk utenom lista ville man for en fisk kunne få AUD 150.000,- i bot. Dengang ca NOK 800.000,-

Australia har jo som kjent visse problemer med en rekke arter som har kommet dit mer eller mindre uønsket gjennom mange år.
Tilfeldig bekjentskap
© Tessa Brattsti-Øhlén
Reklame for plussmedlemskap