Setter sammen reker?

Inaktiv bruker
Går det å blande reker, som kirsebær reker og røde krystall reker?
Ja, det går helt fint! Her er et fint skjema for å se hvilke reker som går sammen. Kirsebærreker er ikke i slekt med Røde Krystallreker.
det at de ikke kan krysses betyr ikke at det er problemfritt
kirsebærreker kan lett utkonkurere crs, med høyere formeringsrate blant annet.
Her er det flere ting å tenke på.

Det første er om artene kan blande seg (det er ikke ønskelig).

Sjekker du i snegle- og skalldyrbasen, er det sjanse for at rekene som er i familien Carinida kan krysse seg med hverandre, og reker i familien neocaridina kan krysse seg med hverandre.

Kirsebærreker og røde krystallreker kommer fra hver sin familie, og krysses derfor ikke.

Den andre tingen du må tenke på er at rekene er forskjellige i oppførsel. Det er stor risiko for at den ene arten (her: kirsebærrekene) utkonkurrerer den andre arten, fordi de formerer seg langt raskere, og dermed også utkonkurrerer den andre arten i matfatet.

Min egen erfaring er fra i sommer hvor jeg ventet på reolen. Regnet ikke med lange ventetiden, og satte derfor krystallrekene og kirsebærene i samme kar, i den tro at det ville ta en ukes tid. Det gjorde det ikke, og de gikk sammen i flere uker :p Merket ingenting i forhold til mat, men jeg så ikke en eneste reke med egg på den stunden. Da jeg fikk skilt de i to forskjellige akvarier, poppet det frem den ene reka med egg etter den andre hos begge artene. Helt tydelig at de trives best i eget selskap!

Jeg anbefaler derfor artskar for reker, og ikke blanding
Godt poeng, Sanne!

Odd Arne: Som Sanne sier vil kirsebærreker formere seg veldig rask! Ikke bli overrasket hvis populasjonen av kirsebærreker fordobler seg på 3-4 uker!
Har fått noen småtasser i det lille akvariet(15 l). Har lenge sett bare bitte små reke babyer, ca 0,5-0,8 cm.
hvor raskt vokser kirsebær rekene?
Også går det noen eplesnegler i det samme akvariet, går det greit å ha reker sammen med eplesnegler? Det er masse planter og alger i akvariet, så de har nok å spise, tror jeg :s
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap