Massiv fiskedød i 43l akvarium- trenger råd ifb bytte av akvarie

Jeg har et 43 l akvarium, og imorgen anskaffer jeg et på 80-90 liter. Jeg trenger hjelp til å få opp dette akvariet , samt hva jeg skal gjøre for å ikke ta med meg problemene i det lille akvariet over i det store.

Ph blir rasks høy i det lille akvariet- jeg har derfor byttet ca 10 l hver dag i 2- 3 dager. Jeg har målt ph i det lille akvariet til ph 8 dagen etter at jeg har byttet 10 l, så det er noe rart... jeg har ikke fått utsalg på nitritt.

Akkurat nå, lørdag morgen, er det to guppy og en sebrafisk i akvariet. Jeg kjøpte 10 sebrafisk og en malle på onsdag... mao- massiv fiskedød. Den første sebrafisken døde omtrent med engang den kom i akvariet, etter det har det bare gått slag i slag- mallen levde ett døgn...

Jeg har en pumpe som er beregnet til 70-100l akvarium, denne har jeg stilt mot kortveggen og bruker en "spreder".

Kan det være at jeg har parasitter i akvariet ? Og, om det er parasitter, hva gjør jeg? Vil parasitter angripe så fort ?

Eventuelt annet som kan være feil ? Hva skal jeg gjøre ?

Er takknemlig for alle svar og alle gode forslag! Jeg vil så gjerne få til akvariet!!
Heisann og velkommen hit !
Jeg lurer på hvor gammelt filteret ditt er?Hvor lenge det har vært oppe og gått altså.
Elles står det mye god info i akvarieskolen,du finner lesestoffet under artikler oppe til venstre.
Hva slags testere har du?

mvh
Det som slår meg er det store antallet fisk som ble satt inn på en gang. Sannsynligvis har du overbelastet filteret. Har du test for ammoniakk? Mistenker at det er det som er problemet.

Har du testet pH rett fra kranen?
Filteret/ pumpen var ny på mandag, og har vært i drift siden. Testene jeg har er seratester, ph, nitritt og hardhet.

Jeg har ikke testet for ammoniakk. Jeg har testet vannet i kranen, det hadde ph7.

Det jeg er mest redd for, er at det skal være parasitter som følger med over i det nye akvariet, om det da er noen forhåndsregler jeg må ta i forhold til sand, planter, røtter, fisk. ( Nå døde også den siste sebrafisken, så da er det bare to guooyer igjen)
Det er nok ikke parasitter, men forgitfning av vannet. Enten ammoniakk eller nitritt (eller begge deler).

Det tar 4 uker før filteret er i stand til å håndtere avfall som avføring og matrester. Frem til da vil avfallet forgifte vannet.

Anbefaler at du klikker på "artikler", deretter "Akvarieskolen" øverst på siden her, og leser spesielt to artikler: Oppstart av akvarium og vannverdier. Dette vil forklare mye av hva som skjer i et nystartet akvarium, og hvorfor fiskene dør.

Det at PH øker kan være fordi du har noe i karet ditt som øker PH. Men PH økning slik dreper egentlig ikke fisk på denne måten. PH-økningen er et problem, med det viktigste nå er at karet er for nytt til å sette inn fisk

Kjøp i hvert fall ikke flere fisk nå, før det har gått 4 uker. Og da kjøper du noen få hver gang og ikke alle på en gang. Filteret trenger tid til å omstille seg økt belastning.

Bytt minst 30% vann daglig fremover så får vi håpe at resten av fiskene klarer seg.
Vi skal hente det nye akvariet imorgen. Er det da greit at jeg tar sand, planter, vann og de to stakkars fiskene mine over i det nye akvariet? ( De kommer jo til å få DEN dansesalen!!) Jeg skal vel ikke vaske sanden el?

Så lar jeg bare karet stå noen uker, sjekker vannverdier osv, etter det prøver jeg med noen fisk?

Jeg har lest oppstartsartikelen, men ettersom jeg er såpass ny, og det ikke går så bra, er jeg redd for å ikke skjønne alt... Og jeg er veldig takknemlig for svar! Tusen takk skal dere ha!

Skal vi se. Er akvariet og sanden nytt? Eller kjøper du brukt?

Om du kjøper brukt, er det akvariet oppe og går nå, eller har det vært nedpakket. Det som egentlig er viktig er: Har filteret vært avslått mer enn en times tid når du har fått karet?
Akvariet på 43 l kjøpte vi nytt til jul, sanden er ergo i bruk.

Akvariet vi henter imorgen, kjøpes brukt. Jeg tror det har vært i bruk, det er iallfall akvariemennesker som selger det. Det akvariet er ikke opp og går nå, det har stått lagret.

Filteret/ pumpen går i akvariet på 43 l nå.

Ettersom jeg har kjøpt et større akvariet, har jeg også kjøpt mere sand. Denne skal selvfølglig skylles grundig før jeg tar den i akvariet. Så da blir det litt gammel og litt ny sand.
Ok. Siden filteret i 43-literen var nytt på mandag, og det ikke er med et annet, innkjørt, filter med det karet du henter i morgen må karet naturligvis behandles som et nyoppsatt akvarie, med 4 ukers innkjøringstid.

Hva slags sand er dette? Lurer på om det kan være den som øker PH i karet ditt.

Er det det, bør du nok vurdere en annen sand. Er det ikke det, er det bare å flytte over sand, planter og det hele fra 43 literen og inn i det nye karet.

Da blir det vel to guppy som flyttes over også. Du må bytte mye vann ofte. Har du nitritt-test kan du teste daglig slik at du følger med. 2 guppy er ikke all verden i en 90-liter, og dersom du bare mater annen hver eller hver tredje dag (og da bare litt), kan det hende de neste 4 ukene ikke bare blir død og frustrasjon

Men ikke kjøp noen nye fisk før innkjøringsperioden er ferdig
Har du fått prakket på deg et eller annet pulver eller noen midler på flaske av de ansatte på dyrebutikken? Ting de påstår at "dette måååå du ha" og "dette må du bruke" også videre?? Tilsetter du noe som helst av ting og tang til vannet du har i akvariet??

Med den ph'en du beskriver, er jeg bombesikker på at noe er tilsatt vannet. Du får ikke ph fra 7 til hele 8 på et døgn sånn uten videre.
Hei. Ja,det er ikke enkelt i denne fiskeverden. Jeg er selv ganske fersk, men man lærer og prøver hele tiden. Jeg byttet også til større akvarie, skyllet sanden( ny sand) for sikkerhets skyld, da det ble mye grums forrige gang fra sanden i det første akvariet. Har du i vannforbedringsmiddel? Det får du kjøpt hos forhandler. Bruk rådene/tidsbruket som står på posen du får fiskene i når du kjøper dem, når du skal ha dem i nytt(eller samme)akvarie.De trenger viss tid på å venne seg til nytt vann. Ikke skift vann for ofte heller, da det skal være en viss kultur i vannet. Lykke til
Det er akvariesand, noe som hørte til den pakken vi kjøpte, samt noe i gull og noe i rosa. Jeg skal sjekke om den fargede sanden er kalkstein, men alt er kjøpt i dyrebutikken og skal være egnet for akvarie.

Sanden som jeg nå har kjøpt, er svart, og kjøpt i dyrebutikk.

Da satser jeg iallfall på å sette alt over, skifte vann hver dag ( ca 30 %) og teste vannet for nitritt før jeg skifter vann. Høres det ut som en god plan?

Men hvor lenge skal jeg skifte vann? Antar at jeg tilfører fisk om 3 uker?
Fidus
Det er akvariesand, noe som hørte til den pakken vi kjøpte, samt noe i gull og noe i rosa. Jeg skal sjekke om den fargede sanden er kalkstein, men alt er kjøpt i dyrebutikken og skal være egnet for akvarie. Sanden som jeg nå har kjøpt, er svart, og kjøpt i dyrebutikk. Da satser jeg iallfall på å sette alt over, skifte vann hver dag ( ca 30 %) og teste vannet for nitritt før jeg skifter vann. Høres det ut som en god plan? Men hvor lenge skal jeg skifte vann? Antar at jeg tilfører fisk om 3 uker?


Ja,si det. Det eneste jeg kan fortelle,er at jeg har hatt fiskene i det nye akvariet siden begynnelsen på januar i år.De lever enda. Jeg har enda ikke sjekket ph,og nitritt,for fiskene ser friske ut. Vannet skiftet jeg ca.en gang i uka( tok ut ca.15l av et kar på 60l), helt til min tante kom på besøk og lurte på hvorfor akvariet mitt var SÅ rent??Hun sa at det var unødvendig å stresse med å skifte vann så ofte.Da kunne ihvertfall fiskene bli stressa! Det skal visst være en viss kultur nede i akvariet, så nå har jeg ikke stresset med å skifte vann på en stund.Fyller heller etter,da det fordamper endel.
Sanden kan godt være beregnet for akvarier og likevel slippe ut stoffer som øker PH. Enkelte fisk vil ha høy PH (over 8), og da brukes ofte sand som øker PH. Men for det store flertallet av vanlig selskapsfisk er PH over 8 litt for høyt

Du sjekker dette enkelt ved å gjøre følgende:

Fyll en bøtte halvfull med vann. La den stå over natta. Mål PH dagen etter. Fyll en god del sand i bøtta, og vent et par-tre dager. Mål PH igjen. Har PH økt, vet du at det er sanda som er "synderen"

Ellers høres det ut som en plan det du skisserer. Vannbyttene er det godt mulig du må holde på med i 3-4 uker, siden det tar så lang tid å opparbeide en god bakteriekultur i filteret. Jevnlige nitritt-tester kan jo gi en pekepinn på det utover de neste par-tre ukene.
FiskeTove
JaHun sa at det var unødvendig å stresse med å skifte vann så ofte.Da kunne ihvertfall fiskene bli stressa! Det skal visst være en viss kultur nede i akvariet, så nå har jeg ikke stresset med å skifte vann på en stund.Fyller heller etter,da det fordamper endel.


Dette er en av akvarie-mytene som henger igjen fra flere tiår tilbake (og tydeligvis er svært så seiglivet).

Friskt, rent vann er bare positivt! I naturen får jo alle fisk tilført nytt vann hele tiden, de må ikke puste og leve i det samme vannet de gjør fra seg i. I et akvarie, som er så lukket er vannbytter en nødvendighet. Tommelfingerregelen sier 30% en gang i uka. Det er den eneste måten vi kan få vekk overskuddsnæring på

Vannbytter er ikke stress for fisk om det er gjort "riktig". En slange tapper vann ut, så tømmer du vann tilbake i karet. Og passer på at vannverdier og temperatur ikke endres for mye. Mine fisk svømmer i strømmen fra vannet jeg heller ut av bøtta når jeg skifter vann. Helt tydelig at det ikke oppleves som stress, kanskje heler oppleves "godt"
Jeg har hatt i litt salt ( 1/2 ts), vannforbedringmiddel, antistress for fisk og biokultur. Det er det.

Skal prøve sandtipset nå når jeg skal skifter akvarie.
Stort sett alt av dette kan du kutte ut

Vannforbedringsmiddel bruker jeg selv innimellom, fordi fiskene av og til viser tegn til å klø om jeg ikke gjør det.

Salt hører ikke hjemme i et ferskvannsakvarium (selv om dyrebutikkene påstår det). Enkelte typer fisk kan faktisk dø av salt i karet, det gjelder spesielt fisk som sugemaller og pansermaller.

Biokultur er nok et middel som lover gull og grønne skoger, men som slett ikke virker etter hensikten, og antistress vet jeg ikke engang hva er, men nødvendig er det ikke.

Det finnes rett og slett for mye produkter som er laget kun for å tjene penger, ikke fordi de gjør noe som helst nyttig i karet
Ja det er mulig du har rett. Men fiskene ser nå ut til å trives, fyller jo uansett på friskt vann,etterhvert som det fordamper. Men jeg skifter ut 30%av vannet ca.en gang i mnd.nå på et akvarium på60l.
ElinH
Stort sett alt av dette kan du kutte ut ;-) Vannforbedringsmiddel bruker jeg selv innimellom, fordi fiskene av og til viser tegn til å klø om jeg ikke gjør det. Salt hører ikke hjemme i et ferskvannsakvarium (selv om dyrebutikkene påstår det). Enkelte typer fisk kan faktisk dø av salt i karet, det gjelder spesielt fisk som sugemaller og pansermaller. Biokultur er nok et middel som lover gull og grønne skoger, men som slett ikke virker etter hensikten, og antistress vet jeg ikke engang hva er, men nødvendig er det ikke. Det finnes rett og slett for mye produkter som er laget kun for å tjene penger, ikke fordi de gjør noe som helst nyttig i karet :(


Da tilsetter jeg ingenting nå når jeg dobler vannmengden i det nye akvariet.
Antistress er vel egentlig bare noen fiskevitaminer, på sett og vis.

Det viktigste er vel at jeg finner ut hva som passer for mitt akvarie mht vannskift, sammensetning av fisk og hva jeg eventuelt skal tilsette. Kvaliteten på vannet i krana kan jo være litt ymse?

Men, tommelfingerregelen er altså at man skifter 30 % av vannet hver uke og tilsetter minst mulig? Så da gjenstår det bare å få fisken til å leve i akvariet...
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap