Hjelp til malawi

Hei.

Jeg har nettopp satt opp et 450 liters malawi kar.
Nå er alt igang og klart. Mangler bare det viktigste, FISK!

Har vært på alle (de fleste) akvariumsbutikkene i Oslo/Akershus, men vet ikke hvilke fisk jeg skal kjøpe. hvem går sammen? hvor får jeg tak i disse? Jeg ønsker fargerike fisk(er) som går godt sammen uten at det blir rotete.

Jeg har lest og lest i flere bøker om malawi, men blir liksom bare mer og mer usikker. For alle fisker virker som de krever sn egen stil.

Akvariumet mitt er av Juwel Vision med innvendig pumpe (1000l)
Og en Fluval FX5 (2500l?)
Quartz sirocco(fin grus) som er blandet med litt sand, som bunnsubstrat.

Har du/dere forslag på oppsett av malawifisk for meg??
Er SÅÅÅÅH fortvilt............................
Hei Lars Erik!
Du har kommet godt i gang der, og fint at karet er så stort.
Kanskje du først bør finne ut hvilken gruppe malawi du vil ha?
Aktive mbunas som vil ha ekstra mye stein?
Eller litt roligere frittsvømmere (tidligere kalt for hapliser) som vil ha noe stein, men også åpent sandområde?
Jeg har et kar for hver av disse gruppene. Du kan se dem i profilen, bare som eksempler.
Mbunas har masse farger, men frittsvømmere har mer metallic-farger (sånn generelt).

Siden du bor i eller ved oslo så kan du ta turen til NOLS ciklidhobby i Østersund og kjøpe noen av disse:

Malawiciklider
Hmm
her har du link til min malawi/tanganika

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=10337

Delfinciklidene er jo en nydelig fisk fra malawisjøen...
Tusn takk for gode å raske svar..
Jeg er har ferie for tiden, så all tid går til mitt nye akvarium.

Må bare fortelle litt nom prosjektet mitt.
Jeg er elektriker av meg, så jeg har laget en liten "stjernehimmel" i akvariumet, som samsvarer med månelyset mitt.
Lysene styres av tidsrele som gjør overgangen fra vanlig lys til månelys med stjerner i bakgrunn, jevnere..
Så har jeg laget huler i bakgrunnen, slik at de blir innfelt.
Kan legge ut bilder etterhvert.

Jeg tenkte å dra til Uddevalla eller strømstad å se etter fisk, men er vell lurt å vite hva man skal ha.
Har tenkt på Mbuna....
Men jeg fortsetter mitt søk etter fisk..

Delfinciklidene er jo bare rå fine...
JA, JA! BILDER! Høres kjempespennende ut! Stjernehimmel i karet

Synes det er vanskelig å anbefale noen spesielle arter. Det finnes jo så utrolig mange arter, og i tillegg så har artene forskjellige lokasjoner med litt annet utseende.
Selv vil jeg anbefale de jeg har, men de fleste vil vel si det samme. Man ender gjerne opp med arter som fungerer med hverandre, etter prøving og feiling.

Generelt: Vil anbefale deg å ikke ha for mange arter, men heller større gruppe av hver art. Bare to hunner pr han kan bli for tøfft iblandt.
Det kan også være lurt å kjøpe ungfisk som får vokse opp sammen, og så tar du ut evt problemfisk. På den måten kan de lettere tolerere hverandre, og du kan ha flere hanner av samme art.

Et råd til: Tenk ut om du vil ha mest mulig "ekte" biotopakvarium, eller om det er OK med f.eks. manipulert fisk. I handelen finnes det "Fire fish", rød Hongi ++, og slike er avlet frem pga fargen. Noen synes det er OK, andre ikke. Det er ikke bestandig de i butikken har info om dette selv.
ca 35 fisk er fint hvis du skal ha mbuna.enig med de andre svar ha heller fler av samme variant.kjøper du ungfisk er det fint å kjøpe 10 stk av hver.Når det gjelder valg av fisk så syns jeg det er noe du skal bruke noe tid på.De fleste mbunas kan gå sammen,men du skal passe på at hunnen ikke ligner hverandre for mye da det er stor fare for at de krysser hviss du har planer om å ta vare på yngel.
Nå er det sånn at jeg har sittet på nett og lest og lest.
Samtidig som jeg har lest og lest i akvariums bøker, men blir liksom bare mer usikker.

Men jeg tror jeg kommer til å velge meg ut en favorittfisk og bygge opp under dette..

Tror det blir den rette måten å gjøre et på.
Det hvar det jeg mente.fin noen fisker som du liker å ikke hva andre liker
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap