Parketten min er veldig ute av vater/selv bygging av akvarie skap.

Jeg har et ugjevnt underlag av parkett som jeg skal bygge akvarie skap til underlag til et 500 L akvarium på 90x80x70..

Hva burde jeg gjøre får å få dette best mulig og i vater?
Nå hører det med til sannheten at jeg leier..
Har tenkt på å støpe unnerlag av bettong eller høvle til plankene men nå er det veldig bulkete så det blir veldig mye jobb og surring.

Best mulig måte å gjøre dette bra på?
Noen erfaringer?
ingen som har hatt dette problemet ?
Det å bryte opp parketten kan være tidkrevende og kostbart. Spesielt om dette er gammel parkett som er limt. Og jeg tror ikke huseier hadde vært enig i å gjøre dette...

Hvor ugjevnt er gulvet? En enkel måte er å bruke en ben planke e.l. for å finne ut hvor stor ugjevnhet det er.

Så lager du akvarieskapet, setter det på plass og plasserer trekiler e.l. under som stabiliserer...
Alexus
Det å bryte opp parketten kan være tidkrevende og kostbart. Spesielt om dette er gammel parkett som er limt. Og jeg tror ikke huseier hadde vært enig i å gjøre dette... Hvor ugjevnt er gulvet? En enkel måte er å bruke en ben planke e.l. for å finne ut hvor stor ugjevnhet det er. Så lager du akvarieskapet, setter det på plass og plasserer trekiler e.l. under som stabiliserer...


Bryte opp parketten blir nok ikke aktuelt Selv om huseiern min er veldig årleit Den er nok ikke så gammel men den har blitt litt ruglete får å si det sånn

Det er gangske ugjevnt får å si det sånn

Trekiler vil jeg nok ikke bruke lys veier rundt 10 kg akvariumet veier rundt 50-60 kg om jeg ikke husker feil da dette blir 12mm glass.
+ 450 liter vann etter egenlaget bakgrunn samt 70-80 kg med sand/grus.
I tillegg vekten fra akvarieskapet blir jo fort oppi 600-700 kg der..
Og vil helst ikke la dette vile på en treskile
Men det var et godt tips

Er egetlig på jakt etter et godt tips til å bygge eller lage en ramme av noe slag jeg kan ha unner akvarieskapet

Om det er noe annet alternativ enn sement rett og slett
Samlern 2008
Jeg har et ugjevnt underlag av parkett som jeg skal bygge akvarie skap til underlag til et 500 L akvarium på 90x80x70.. Hva burde jeg gjøre får å få dette best mulig og i vater?


Det absolutt enkleste er vel benk med justerbare bein, f eks porsa el.

Du kan, hvis du skal bygge et skap, starte med å lage er ramme, eller en sokkel som benken kan stå inni. Inne i den tett soklene legger du diffusjonstett plast, og bruker selvrettende avrettningsmasse for å jevne ut ujevnhetene i gulvet.
Nils Vollstad
[QUOTE=Samlern 2008]Jeg har et ugjevnt underlag av parkett som jeg skal bygge akvarie skap til underlag til et 500 L akvarium på 90x80x70.. Hva burde jeg gjøre får å få dette best mulig og i vater?


Det absolutt enkleste er vel benk med justerbare bein, f eks porsa el.

Du kan, hvis du skal bygge et skap, starte med å lage er ramme, eller en sokkel som benken kan stå inni. Inne i den tett soklene legger du diffusjonstett plast, og bruker selvrettende avrettningsmasse for å jevne ut ujevnhetene i gulvet.

Ramme er planen og dette med selvrettende avrettningsmasse er holdbart og trygt?

diffusjonstett plast hvor får jeg kjøpt dette og evt prisen?
Kan jeg få dette på bauhaus foreksempel?
Samme spørsmålet om avrettingsmassen?
Pris hvor kan jeg kjøpe det?

hadde gått for stativ med justerings skruer uten tvil!!!!! absolutt det enklest.
Tror det vil bli enklere og billigere å kjøpe porsabord for så å lage møbelskap av dette igjen. Slik som dette.

Porsabordene er jo solide som bare det, og de har justerbare ben slik at akvariet står stabilt og i vater.

Avrettingsmasse kan du kjøpe hos byggvareforhandlere, Obs Bygg, Byggmaker osv.
stativ med justerings skruer? Som tåler 1 tonn?
Hvor får jeg kjøpt sånt justertbart stativ?
Og får jeg det i disse målene? Hvor hvem hva?
Alle butikker bør kunne bestille porsabord til deg. I tillegg selges dette (og sendes) hvert fall fra nettbutikkene aquamanias og webzoo, samt dahls dyrerike.

Oppgir du målene på karet (nøyaktig), samt hvor stort mellomrom du ønsker fra gulvet og opp til bunnen av karet, kommer aluminiumen ferdig kuttet og med alle de delene som trengs for å sette det sammen.
Samlern 2008
Jeg har et ugjevnt underlag av parkett som jeg skal bygge akvarie skap til underlag til et 500 L akvarium på 90x80x70.. Hva burde jeg gjøre får å få dette best mulig og i vater? Nå hører det med til sannheten at jeg leier.. Har tenkt på å støpe unnerlag av bettong eller høvle til plankene men nå er det veldig bulkete så det blir veldig mye jobb og surring. Best mulig måte å gjøre dette bra på? Noen erfaringer?


Hadde samme problemet i kjellerstuen med et veldig ujenvt lagt flisegulv.
Jeg la en 20mm sponplate på gulvet. Skar denne til slik at den passet akkurat under skapet.
Sponplaten ble justert til å være i vater med å legge oppskjærte biter av linoleumsfliser under. Dette er ca. 30 cm x 30 cm linoleumsbiter beregne på å legge selv som om det var fliser. Egentlig et ubrukelig produkt til akkurat det formålet, men de er ca 2 mm tykke og laget i et dødt materiale så utmerket for å bygge / justere under en plate.
Samlern 2008
stativ med justerings skruer? Som tåler 1 tonn?


Når du tenker på at disse bordene har flere "ben" som står i bakken, blir vekten fordelt på disse benene. Derfor er det ingen av justerings skruene som har ett tonn på seg.
Porsa er bord er egetlig litt uaktuelt...
Men en nød løsning selvsagt..

Alexus var ikke akuratt det jeg mente men hvor får man taki et sånt stativ?
Og til hvilken pris?
Dette bør gi en liten pekepinn på hva prisene ligger på.
Enkleste er å ta kontakt med webzoo og spørre hva du trenger til akvariet til de målene.

Eller ta en tur til akvarieforretningene i nærheten av deg
som sakt er egetlig ikke intresert i porsa stativ
trenger flere i ider og veileding

Bare å komme med forslag å hjelp
Jeg skjønner ikke helt?

Det stativet det blir snakket om er jo et porsa-stativ. Og, som den artikkelen det linkes til viser, er det fullt mulig å bygge inn dette stativet slik at det får mer inntrykk av et møbel enn et stativ

Da får du justert karet i vater selv om gulvet ikke er rett, og med innbygging får du møbel-følelsen. Synes det høres ut som et meget godt alternativ
Og i tillegg tror jeg at det å sette opp ett porsastativ og kle det inn blir det billigste og enkleste alternativet.

I tilfellet du skulle bruke avretningsmasse måtte du i tilfellet bruke en god del, som blir nokså tungt til slutt. Avrettningsmasse blir nokså sprøtt og knekker lett.

Gå for porsa-løsningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap