Fossefall i hagedammen

Hvordan få fossefallet tett?
Laga meg en hagedam i fjor sommer. Laga til et fossefall i jordhaugen som jeg grov ut av dammhullet. Førte slange fra dammen og opp til toppen av haugen. Først la jeg plast oppå jorda, oppå der la jeg biter av skiferheller som jeg laga ei slags renne av. La de slika at renna går litt sikksakk og så rett ut i dammen. Støpa i bunnen av hellene, men dette er nok ikke tett, for når pumpa går tømmes dammen på et døgn. Dammen er på ca 2000 liter. Så fossefallet brukte jeg ikke på hele sommeren. Nå når våren nærmer seg så spekulere æ mæ grønn på hva jeg skal gjøre for å få det tett. Må vel rive opp alt igjen. Har beplantet hele haugen som fossefallet ligger i. Er det noen her som har noen gode tips?
vel siden det bare skjer når du slår på pumpa så er det vel rimelig sikkert at vannet forsvinner et sted etter der fossen begynner, om det ikke er et hull på slangen et sted da, men det sjekket du kanskje før du la den ? Dammen tømmes jo rimelig fort så det skulle ikke være så veldig vanskelig å lokalisere problemet, jeg ville ha startet med å gjøre om selveste fossefallet, om vannet kommer ut et sted der så skal det ikke mye til, men da burde det jo vises kanskje.
Ja, som Tenyrafar skriver her så er det jo bare å gå igang og finne ut hvor det lekker. Når du først tar det opp kan du sikkert bytte ut slangen også. De fleste bruker alt for tynn slange når de skal lage slike bekkefall.
50mm vil jeg si er minimum når du har en relativ liten bekk. Dette for å unngå trykktap i slangen. Man vil jo ikke bruke strøm på å presse vann gjennom en slange.
Når det gjelder hvor det lekker, så ville jeg begynt å lete i svingene.. Det er antagelig en brett på duken et sted som det renner ut fra. Det kan se ut som om duken er over vannlinjen hele veien, men gjerne innvendig i svingene kan det bli bretter som fører vannet ut. Ikke så lett å forklare merker jeg, men hvis man prøver å brette en duk i en sikk-sakk bekk så vil dere skjønne det tror jeg. Selv om den øverste kanten hele tiden er over vann kan en brett og tilsvarende flik ligge under. Og her vil vannet flyte fritt.
Takk for svarene. Må vel mest sannsynlig bygge det om igjen, men om det er noen mulighet for å få det tett i murfugene håper jeg det fins en løsning. Jeg lurer på om det kan finnes et middel eller noe som kan smøres på oppi renna? Slangen er helt ny og det er helt sikkert at det ikke lekker der. Slangen kommer ut på toppen av renna. Den er skjult under ei helle, men jeg ser at vannet kommer ut. Det er helt sikkert renna som lekker. Vannet forsvinner mest sannsynlig ut gjennom murfugene i renna. Hvis det går an å få murfugene tett så tror jeg det er håp.
Ok.. Det er en murt kant altså.. Da anbefaler jeg deg å fjerne hele murgreia. Hvis ikke grunnarbeidet er gjort 100% blir det bare tull og sprekker.
Bruk heller gummiduk og legg stein oppi.
Ja blir vel det beste å ta det bort ja. Det med hel duk og stein hørtest bra ut ja. Kan vel legge den i samme svingene jeg har nå da. Har god tid ennå til å finne ut hvordan det skal bli. Må vente til 1,5 meter snø er borte først
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap