Kan jeg bruke medisin for hvitprikk og

bakterielle sykdommer i karet til corydoras? den ene ser ut til å ha fått noe sår som ser betent ut i forbindelse med ryggfinnen og ryggen, + den ene brystfinnen.
de ser alle ellers friske ut, også den som er skadet ,de legger egg i høy skala stadig vekk, nærmest til hver helg.
Men er dette stoffet skadelig for coryer... selvfølgelig står jo alt på håpløse språk...
I fiskeoppdrett kaldte vi dette melakittgrønt... men jeg vet jo ikke om det er det samme selv om vannet blir veldig grønt av d.
"Medisin"? Den har vel et navn skulle jeg tro?
Umulig å svare på spørsmålet ditt før du opplyser produsent og medisinens navn.

PS!
Malakittgrønt er et stoff som ofte brukes som et virkestoff i en del medisiner, ja. Men det navnet er ikke en medisin i seg selv (det er veldig giftig i ren form!), det er navnet på en bestemt type virkestoff, en del av "miksturen" i en medisin.
For meg høres det ut som bakterieangrep, eller ganske enkelt bare skrubbsår/skade. Greit å bruke medisin uansett, så slipper du kanskje infeksjon. Malakittgrønt kan brukes mot sopp, parasitter(hvitprikk) og bakterier. Det er veldig effektivt mot sopp, og skader ikke egg heller hvis den doseres riktig. Ang dosering, så kan man ta utgangspungt i produsentens anbefaling, men med forbehold ang hardheten (gh) din i karet. Noen medisiner blir blir sterkere i hardt vann og noen svakere. Malakittgrønt kan fåes på apotek, men er veldig drøyt. 1 gram pulver gir medisin til mange tusen liter vann, så se etter oppkrift/dosering hvis du skal gjøre det selv. Malakittgrønt kan tilogmed brukes mot hvitprikk og enkelte hud-bakterie i saltvannskar, uten og skade koraller og anemoner. Mange merker bruker derfor malakittgrønt som en av flere ingredienser, men hvis malakittgrønt er den som blir nevnt, kan du nok bruke full dose uten å skade hverken fisk eller miljø. Er du usikker, så bruk vannbytte og aktivt kull og bytt medisin.
Sorry formulerte meg
kanskje litt feil, mener ikke at det "er" melakittgrønt, men d oppfører seg og ser ut som d i vannet.(vi brukte navnet melakittgrønt i alle fall den gang innen oppdrett, som behandlingsform, at d het noe annet kan kanskje være...)
Visst jeg forstår dette rett, så står d på esken og flaska:
Dr Lang Heilmittel, heilmittel konsentrat gegen ichtthyphtirius...
Tysk på flaska og eska, men d står på engelsk også at d er for hvitprikk osv.
Jeg vet jo at de andre fiskene ble friske, da jeg brukte d på de, de hadde hvitprikk syke for noen år siden blir d vel nå, i et bittelite akvarium. Men jeg vet jo at coryene er sensitive for bla salt, har jo ikke lyst å knerte de med dette middlet, men den ene stakkaren er så sår, sikkert etter å kanskje ha skrapet seg- uten at jeg skjønner på hva, i alle fall tror jeg han trenger en form for behandling.
Min erfaring med både corydoras og andre maller er at de fleste tåler forskjellige medisiner godt. En god del fisk inkl. div maller er sensitive for salt( C. aeneus tåler mye salt og hardt vann med lang tilvenning), og medisiner som inneholder kobber eller formaldehyd(vannløste formen av formalin). Ergo kan du bruke det meste av vanlige kjente medisiner/midler mot bakterier og sopp for å unngå infeksjon i sårene til fisken din. En god regel kan være å bruke halv dose først, for å se om fisken reagerer dårlig(raskere pusting, svimling og misfarging+++). Kan du få tak i JBL Furanol eller AkvariumMünster's Aquafuran, er dette en kraftig og kunstig antibiotika som ikke stresser fisken i det heletatt. har brukt den masse både hjemme og i butikken på nyankommet fisk fra importer, hvor fisken har skadet seg fysisk i posene og er generellt svekket. Denne medisinen tar både bukvannsott og "popeyes"!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap