Agressiv gullgurami hann

Hei, har noen spørsmål ang. mitt par med gullgurami. Har altså en liten hunn og en litt større, VELDIG pen hann. Han er etter henne hele tiden, biter henne i halen og svømmer etter henne. Noen ganger så blir hun jaget sånn at hun svømmer på glasset også.. er litt bekymra for henne. Hun er ikke blitt sky eller noe, men det må da vel stresse henne? Han plager ikke de andre fiskene, bare henne..

Det er et 120 liters kar med rødmunnstetra, ancistrus, kuhliål, et par guppy som snart skal flyttes og så dette paret med gullgurami. Karet har gått i ca. 2 mnd, og gullguramiene kom for en uke siden. Det er godt beplantet..

Så spørsmålet mitt er, burde jeg levere tilbake den ene (hunnen eller hannen?), eller kjøpe en hunn til? Eller bytte mot en annen type gurami, perlegurami kanskje? Det er bare at gullgurami hannen er jo såå pen! har ikke helt lyst til å levere tilbake ham..
Det er to timers kjøretur til nærmeste byrebutikk så må alltid planlegge godt før jeg drar dit

Bare si hva dere syns
Inaktiv bruker
Gullgurami er en fargevariant av blågurami som igjen er en veldig aggressiv gurami, hvertfall mot artsfrender. Så du burde enten skaffe en hunn eller to til, eller bytte ut gullgurmaiene helt.

Om du er veldig glad i hannen så kan du jo bare skaffe to hunner til? =)
Takk for svar
Ok, det vistte jeg ikke.. Går det ann at jeg bare beholder hannen? Og så kjøper en annen type gurami til? Blir kanskje litt lite plass til andre typer gurami om jeg har 4 gullguramier? Om han bare er agressiv mot artsfrenderså burde det gå bra?

Btw kan legge ved et bilde av hannen senere, han er bare så fin
Hatt akkurat samme problem. Løsningen for meg var flere hunner til hannen slik at han flere å fordele energien på. Har nå tre gulgurami hunner til en blå hann og det ser ut til å fungere fint.
Inaktiv bruker
Ooo, bilder =D Vil gjerne se.

Når jeg sier artsfrender så tenker jeg guramier generelt, så om du kjøper perleguramier men beholder hannen så kan det hende det blir litt uro lell =)
Bildet tatt 30.3. Beklager kvalitet.
Hm, okei. Da kjøper jeg kanskje 2 hunner til da. Eller burde jeg bare kutte ut gulguramienene..men han er jo så pen da Æsj, kanskje jeg bare prøver å få byttet ut hannen med en hunn til. Men vet jo ikke om dyrebutikken bytter tilbake fisk :P

Kan noen anbefale f. eks. perlegurami istedet for gullgurami?
Hvorfor ikke bare beholde hannen siden du liker den så godt, og omplassere hunnen? Kan ikke tenke meg at den må ha dame sammen med seg for å trives.
Jo, kunne gått det Men har litt lyst på dvergurami/perlegurami også Vil gjerne ha noe rødt i karet, og litt stor fisk. Men det går vel kanskje også med et par sverddrager. Men vil de nappe på guramien da?
Har fått samme problem her ... hadde en overlevende blåguramin hann (tror iallefall det er en hann), og kjøpte en hann og en hunn gullguramier i dag. Nå jager den blå de gule rundt, særlig hannen (hvis det er en av hver da, for han som skulle fange de hadde ikke så mye peiling)

Bør jeg flytte hannen, eller vil denne jagingen gå over?
Inaktiv bruker
sessan
Har fått samme problem her ... hadde en overlevende blåguramin hann (tror iallefall det er en hann), og kjøpte en hann og en hunn gullguramier i dag. Nå jager den blå de gule rundt, særlig hannen (hvis det er en av hver da, for han som skulle fange de hadde ikke så mye peiling) Bør jeg flytte hannen, eller vil denne jagingen gå over?

Se det an en dag, roer det seg ikke ville jeg tatt ene hannen ut
hehe, dyrevenn som jeg er så orket jeg ikke sitte i sofaen og se på stakkarene som ble jaget - Så Herr Blå, ble fanget og puttet oppi et annet akvarium.

Irriterende greier. Hadde på sikt tenkt å skaffe han en ny ektefelle, Fru Blå avgikk ved døden tidligere i år , sammen med noen nydelige rubinguramier (begynner å misstenke dem for masse selvmord ! ). SÅ dumme meg trodde jo at han skulle bli glad for litt selskap. (Men burde jo kanskje tenkt over at det var en hanne jeg hadde igjen, var bare det at den gullgurami hannen var såååå nydelig).

jaja, Herr Blå bor nå et annet sted, og de to gule har flyttet inn i hans gamle husvære. Slik går det med dem som ikke er snill med nye naboer, hehe.

MEN, hvis jeg nå kommer over noen nye vakre guramier, bør jeg ha holde meg til hunner kanskje, siden det allerede er en hanne i akvariet?
Inaktiv bruker
Gullgurami/Blågurami er veldig aggressive som art.
Så om du legger til andre guramier kan det hende de nye får så det fyker.
Så ville holdt meg til den arten, men da en hann og flere hunner =)
Og butikkene sier de er fredelige .... jaja .... :-/
Inaktiv bruker
Butikker sier mye rart
Jepp.

Men når det gjelder blå og gul guramier - er det bare finnen på ryggen som skiller dem?

Og er det mulig å se forskjell på hann og hunn av rubinguramier?
Inaktiv bruker
blå og gul guramier er samme rasen, bare to fargevarianter. Hannen har lengre og spissere ryggfinne.

rubingurami/dverggurami er vel den enkleste å se forskjell på, hunnen er så og si helt hvit, mens hannen er den fargerike røde og blåstripete =)
Jo, merket også at det er en VELDIG agressiv art.. hannen min jaget hunnen så mye at jeg tilslutt ikke orket å se på mer.. Hun ble helt terrorisert jo ;S

Så han ble satt enecelle i guppyakvariet, og nå er han gitt tilbake til dyrebutikken. De var veldig forståelsesfulle og ga meg tilgodelapp greie folk som jobber der.
Så nå går hunnen alene.

Tror dere at hun kommer til å jage andre typer guramier, f.eks. perlegurami? Vil ikke risikere at det blir sånn intens mobbing igjen :P
Jeg hadde også blå guramier en tid. Jeg ble så stressa av å se på all jagingen (hadde flere hunner og et par hanner) at jeg til slutt solgte hele gjengen. Kjøpte pærlegurami i stedet (har tre hunner og tenker på å skaffe en hann en vakker dag) og de er så fredelige og skjønne! Nysgjerrige og vennlige.
Rart altså, jeg kjøpte "5 om gangen" guramimix på tropehagen, og da var det ingen som kranglet, først hadde jeg 5 gullguramier, da de etter en stund var døde, så gjentok jeg denne 5 om gangen greia, rimeligere enn en om gangen, og fikk litt mix av dverg og blå, og merket ikke noe slåssing, men så døde nå disse pene røde .... men de blå klarte seg , så døde fru blå ...... og da ble herr blå hissig. Så det virker som at noen ganger så går det og noen ganger går det ikke,

kanskje kluet er å ha flere hunner enn hanner også blandt guramiene?
Tilfeldig bekjentskap
© R.O.Læhren Jakobsen
Reklame for plussmedlemskap