- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sebrasnegle på luftige turer. Normalt?
Sebrasnegle på luftige turer. Normalt?
Postet 28.03.09 kl 18:39
Endret: 28.03.09 kl 18:41
Postet 29.03.09 kl 15:20
Min sebrasnegl og tigersnegl har gjort det samme i nyoppstartede (kickstartede) akvarier. Jeg har ikke målt dårlige verdier i disse akvariene så jeg har rett og slett gått ut fra at de har vært ute etter mat. Lite alger i nystartede akvarier antagelig. Mulig de også da hviler for å spare på energien.
En gang så holdt den faktisk på å stryke med for meg. Den falt ned og ble liggende med kroppen utenfor skallet og jeg flyttet den da tilbake til hovedkaret (hadde flyttet den ut i forbindelse med medisinering der). Da kom den seg i løpet av noen timer. Aner faktisk ikke hva grunnen var den gangen. Alt var ok når det gjaldt verdier, det eneste var at karet var nokså sterilt.
Så lenge du ikke har skadelige verdier av ammoniakk, nitritt eller nitrat og sneglen bare gjør dette av og til så ville jeg gått ut fra at den var på matjakt rett og slett. Om den er nyinnkjøpt så kan det også være at den har fått i seg litt lite mat den siste tiden og derfor hviler en del.
I godt innkjørte akvarier så kan de finne på å hvile i vannflaten, men beveger seg ytterst sjelden ut av vannet, ihvertfall her hos meg.
Synd de ikke kan snakke og fortelle hva som er problemet
En gang så holdt den faktisk på å stryke med for meg. Den falt ned og ble liggende med kroppen utenfor skallet og jeg flyttet den da tilbake til hovedkaret (hadde flyttet den ut i forbindelse med medisinering der). Da kom den seg i løpet av noen timer. Aner faktisk ikke hva grunnen var den gangen. Alt var ok når det gjaldt verdier, det eneste var at karet var nokså sterilt.
Så lenge du ikke har skadelige verdier av ammoniakk, nitritt eller nitrat og sneglen bare gjør dette av og til så ville jeg gått ut fra at den var på matjakt rett og slett. Om den er nyinnkjøpt så kan det også være at den har fått i seg litt lite mat den siste tiden og derfor hviler en del.
I godt innkjørte akvarier så kan de finne på å hvile i vannflaten, men beveger seg ytterst sjelden ut av vannet, ihvertfall her hos meg.
Synd de ikke kan snakke og fortelle hva som er problemet
Postet 29.03.09 kl 18:49
En av mine rømte forleden dag. Den ble desverre ikke funnet før det var for sent. Ellers ser jeg ofte at de "henger" like over vannflata.
På "rekesiden" du selv har reklamert for, står bl.a. :
"The Zebra Nerite Snail can tend to escape from a tank and make its way outside of the tank."
På "rekesiden" du selv har reklamert for, står bl.a. :
"The Zebra Nerite Snail can tend to escape from a tank and make its way outside of the tank."
Postet 30.03.09 kl 07:55
Min var på spasertur oppunder armaturet en gang i løpet av den første uka. Kunne ikke på død og liv finne den, så jeg åpnet armaturet, og der lå den, inntill en våt papirbit som jeg hadde satt inn dagen før for å stoppe noe drypping (takk og lov!). Jeg tettet hullet bak papirbiten for jeg trodde dette var noe den kom til å fortsette med, men den har ikke gått så langt siden. Den er ofte på glasset over vannflate og spiser inntørkede alger, men er aldri der lengre enn noen timer og går heller aldri helt opp. Tigernseglene mine har aldri gjort det som jeg har sett, og de har jeg hatt en 3 uker eller noe nå.
Postet 30.03.09 kl 10:00
"Well, I'll be damned! Cancel the funeral, and set the table for a party!"
Jeg la den "døde" sneglen i en liten boks med vann fra karet den hadde gått i før jeg gikk på jobb idag morges. Nå ser jeg at den "traver" rundt nedi der som om ingenting hadde hendt. Den har vært savnet i 2-3 døgn.
Jeg kom nesten i litt andektig påskestemning, jeg.
Jeg la den "døde" sneglen i en liten boks med vann fra karet den hadde gått i før jeg gikk på jobb idag morges. Nå ser jeg at den "traver" rundt nedi der som om ingenting hadde hendt. Den har vært savnet i 2-3 døgn.
Jeg kom nesten i litt andektig påskestemning, jeg.
Postet 30.03.09 kl 17:07
samme trodde jeg om min eplesnegle også... helt til jeg innså at de andre sneglene og rekene spiste på den.
Skjønner forøvrig ikke hvorfor den døde, den største og den misnte av 9 snegler døde litt over en uke etter jeg hadde skaffet dem, bortsett ifra noen få reker som døde under frakt (av veldig mange) så lever de tilsynelatende alle sammen, samme gjelder for andre fisker og tilogmed små skjøre ancistrus. Er det noen andre ting som kunne ha tatt livet av en eplesnegle eller kanskje den rett å slett var gammel? (hvor gammel blir de egentlig?)
-tror ikke du trenger å bekymre deg over oppførselen til sebra'n, om den reagerer på vannet så kan det jo rett å slett være at den har stått i helt andre vannkvaliteter, for å gjette. Men jeg vil bare tro at den fantfinner det for godt å hvile akkurat der
Skjønner forøvrig ikke hvorfor den døde, den største og den misnte av 9 snegler døde litt over en uke etter jeg hadde skaffet dem, bortsett ifra noen få reker som døde under frakt (av veldig mange) så lever de tilsynelatende alle sammen, samme gjelder for andre fisker og tilogmed små skjøre ancistrus. Er det noen andre ting som kunne ha tatt livet av en eplesnegle eller kanskje den rett å slett var gammel? (hvor gammel blir de egentlig?)
-tror ikke du trenger å bekymre deg over oppførselen til sebra'n, om den reagerer på vannet så kan det jo rett å slett være at den har stått i helt andre vannkvaliteter, for å gjette. Men jeg vil bare tro at den fantfinner det for godt å hvile akkurat der
Postet 30.03.09 kl 17:20