Fisk som dør uten videre?

Jeg kjøpte noen fisk i oslo for to uker siden. det var 2stk fantom tetra og 2stk vanlig haimaller. etter en halv uke så døde den første fantom tetra'n, så en halvuke til så døde den siste... så gikk det en uke til, så døde ene haimallen, så nå er det to uker siden jeg kjøpte disse i oslo, å jeg har bare 1 fisk igjen av de jeg kjøpte der.. ser ingen tegn til noe sykdom i akvariet heller. noen som vet hva det kan være? har tatt vanntest å vannet er innenfor hva det skal være. kjøpte fiskene i oslo, å selv bor jeg ca en time unna, så var ikke verdt å dra å bytte fiskene, da det koster nesten mer i bensin for å kjøre
Hvor lenge har karet vært i drift? Filteret trenger minst 4 uker på å kjøres inn før det er trygt å putte fisk i karet.

Hvaslags tester ble brukt - strips eller dråpetester? Dråpetester er mye mer nøyaktige enn strips.

Og hva mener de med at alt er innenfor der de skal være? Ammoniakk og nitritt skal alltid være 0 og man skal ha utslag på nitrat.
karet har vel vært i drift ca 3-5uker. filteret er ett brukt filter som jeg overtok etter pappa, så det var jo litt dritt igjen i det. har vel ikke helt hatt den erfaringen før med å vente med å putte oppi fisk... jeg brukte nesten alt vannet fra mitt forrige akvarie og bare flyttet fiskene over... er kun de jeg har kjøpt nå som har dødd...

jeg brukte strips.. var noen jeg fikk..

mener at testene var innenfor grensene sine..
Fisk dør ikke uten videre. Derimot forsøker fisk i det lengste å overleve på tross av sykdommer, parasitter, gale vannverdier, feil fôr, og vann som er giftig pga av avfalls stoffer.

Din oppgave er da å finne ut hva som er galt i ditt akvarium, og hva er som gjør det slik at fiskene ikke klarer å overleve.

Fisk som dør etter kort tid er enten syk når du setter dem i ditt akvarie, eller at ditt akvarie tar live av de nye fiskene av ovennevnte grunner.

virker merkelig.. er kun de helt siste fiskene fra oslo som døde.. ikke andre.. kan jo vært syke når jeg fikk dem, som jeg ikke har sett.. men isåfall rart jeg ikke så noe :S
Dette er ikke spesielt uvanlig. "Gamle" fisker kan gjennom lang tid og gjennom seleksjon (der de fisken som ikke tålte det, har dødt) fått opparbeidet seg en "immunitet" mot feil vannverdier.

Nå er det ikke slik at fisken blir immun, men fisken klarer i kortere eller lengre tid å kompensere for disse feiule vannverdiene. Fisken bruker mye energi på dette, noe de nye fiskene ikke klarer da disse ofte allerede er stresset og har nedsatt immunforsvar.
men vannverdiene er fortsatt i toleranse.... som jeg skreiv over..
Christer B
jeg brukte strips.. var noen jeg fikk.. mener at testene var innenfor grensene sine..

Dette er ikke verd noe som helst. For å si noe om vannkvalitet må du oppgi vannverdiene!

Du må jo også se på hvilke fisker du har. Jeg har fisk som går i forskjellige akvarier, og de har det kjempebra der. Men jeg ville ha tatt live av dem med å bytte om på vannverdiene! I det ene har jeg f eks pH på 5,5 og det andre pH på 9.

Jeg har kar med kH og gH på nesten 0, mens andre kar med gh på 20. Så, du skjønner sikker at "vannverdiene i toleranse" dermed blir noe unøyaktig å påstå.
nei, daså... vet de ikke er så nøyaktige, men tenkte det var bedre enn ikke noe.. men uansett, skal få testet ordentlig..
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap