Krav til karantene/syke kar?

Har skaffet meg et 17 liter kar som skal brukes som karantekar ved innkjøp av nye fisker, som sykehotel ved behandling, og muligens som yngel kar.
Karet vil stort sett bare bli brukt av guppyer.
(Jeg har kun guppyer, noentetraer og noen ottoer.)

Hva trenger man i et slikt kar? og hvordan bør man kjøre det?

Skal man ha i sand og planter? Trenger man filterpumpe? eller skal man basere seg på å bytte masse vann i dat daglig?

Egentlig er vel spørsmålet mitt om man skal skape et kar med balanse ved bakterier i harmoni, eller skal man ha et kar hvor man holder det nærmest helt rent og baserer seg på masse vannbytte slik som i gullfiskboller?

Hvis jeg kjører det uten kultur, hvor mye og hvor ofte bytter man vann da?

På forhånd takk, håper på gode råd.
Et karantene-/sykdomskar trenger ikke substrat, og heller ikke noe særlig med planter. En plante eller to og en hule fisken kan gjemme seg i holder lenge.

Jeg ville hatt et filter til det. Dette kan alltids stå og gå i et innkjørt kar mens det ikke er i bruk, eller du kan kickstarte det hver gang du skal bruke det i karantenekaret. Førstnevnte metode vil være mer pålitelig.

Hvis du ikke vil ha filter må du bytte vann minst annenhver dag. Kommer litt an på mengde fisk i karet. Ved stor belastning (f eks en gruppe yngel) må du bytte 1-2 ganger om dagen, mens hvis det er snakk om en eller to voksne guppy holder det med annenhver dag, med mindre du ser at de sliter.

I kar hvor jeg ikke har filter bytter jeg ca 30-50% annenhver dag, med vann som har stått over natten slik at tempen er den samme.
Mvjnz
en hule fisken kan gjemme seg i holder lenge. Jeg ville hatt et filter til det. Dette kan alltids stå og gå i et innkjørt kar mens det ikke er i bruk

Det viktige med et karantenekar er at man får observert fisken godt under karanteneperioden. Syk fisk har en tendens til å gjemme seg og trekke seg tilbake. En hule kan da fort virke mot sin hensikt. Skal du ha noe slags gjemmested for fisken bør det være en åpen sak med innsyn fra flere sider.

Jeg ville også vært forsiktig med å flytte filter frem og tilbake mellom karantenekar og vanlige kar. Du kan da risikere å dra med deg ting fra karantenekaret til det vanlige karet.
Joakim, ja det er litt det jeg tenker angående filter også. Nå har jeg eget filter i karantenekaret, men det er nok urealistisk å tro at man skal kunne ha en god bakterie kultur i et slikt kar, spesielt når det skal brukes med medisiner i ny og ne.

Hva gjør dere andre da? Tomt glasskar som renses og tømmes mellom hvert bruk, eller et som man prøver å holde i balanse med planter og sand og som går selv om det er tomt?
skal du ha i medisin så må du vel uansett inn og bytte vann daglig.
jeg ville nok bare latt filtere gå om du ikke har planer om å pakke ned akvariet mellom hver gang du bruker det.
så må du jo se det ann når du skal ha i medisin om det kan påvirke filteret eller ikke. ved sykdom bør du ta vannbytte ofte, men det gjør ikke saken verre ved å ha et filter i. om ikke annet så ihvetfall for å få sirkulasjon i vannflaten slik at vannet ikke blir oksygenfattig.

det er ihvertfall min mening, men jeg har ikke karantene kar ståender så skal ikke være for skråsikker.
Hvis fisken har vært i karantene i en måned og man erklærer den frisk, er det ingen grunn til å tro at filteret skal dra med seg sykdommer. Hvis man flytter fisken fra karantenekar til et kar med andre fisker, er det ikke noe større fare for sykdom hvis man flytter filteret sammen med fisken.
Krespen
Hva gjør dere andre da? Tomt glasskar som renses og tømmes mellom hvert bruk, eller et som man prøver å holde i balanse med planter og sand og som går selv om det er tomt?

Jeg har et lite kar som er satt opp helt vanlig. Et lite luftpumpefilter, noen få planter, noen steiner og et tynt lag sand på bunn. Når det ikke er fisk der slipper jeg oppi noen eplesnegler som flyr rundt og lager litt møkk som filteret kan hanskes med. Dog må man være obs på at om man setter inn en liten stim på 10 småfisk i et "tomt" karantenekar blir det litt for mye for filteret de første dagene så pass på vannverdiene.
Takk for tips og gode tanker rundt temaet.

Jeg ser vel egentlig nå at man bør ha to kar, et for karantene med filter som går bestanding og som også kan brukes til yngel, og et eget for medisinering.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap