Akvarienoob: unngå nitritt-døden?

Hei!

Jeg er helt ny som akvarist og trenger litt starthjelp for at fisken min - og mine mange fremtidige fisk - skal være sunne og glade.

Jeg var i dyrebutikken og forhørte meg litt, og fiskedama fortalte meg at jeg kunne kjøpe fisken, for så å reise hjem og sette opp akvariet når jeg kom hjem. Jeg gjorde det. Når jeg kom hjem innredet jeg min gullfiskbolle, og satte kampfisken min nedi med en gang. Den lever enda, forresten, etter 3 dager.

Nå har jeg lest i 3 dager, og vet at om ca 3 uker kommer nitritt-nivået til å være på sitt høyeste. Dette kan føre til at min allerede høyt elskede fisk dør! Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette?

Et annet spørsmål: fiskedama i dyrebutikken sa jeg skulle fôre fisken med 2 fôrkuler annenhver dag. Et det det samme om jeg gjør dette eller om jeg fôrer meg én kule hver dag? Fôrer med noe som heter Sera Bettagran.

Tusen takk for hjelp!!
Plussmedlem
Med fisk i en bolle (uten filter, regner jeg med) så må du skifte vann veldig ofte i alle tilfelle.
Uten filter så har du ingenting som fjerner nitritt fra karet. (De få bakteriene som etterhvert dukker opp i grusen/bunnlaget ser jeg bort i fra.)
Hvor ofte bør jeg bytte vann da? Og hvor mye?
Det er en ikke veldig stor bolle, og jeg har ikke noe filter eller annet utstyr til den.
Det finnes ingen fasiter, men min mening er at i en bolle uten filter bør du skifte vann helst hver dag, og ikke sjeldnere enn hver tredje dag.

Bytt ca. en tredel av vannet, og pass på at det nye vannet har samme temperatur som det gamle.

Siden du har kampfisk i bollen, bør du forresten ordne et lokk til den. Et blankt CD-cover som du skjærer ut i en sirkel kan kanskje fungere.
avfall fra fisk og fiskefor blir til ammoniakk, noe som filter etterhvert vil omdanne til nitritt, noe som filteret igjen omdanner til nitrat. Det tar et filter typisk 4-5 uker å etablere bakteriekulturen som tar seg av hele prosessen.

-Uten filter så har du ikke noe sånt, du har ammoniakk som er veldig dødlig, derfor viktig at du bytter vann minst 2-3 ganger i uka ja.

Jeg var veldig påpasselig med å dekke til vasen jeg hadde kampfisken i før innledningsvis, men etterhvert så fant jeg det lettere å bare redusere vannmengden litt så den ikke kunne hoppe ut.


PS: med en liten bolle så vil det være et konstant jag med å holde vannverdier ok for fisken, jeg har sett dyrebutikker selge 20liters akvarie for bare et par hundrelapper, det samme som de fleste boller koster.
Tenyrafar
etterhvert så fant jeg det lettere å bare redusere vannmengden litt så den ikke kunne hoppe ut.


Å redusere vannmengden hjelper mot tørr kampfisk ja, men hvis kampfisken skal få fuktig og varm luft å puste, trenger man som oftest et lokk også.
Hvor aktiv kan jeg regne meg at kampfisken skal være?
Nå har den ligget ganske stille helt øverst i toppskiktet og sett trist ut ganske lenge.

Poka den tidligere, og da ble det fort liv i den. Men et minutt senere lå den og mugget ved overflaten igjen...
Kampfisker som bor i bolle blir sjelden spesielt aktive. Det virker ikke som om det lille miljøet er stimulerende for fisken i lengden.

Med mer plass ville den nok patruljert territoriet sitt, men i en bolle har den jo full oversikt over territoriet uten at den trenger å lee på en finne.
Kanskje jeg skulle lage en hule av en kokosnøtt eller noe sånnt, slik at den må bevege litt på seg! Regner meg at det er intet annet enn sunt for den å lee på finnene av og til.
Hvordan skal jeg fjerne bunnslam uten å skylle bort de snille bakteriene i grusen?
Kampfisk
[QUOTE=Tenyrafar]etterhvert så fant jeg det lettere å bare redusere vannmengden litt så den ikke kunne hoppe ut.


Å redusere vannmengden hjelper mot tørr kampfisk ja, men hvis kampfisken skal få fuktig og varm luft å puste, trenger man som oftest et lokk også.

Hmm jeg så ytterst sjeldent min fisk gå i overflaten for å hente luft, men jeg så han gjorde det noen ganger når jeg hadde ham i et akvarium, begge ganger faktisk, jeg antar det bare var en instinktiv handling pga nytt miljø, er ikke dette noe de bare gjør ved behov for mer oksygen vanligvis?

Men jo er verdt å nevne at kampfisk ikke bør trekke inn kald luft, og at dette er en tropisk fisk som har visse krav til temperatur, så vannet bør MINST være en 22-23 grader.


----

de snille bakteriene i grusen er nok så få i en liten bolle at enhver positiv effekt de måtte ha er så liten at du ikke burde bry deg om de. Jeg TROR heller ikke at kampfisker har noe spesielt behov for en hule. Som sagt tidligere så anbefaler jeg deg å heller kjøpe et billigt lite akvarium så får du mindre å bekymre deg over, og en mer aktiv fisk som har større sjangs for å leve lenge
IMen
Hvordan skal jeg fjerne bunnslam uten å skylle bort de snille bakteriene i grusen?


Det går ikke an. Det er derfor man aldri skal slamsuge samme dag som man renser filteret. Og det er derfor, siden du ikke har filter, at du bør skifte vann hver dag.
IMen
Kanskje jeg skulle lage en hule av en kokosnøtt eller noe sånnt, slik at den må bevege litt på seg! Regner meg at det er intet annet enn sunt for den å lee på finnene av og til.


Hvorfor skulle en hule av en kokosnøtt få den til å bevege på seg?
Tenyrafar
Hmm jeg så ytterst sjeldent min fisk gå i overflaten for å hente luft, men jeg så han gjorde det noen ganger når jeg hadde ham i et akvarium, begge ganger faktisk, jeg antar det bare var en instinktiv handling pga nytt miljø, er ikke dette noe de bare gjør ved behov for mer oksygen vanligvis?


Ja. De tar luft når de trenger ekstra oksygen. De trenger ekstra oksygen når de er aktive. Og de er mer aktive når de er i akvarium. Så det er nok ikke så rart at du så kampfisken trekke luft mens den var i akvarium.
Jeg har hatt to kampfisker i 180 literen min. De har begge to vært aktive og svømt rundt dagen lang på patrulje i territoriet sitt. Den jeg har nå, er sjelden i ro mer enn et par sekunder, og er i blant oppe og tar en sup luft i overflaten. Som "Kampfisk" her nevner, skyldes det aktivitetsnivået. Mye aktivitet øker oksygenbehovet. Sånn er det jo med oss mennesker også

Når jeg ser adferden hos en kampfisk som har stor plass, hvordan den hele tiden svømmer rundt og studerer ting, stirrer på småting, svømmer rundt det og ser på det fra alle kanter før den så svømmer videre og finner nye ting å undersøke.... ja, da fatter jeg ikke hvordan folk orker og holde kampfisk i en liten uinteressant bolle!

En kampfisk som ligger i ro og bare stirrer, er det definitivt noe galt med. Mistrivsel er det første jeg tenker på, hvis den er i bolle. Hva slags liv er egentlig det? Ikke noe spennende å utforske, ikke noe som skjer. Ikke noe liv og ikke noen områder å utforske.
Jeg vil også anbefale deg å kjøpe et akvarium til kampfisken din.
Jeg skaffet meg min første kampfisk for noen få dager siden og har den i en 70 liter, den er veldig aktiv og ser ut til å trives med stor plass og mange gjemmesteder. I butikken lå den bare helt rolig i en bitteliten bolle.
Sp du vil nok få en mye mer aktiv og fornøyd kampfisk om du gir ham litt større plass...
Enig, hvis man gir kampfisken mer plass å leve på, vil den også bli mer levende. Som jeg skrev i en annen tråd (angående enda mindre beholdere): Hvis man oppbevarer kampfisken sin som en grønnsak, så oppfører den seg som en grønnsak, og det er ikke spesielt spennende.
ah, aktivitetsnivået, det er jo veldig logiskt faktisk, min kampfisk var vanligvis aktiv tilogmed i vasen han stod i, men selvsagt mer aktiv i akvariet.

Jeg tror heldigvis man ikke trenger å gå ut ifra at fisker trenger å bli stimulert bort fra kjedsomhet på samme nivå som oss mennesker, men det skader uansett ikke å gi fiskene leverom, fisker er jo selvsagt veldig varierende i atferd og aktivitet også. En ting som er sikkert er at jo nærmere man replikerer deres naturlige landskap, jo nærmere kommer man naturlig oppførsel.
mona o
[QUOTE=IMen]Kanskje jeg skulle lage en hule av en kokosnøtt eller noe sånnt, slik at den må bevege litt på seg! Regner meg at det er intet annet enn sunt for den å lee på finnene av og til.


Hvorfor skulle en hule av en kokosnøtt få den til å bevege på seg?

Slik at den ikke har oversikt over alt hele tiden, og dermed må patruljere litt !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap